Messdelcavo
Byggare
Hej gott folk!
Jag och min bror har alltid drömt om att bygga ihop ett eget monster, och i början av detta året så påbörjades det hela. Stor motor, lite vikt.
Nu i slutfasen så börjar det bli en aning kaos när det inte är
vårat eget skapande som är med, utan det rent tekniska kring
motor-rackaren.
Vi inhandlade en GSX-R 750, årsmodell 1996 som vi har sänkt ner
i en rör-ram av modell offroad gokart/crosscart.
Vi har hela rasket för turbokonvertering men då vikten nu
ligger strax under 200kg så lugnar vi oss en stund och ser
efter om ekipaget ens går att kontrollera som original.
Efter allt tjorv med vikter hit och dit (vi ville ha mittvikt så motorn är sidmonterad) kedjespänningsdilemman och annat spännande
så ligger vi nu i slutfasen. Motorn ska igång!
Med kablar som inte vill dit vi vill och slangar som ska dras fram och tillbaka så har vi några funderingar som kräver experthjälp.
Bränsle, då tanken på cykeln sitter ovanför förgasarna så funderar
vi om allt litar på ett självfall av soppan, eller genererar gasarna ett sug som gör att vi kan ha soppatanken monterad lägre?
Vi har tanken monterad på motsatt sida ramen och så lågt som möjligt
då vi måste vikta upp pga sidmontering av motorn.
Soppapump en lösning annars eller flödar man bara gasarna då?
(Batteri, oljekylare, kylare, vätskor, allt sitter på motsatt sida)
El, hur mycket utav orignalsystemet måste vara inkopplat för störningsfri drift? Vi hoppas på att styrbox, tändspolar,
säkringsbox, relän och alla anslutningar på motorn ska vara nog? Mätarna sitter även kopplade. Är det något vi missar?
Vilken kabel som ska sitta på vilken tändspole är även ett frågetecken.
Vi känner oss inte helt säkra på vilken som är cylinder 1,2,3 eller 4 heller för den delen.
Kylning, olja. Vi tycker att det känns logiskt med vilka anslutningar
som är in/ut till oljekylaren men bara för att vara säker,
slangen från oljefiltret är ut till kylaren, den ovanpå växellådan
returen från kylaren?
Luftbox, vi har ingen original, slangen som ska gå till gasarna därifrån.
Hur viktigt är denna? Kan vi bara plugga eller måste den infästas
så suget stämmer in? Osäker på funktion
Jag vet att det kan kännas som fel forum med ett sånt här bygge, men när det kommer till sporthoj-motorer
så vet jag inget bättre ställe att fråga efter hjälp.
Jag hoppas ni kan ha överseende.
Tack på förhand!
Krille
Jag och min bror har alltid drömt om att bygga ihop ett eget monster, och i början av detta året så påbörjades det hela. Stor motor, lite vikt.
Nu i slutfasen så börjar det bli en aning kaos när det inte är
vårat eget skapande som är med, utan det rent tekniska kring
motor-rackaren.
Vi inhandlade en GSX-R 750, årsmodell 1996 som vi har sänkt ner
i en rör-ram av modell offroad gokart/crosscart.
Vi har hela rasket för turbokonvertering men då vikten nu
ligger strax under 200kg så lugnar vi oss en stund och ser
efter om ekipaget ens går att kontrollera som original.

Efter allt tjorv med vikter hit och dit (vi ville ha mittvikt så motorn är sidmonterad) kedjespänningsdilemman och annat spännande
så ligger vi nu i slutfasen. Motorn ska igång!
Med kablar som inte vill dit vi vill och slangar som ska dras fram och tillbaka så har vi några funderingar som kräver experthjälp.
Bränsle, då tanken på cykeln sitter ovanför förgasarna så funderar
vi om allt litar på ett självfall av soppan, eller genererar gasarna ett sug som gör att vi kan ha soppatanken monterad lägre?
Vi har tanken monterad på motsatt sida ramen och så lågt som möjligt
då vi måste vikta upp pga sidmontering av motorn.
Soppapump en lösning annars eller flödar man bara gasarna då?
(Batteri, oljekylare, kylare, vätskor, allt sitter på motsatt sida)
El, hur mycket utav orignalsystemet måste vara inkopplat för störningsfri drift? Vi hoppas på att styrbox, tändspolar,
säkringsbox, relän och alla anslutningar på motorn ska vara nog? Mätarna sitter även kopplade. Är det något vi missar?
Vilken kabel som ska sitta på vilken tändspole är även ett frågetecken.
Vi känner oss inte helt säkra på vilken som är cylinder 1,2,3 eller 4 heller för den delen.

Kylning, olja. Vi tycker att det känns logiskt med vilka anslutningar
som är in/ut till oljekylaren men bara för att vara säker,
slangen från oljefiltret är ut till kylaren, den ovanpå växellådan
returen från kylaren?
Luftbox, vi har ingen original, slangen som ska gå till gasarna därifrån.
Hur viktigt är denna? Kan vi bara plugga eller måste den infästas
så suget stämmer in? Osäker på funktion

Jag vet att det kan kännas som fel forum med ett sånt här bygge, men när det kommer till sporthoj-motorer
så vet jag inget bättre ställe att fråga efter hjälp.
Jag hoppas ni kan ha överseende.
Tack på förhand!

Krille