Kapa Akrapovic slipon

Conza

Ny medlem
Gick med
26 Aug 2006
Hoj
1000RR -08
Eftersom jag ändå ska ta bort sliponet inför bes så tänkte jag passa på o kapa i det lite :D
Det är Akrapovic slipon titan/ovalt.

När man håller upp det mot ljus o kollar igenom det ser det ut som att det konar invändigt , stämmer det eller är det bara synfel från min sida??
Om det stämmer så måste det ju isåfall spela roll i vilken ände man kapar i , isåfall vilken .
Jag hade tänkt o kapa i den änden fästet sitter men är osärker nu om det konar invändigt.

Hur mycket bör man kapa väck ?? Eller ska man bara ta där man tycker det ser bäst ut eller finns det några oskrivna regler ??

Det är lite fäst märken på burken, hur putsar man på titan ?? medel ??

Bomba mig med tips innan jag sätter vinkelharpan i burken

lyfter tråden lite o hoppas på svar

Jag har just kapat mitt akra oval i baken ca. 20cm!! Du ser rätt den konar från stort till mindre utblås:gnissla Inte bra för pullvret! så jag tog och slängde bort röret och har tillverkat ett nytt som konar åt rätt håll så att säga-......men då låter det förskräckligt högt!!! men det skiter jag i:D för jag är bara ute efter högahk siffror:D Så kapa baktill......

Är det innerröret eller ytterröret som konar??

Intressant å veta. På alla ljuddämpar jag sett så är båda rören "raka/okonade". Kanske är nå acra special detta då???

så här blev mitt resultat, kapade mitt micronslip on, låter riktigt rejsigt och högt:tummenupp

Bifogat

• bilder%20026.jpg
    bilder%20026.jpg
    11.1 KB · Visningar: 886
Är det innerröret eller ytterröret som konar??

Intressant å veta. På alla ljuddämpar jag sett så är båda rören "raka/okonade". Kanske är nå acra special detta då???

Det är innerröret Perorerade... Det är nog endast akra som har så. Enda fördel är mindre ljud, Något förlust på högre varv blir det:gnissla

så det spelar ingen roll vilken "ände" man kapar i då med andra ord??.. men går det o bara kapa o sen montera utan att modifiera inneröret som du har gjort ??

så här blev mitt resultat, kapade mitt micronslip on, låter riktigt rejsigt och högt:tummenupp

ser fett ut

Last edited:
så det spelar ingen roll vilken "ände" man kapar i då med andra ord??.. men går det o bara kapa o sen montera utan att modifiera inneröret som du har gjort ??

ser fett ut

jo jag blev mkt nöjd med resultatet:) har dock inte hunnit testköra nått nämnvärt för att kolla hur han går å så, risken kan ju bli att han går för fett.

så det spelar ingen roll vilken "ände" man kapar i då
ut[/QUOT

ÖÖ Man ska borra lös nitarna i bakre gaveln och rycka lös gaveln sen kan ma kapa ytterhöljet till lämplig längd. sedan inner röret ...kan ju bli lite mixter att få innerrört att passa mot gaveln igen tack vare att dim blir sörre när man nkapat men det går alltid att mixtra ihop. Eller gör ett nytt innerrör men glömm ej att linda på myggnätet igen. man kan köpa nytt myggnät på järnboa brukar finnas mässingnät som liknar det orginala akras nät, Bäst är om man får tag på rostfritt myggnät så klart ..bara att rulla på och punktsvettsa. När man kapar av på det här viset så flyttas effekten lite upp i registret
...man tappar lite i botten och får någon kuse i högre varv helt enkelt ser fett

Last edited:
galleri

Så här blev mitt, kapade 12 cm... Dock så ser inte micron och akra lika ut invändigt men på icron var det bara att kapa innerröret lika långt som ytterröret och sedan ta bort ändstycket och svetsa dit på det nya kortare innerröret, lite svårt att förklara utan bilder men....

galleri

Så här blev mitt, kapade 12 cm... Dock så ser inte micron och akra lika ut invändigt men på icron var det bara att kapa innerröret lika långt som ytterröret och sedan ta bort ändstycket och svetsa dit på det nya kortare innerröret, lite svårt att förklara utan bilder men....

tycker resultatet blev riktigt snyggt på din sp1a iaf:tummenupp
hur blev ljudet då?
försvann lite av det dåva twin mullret och blev mer vasst istället eller?

mvh//PB

jag passade på att linda om dom oxå så det lät inte så mycker mera men du har rätt med att det blev lite vassare.... Men det gillar jag!!! Låter fortfarande mullrigt!!!! Helt under bart enligt mig! Kom till Lelle så får ni se o höra!

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år