Nu har jag äntligen gjort klart min kapning av mitt monster. Efter 1 veckas intensivt klurande och funderande samt informationssökande här på nätet, efter en tur till plåtslagaren och 2 flaskor vin fattigare, efter 2 dagars intensivt kapande, borrande, slipande, skruvande och kabelskalande är nu äntligen bakdelen klar!!
Tänkte därför att jag här kan lägga upp ett litet bildgalleri om mitt arbete och hur slutresultatet blev, ifall någon är intresserad eller ifall någon går och funderar i samma banor som jag med att rensa upp bakdelen på sitt monster.
Bild 1: Här är bakdelen helt rensad ifrån den fula plasten och den oerhört stora regplåt hållaren. Dags att börja kapa. Jag mätte ut ett lagom avstånd ifrån bakkanten på ramen och kapade därefter med en bågfil. För att undvika repor på ramen ifall jag skulle slinta med sågen tejpade jag på båda sidor om linjen där jag skulle kapa. Därefter slipade jag till ändarna på ramen med en liten "fingerslipmaskin samt förseglade dem med primer och lite svart lack. Därefter drämde jag dit två plastpluggar som jag köpte på Biscaya för 8 kr styck.

Bild 2 och 3: Här är den färdiga plåten som får agera regplåthållare samt baklykte och blinkersfäste. Plåten kapades och bockades hos en plåtslagare av 0,7 mm stenhård rostfri plåt. Därefter har jag själv borrat alla hål (ett helvetesjobb) samt skärt ut alla hålrum med bågfil och vinkelslip för att den skulle passa. Lite primer och lack på det så kan det bli så här fint
.


Bild 4: En liten bild på mina nya snygga miniblinkers som nu sitter fram och bak. 99 kr styck på motoaction.se

Bild 5,6 och 7: Här är plåten färdigmonterad på cykeln. Även baklyktan samt blinkersena är monterade. Nya bultar, brickor och låsningsmuttrar har använts samt lite loctite på allt för att det inte ska vibrera loss. Baklykteglaset är också nytt då detta nu har klart glas undertill så att de också kan agera skyltbelysning. Köptes på biscaya. På så sätt kan jag skippa den fula och klumpiga regplåtslampan.



Bild 8 och 9: Här är skälva dragningen av elen igång. Jag kortade av alla originalkablar samt skarvade kablarna till blinkersena med kabelskoskarvar som jag sedan trädde lite krympslang över för att skydda mot väta. Blev riktigt bra och nu är alla kablar snyggt samlade under sadeln med hjälp av lite buntband. Här fick jag dock ödsla en timme extra då efter jag hade monterat klart upptäckte att jag hade dragit vänster blinkers kablar till höger blinkers.
... Gör om gör rätt!


Tänkte därför att jag här kan lägga upp ett litet bildgalleri om mitt arbete och hur slutresultatet blev, ifall någon är intresserad eller ifall någon går och funderar i samma banor som jag med att rensa upp bakdelen på sitt monster.
Bild 1: Här är bakdelen helt rensad ifrån den fula plasten och den oerhört stora regplåt hållaren. Dags att börja kapa. Jag mätte ut ett lagom avstånd ifrån bakkanten på ramen och kapade därefter med en bågfil. För att undvika repor på ramen ifall jag skulle slinta med sågen tejpade jag på båda sidor om linjen där jag skulle kapa. Därefter slipade jag till ändarna på ramen med en liten "fingerslipmaskin samt förseglade dem med primer och lite svart lack. Därefter drämde jag dit två plastpluggar som jag köpte på Biscaya för 8 kr styck.

Bild 2 och 3: Här är den färdiga plåten som får agera regplåthållare samt baklykte och blinkersfäste. Plåten kapades och bockades hos en plåtslagare av 0,7 mm stenhård rostfri plåt. Därefter har jag själv borrat alla hål (ett helvetesjobb) samt skärt ut alla hålrum med bågfil och vinkelslip för att den skulle passa. Lite primer och lack på det så kan det bli så här fint



Bild 4: En liten bild på mina nya snygga miniblinkers som nu sitter fram och bak. 99 kr styck på motoaction.se

Bild 5,6 och 7: Här är plåten färdigmonterad på cykeln. Även baklyktan samt blinkersena är monterade. Nya bultar, brickor och låsningsmuttrar har använts samt lite loctite på allt för att det inte ska vibrera loss. Baklykteglaset är också nytt då detta nu har klart glas undertill så att de också kan agera skyltbelysning. Köptes på biscaya. På så sätt kan jag skippa den fula och klumpiga regplåtslampan.



Bild 8 och 9: Här är skälva dragningen av elen igång. Jag kortade av alla originalkablar samt skarvade kablarna till blinkersena med kabelskoskarvar som jag sedan trädde lite krympslang över för att skydda mot väta. Blev riktigt bra och nu är alla kablar snyggt samlade under sadeln med hjälp av lite buntband. Här fick jag dock ödsla en timme extra då efter jag hade monterat klart upptäckte att jag hade dragit vänster blinkers kablar till höger blinkers.


Last edited: