kaos på macken

• Thread starter Thread starter ritchi
  • Start date Start date

ritchi

Guest
va på macken alldeles nyss,
va 2 bilar me någe personer som inte prata helt ren svenska som tanka fel benisn..
dem tanka i etanol i rätt nya bilar...
kan man köra med det i alla bilar? efetr allt tjaffs tröttna dem och åkte iväg :confused:
är det så att dem står vid vägkanten nu å svär eller håller det som bensin?

varmt ute så det går nog bra

saxat från http://www.etanol.nu

Chrysler Grand Voyager 1993 med 3.3L V6 och den kör vi på 100% E85 utan konvertering. Enligt excelfilen (fast det behövs ju egentligen inte i mitt fall) så kör jag på 85% etanol.

Bränsleförbrukningen har ökat med ca 20% och den går helt normalt i övrigt. Svårstartad då det är riktigt kallt, har inte varit nåt problem nu på en månad drygt.

Iaf en av mina fyra konverterade bilar, nyförvärvet Caravellen med 70 000 mil på mätaren! Körs likaså med enbart E85, utan någon åtgärd! Det är en 5cylindrig 2,5L motor och går precis som vanligt fast något piggare,, och är dessutom nybesiktad med rena papper.
Förbrukningen ligger på 1,2 med enbart E85 mot drygt 0,9 med bara bensin vilket är helt okey för biltypen

Min systerson kör sin Volvo 460 på 100 % E85 vid varm väderlek,+20°C, och annars 75% E85, Under +5°C kör han bara på 30% E85.
Två av min bekanta kör sina Vaz/Lada 2105 på 50% resp. 75% E85.
Svärmor kör sin Toyta Corolla-94 på 30% E85, året runt.
Morsan pojkvän kör sin Toyta Corolla-97 på 30% året runt.
Storebrorsan kör nu sin Passat -95 på 30% E85 utan problem och med sänkt bränsleförbrukning

Annars e det ju bara köra 50/50 går bra i alla utom riktigt gamla bilar va jag förstår.

Jorå, en enstaka tank funkar nog, men den kan bli svårstartad.

En bekant till mig körde 80% E85, 20% 95okt i en toyota, det enda som märktes på den var att om den inte fick gå en halvminut på tomgång var det lätt att få tjuvstopp när man skulle iväg.
Bränsleförbrukningen steg något, men jag vet inte hur mycket.

Det påstås att man ska "köra in" bilen på etanol, dvs börja med tex 50/50 första tanken och sedan öka andelen etanol för varje tank, så att bilens styrbox hinner anpassa sig, jag vet inte hur mycket en modern insprutning kan anpassa, men om inte annat så är det ju ett bra sätt att anpassa sig själv till saker som att den går dåligt när den är nystartad.

Jag har kört på 50/50 i min Lancer från 95 ett bra tag nu. Funkar alldeles utmärkt. Bränsleförbrukningen gick upp 0.05 liter per mil från 0.75 till 0.8.

Kör min gamla Datsun Bluebird -83 ojusterat på 50% E85 / 50% 95 okt.
Motorn tvekar en del på gaspådrag, annars ingen större skillnad. Vid jämn fart märker man inget.
Bränsleförbrukningen har inte ökat, ligger på 0,7 L/mil vilket jag tycker är rätt ok.

Har hört att etanol sliter på packningar och slangar i motorer som inte är anpassade efter etanoldrift :gnissla

Probotector skrev:
2293073 Har hört att etanol sliter på packningar och slangar i motorer som inte är anpassade efter etanoldrift :gnissla
Det stämmer inte. Det finns ca 5% etanol i vanlig bensin idag. Om det skulle stämma skulle packningar och slangar förstöras nu också.

Zormin skrev:
2293299 Det stämmer inte. Det finns ca 5% etanol i vanlig bensin idag. Om det skulle stämma skulle packningar och slangar förstöras nu också.

Det är skillnad på att köra med 85% etanol mot 5%... Men hurvida det påverkar packningar/gummin/packboxar i motorn låter jag någon annan svara på.

FreddaAbborre skrev:
2293724 Det är skillnad på att köra med 85% etanol mot 5%... Men hurvida det påverkar packningar/gummin/packboxar i motorn låter jag någon annan svara på.
Ja, skillnad för miljön och din plånbok. Inte för bränslesystemets slangar och packningar. Faktum kvarstår. Skulle inte bränslesystemets packningar och slangar tåla etanol skulle de förstöras av dagens bensin också, även att det "bara" är 5%. Alla slangar och packningar som används i ett bränslesystem i en modern bil är gjorda av kemikaliebestäniga material.

men 100% etanol kan ju inte vara bra för en hyffsat ny bil med insprutning. måste ju gå snålt som in i helvete och slita ventiler och annat??

Probotector skrev:
2293073 Har hört att etanol sliter på packningar och slangar i motorer som inte är anpassade efter etanoldrift :gnissla

Detta stämmer bra.

bensinslangar & sprdare-tätningar tar stryk mera - min Corolla GTi - 88 med 29000 mil på mätaren går som ett skott på¨Etanol.

men är kinkig vid kallstart.

K

Glöm inte bort att när man kör på ren etanol så SKA motorn dra ca 30% mer
Just för att etanol o bensin inte har samma energiinnehåll.
men nä när bensingen kostar 12kr så sparar man på det ändå...

Jag kör audi 100 -88 2,3e.
5cyl.
Uppskruvat bränsletryck mha, ehm-ventilen. På långkörningar drar den strax över litern vilket är väldigt bra. Lite bråkig när den är helt kall på morgonen men går bra sen.
Går mycket bättre på etanol än bensin toppar 220 trots 39000mil på mätaren.
Har dragit in kallstartventilens kablar in i kupen så jag kan styra den själv, bra vid ex. omkörningar då den vill ha lite mer soppa för att gå fullt.

Jag fick ta hand om en kund som tankat e85 i dieselbilen, inte fullt lika bra dock.
Dom har ofta e85 och diesel på samma pump men olika handtag.

Zormin skrev:
2294040 Ja, skillnad för miljön och din plånbok. Inte för bränslesystemets slangar och packningar. Faktum kvarstår. Skulle inte bränslesystemets packningar och slangar tåla etanol skulle de förstöras av dagens bensin också, även att det "bara" är 5%. Alla slangar och packningar som används i ett bränslesystem i en modern bil är gjorda av kemikaliebestäniga material.

Sen kan man ju fundera på hur miljövänligt det är att importera etanol från Brasilien med dessa långa transportsträckor.
Sen är det mycket mer utsläpp vid kallstart av en etanolbil så att en etanolbil inte släpper ut nåt skit stämmer ju inte riktig.
Finns vad jag vet heller inga krav på en bi-fuel-kärra tex, endast vid körning på bensin finns det krav på hur mkt den frå släppa ut, inte på drift med etanol.

Sen finns det ju en stor risk att köra med för mycket etanol utan att modda bränslesystemet. Bilen kan inte alltid korrigera mängden bränsle den behöver utan kommer då gå för snålt med eventuella haverier som följd.

Vad tjaffsade de om, att de inte kunde läsa? Var det verkligen mackpersonalens fel?
Fan vad gärna jag hade varit där och tjuvlyssnat och gottat mig.

sigges skrev:
2294504
Finns vad jag vet heller inga krav på en bi-fuel-kärra tex, endast vid körning på bensin finns det krav på hur mkt den frå släppa ut, inte på drift med etanol.

Sen finns det ju en stor risk att köra med för mycket etanol utan att modda bränslesystemet. Bilen kan inte alltid korrigera mängden bränsle den behöver utan kommer då gå för snålt med eventuella haverier som följd.

"Växthuseffekten
Globalt har medeltemperaturen ökat med 0,6ºC och havsytan stigit med 10–20 cm det senaste seklet. Om inget görs för att minska utsläppen av koldioxid kan det enligt FN:s klimatpanel IPCC bli 1,4-5,8 °C varmare de närmaste hundra åren. En sådan temperaturförändring får en rad otrevliga konsekvenser. Läs mer på SNF:s hemsida. Etanol är ett biobränsle det innebär att nettotillförseln av koldioxid till atmosfären är litet. Om man börjar köra skogsmaskiner och traktorer på etanol kan nettotillförseln bli noll, alltså hållbart för all framtid. "

Undrar var bensinen kommer ifrån?

"Kan etanoldrift ge farliga avgaser?
I stort ger en konverterad bil mindre farliga avgaser än innan konverteringen. Utsläppen av kolväten (HC) blir mindre förutom i startögonblicket men då består avgaserna från en etanolbil till 90% av etanol vilket ju är lika farligt som spolarvätska. I etanol finns inga aromatiska kolväten och andra otrevliga kolkedjor, de kolväten som bildas är ren etanol, acetaldehyd och ättiksyra. Detta i så små mängder (mest i startögonblicket) att de jämfört med bensinens kolväten är försumbara. Rapport sände ett inslag om detta i februari -05 men det inslaget fälldes av granskningsnämnden, läs mer här. TV4 sände ett liknande inslag i februari -06 men det har också kritiserats av granskningsnämnden, läs här. Kolmonoxid (CO) mäts vid besiktning och har man konverterat korrekt ligger lambda på ett och en fullständig förbränning sker. Det vanliga är att CO minskar vid konvertering. Det största frågetecknet vid etanoldrift är kväveoxider (NOx), detta eftersom det är svårt att mäta dem och detta inte görs vid besiktningen. Att NOx skulle öka är dock osannolikt. Det bildas nämligen vid hög kompression (och den är ju den samma så vida man inte planar toppen) och vid hög temperatur (och etanolförbränningen har lägre förbränningstemperatur än bensin eftersom mer av den frigjorda energin övergår till drivningen). "

Vad släpper en bensinmotor ut?

Sen undrar jag lite vad du menar med att bilen inte kan köras på detta?
Jag har kört lite olika på etanol o inget har hänt.
Däremot så ska man se upp om bilen drar lika mycket bränsle... (då går den för snålt)
Men drar den ca 30% mer så är allt lugnt
Och en del bilar fixar detta helt själv o andra inte... bara så du vet...

dessutom så förbränns etanol vid en lägre temperatur. dvs skonsammare för motorn

Källa: Etanol.nu

Ja om du tankar en bil med 100% etanol och soppasystemet inte kan förse motorn med tillräckligt mycket etanol eller om bilen inte kan korrigera så bilen får rätt mängd etanol såkommer bilen gå väldigt snålt och motorn riskerar att gå sönder.
Vissa bilar kanske kan gå ok på 100% E85, men de flesta måste man byta BTR, ev spridare och soppapump.

Om du har en nyare bil och du bara smackar dit en btr och endast höjer, kan du då veta exakt när den får rätt mängd etanol? Det är inte bara skruva upp soppatrycket med 40% och tro att den då får rätt mängd e85. Bör ju ha en bredbandslambda så man verkligen ser att den inte går för snålt. Går den för snålt eller för fett så ökar ju utsläppen

Alla bilar klarar inte av att reglera hur mycket som helst. Har du ingen lambdareglering så fattar ju inte motorn att den går för snålt

Du behöver ju ca 40 volymprocent mer E85 än vanlig bensin och man ska ju vara så nära lambda 1 som möjligt för att få en bra rening av avgaserna med katalysatorn, går den för snålt eller för fett kommer katalysatorn inte fungera som den ska och då släppa ut mer skit.

Sen råder det delade meningar om etanolens påverkan på motorer och soppasystem. Många hävdar att det sliter mer på bla aluminium, koppar, magnesium och mässning, samt att tex packningar och membran kan bli hårda och spricka.
Många tillverkare säger att man kan köra på E10 utan negativ inverkan.

Har hört rykten om att etanolbilarna har högre slitage på bla lager jämfört med bilar som går på bensin. Detta är ju inget som händer efter några tankar men det kanske visar sig att långvarigt bruk av etanol sliter mer på bilen och de pengar man sägs kunna spara snarare kan bli mycket dyrare.

Lite vad Mazda skriver om etanolens inverkan:
http://www.mazda.com.au/articleZone5.asp?articleZoneID=3398

sigges skrev:
2294966 Ja om du tankar en bil med 100% etanol

Lite vad Mazda skriver om etanolens inverkan:
http://www.mazda.com.au/articleZone5.asp?articleZoneID=3398

Självklart får man ju kolla detta under kortare test eller genom att succesivt öka förhållandet etanol o bensin
Om det sen skulle slitas hårdare.. hmm det får någon som e mer insatt i ämnet svara på men någon sån slutsats har jag inte kunnat dra

AleX skrev:
2295294 Självklart får man ju kolla detta under kortare test eller genom att succesivt öka förhållandet etanol o bensin
Om det sen skulle slitas hårdare.. hmm det får någon som e mer insatt i ämnet svara på men någon sån slutsats har jag inte kunnat dra

Hur ska du testa? Kan du känna när det är lambda 1 när du kör genom att endast känna gången på motorn? Fortsätta köra mer och mer etanol tills det ev. skär ihop?

Det jag menar är att man måste mäta med bredbandslambda för att veta om det är rätt inställt. Ok på en gammal skitbil men om man har en ny bil så skulle jag iaf inte tanka i massor av E85 på måfå.

*/ ?>
Back