Kaos i slutet av bygget, Gsx 750R

Messdelcavo

Byggare
Gick med
26 Sep 2010
Ort
Piteå
Hoj
1996 Suzuki GSX 750R, 1993 Kawazaki ZXR
Hej gott folk!

Jag och min bror har alltid drömt om att bygga ihop ett eget monster, och i början av detta året så påbörjades det hela. Stor motor, lite vikt.

Nu i slutfasen så börjar det bli en aning kaos när det inte är
vårat eget skapande som är med, utan det rent tekniska kring
motor-rackaren.

Vi inhandlade en GSX-R 750, årsmodell 1996 som vi har sänkt ner
i en rör-ram av modell offroad gokart/crosscart.
Vi har hela rasket för turbokonvertering men då vikten nu
ligger strax under 200kg så lugnar vi oss en stund och ser
efter om ekipaget ens går att kontrollera som original.:yoparty

Efter allt tjorv med vikter hit och dit (vi ville ha mittvikt så motorn är sidmonterad) kedjespänningsdilemman och annat spännande
så ligger vi nu i slutfasen. Motorn ska igång!
Med kablar som inte vill dit vi vill och slangar som ska dras fram och tillbaka så har vi några funderingar som kräver experthjälp.

Bränsle, då tanken på cykeln sitter ovanför förgasarna så funderar
vi om allt litar på ett självfall av soppan, eller genererar gasarna ett sug som gör att vi kan ha soppatanken monterad lägre?
Vi har tanken monterad på motsatt sida ramen och så lågt som möjligt
då vi måste vikta upp pga sidmontering av motorn.
Soppapump en lösning annars eller flödar man bara gasarna då?
(Batteri, oljekylare, kylare, vätskor, allt sitter på motsatt sida)

El, hur mycket utav orignalsystemet måste vara inkopplat för störningsfri drift? Vi hoppas på att styrbox, tändspolar,
säkringsbox, relän och alla anslutningar på motorn ska vara nog? Mätarna sitter även kopplade. Är det något vi missar?

Vilken kabel som ska sitta på vilken tändspole är även ett frågetecken.
Vi känner oss inte helt säkra på vilken som är cylinder 1,2,3 eller 4 heller för den delen. :va

Kylning, olja. Vi tycker att det känns logiskt med vilka anslutningar
som är in/ut till oljekylaren men bara för att vara säker,
slangen från oljefiltret är ut till kylaren, den ovanpå växellådan
returen från kylaren?

Luftbox, vi har ingen original, slangen som ska gå till gasarna därifrån.
Hur viktigt är denna? Kan vi bara plugga eller måste den infästas
så suget stämmer in? Osäker på funktion :confused:

Jag vet att det kan kännas som fel forum med ett sånt här bygge, men när det kommer till sporthoj-motorer
så vet jag inget bättre ställe att fråga efter hjälp.
Jag hoppas ni kan ha överseende.

Tack på förhand! :Bugar
Krille
 
GSXR 750 från 96 skall ha soppapump oavsett placering av tank.
I övrigt vet jag inte hur det blir med tändningen/låset? Om man tar bort den kanske man måste bygla något.

Original luftburk är att rekomendera för att då optimal gång. Men är inget måste.

Sitter man på bågen så är 1an längst till vänster och 4an till höger.

1an sitter på samma sida som drivningen och 4an på kopplingssidan.

Slangen till luftboxen är jag inte 100% säker men tror på någon ventilation. Stoppa slangen i en petflaska eller sätt ett luftfilterfilter på. Du har säkert fler vevhusventilationer som du bör samla någonstans.
 
Last edited:
Tack, underbart! Då kan vi fortsätta med bränslebiten och
montera spolarna. Då är bara frågan vilken av kablarna
till spolarna som ska sitta på vilket stift på spolarna.

Tändninglåset är monterat också, så det ska gå fint.

Återigen, tack!
 
Jag hade letat upp en orginalluftburk på skroten för att göra livet lite enklare. De blir oftast bökigt annars iom att de är cv-fuggar

Tack, underbart! Då kan vi fortsätta med bränslebiten och
montera spolarna. Då är bara frågan vilken av kablarna
till spolarna som ska sitta på vilket stift på spolarna.

Tändninglåset är monterat också, så det ska gå fint.

Återigen, tack!

De står inte nummer på kablarna?

Annars så går de långa kablarna från spolarna till cyl 1 resp 4, och de korta till 2 och 3 så då har ni 50-50 chans att de blir rätt
 
Last edited:
Blir nog att införskaffa luftburk också, vi har bara turboburken just
nu men det är så mycket onödigt där när vi inte skruvar
på någon turbo ännu.

Jo på kablarna till tändstiften står det märkt.
Men det är i andra änden som vi har problem.
Dem små kablarna som kopplas på spolarna, som kommer från
kabelstammen.

Tack!
 
Last edited:
Blir nog att införskaffa luftburk också, vi har bara turboburken just
nu men det är så mycket onödigt där när vi inte skruvar
på någon turbo ännu.

Jo på kablarna till tändstiften står det märkt.
Men det är i andra änden som vi har problem.
Dem små kablarna som kopplas på spolarna, som kommer från
kabelstammen.

Tack!

Orange/vit till båda
Svart/gul till spole cyl 2-3
Vit till spole cyl 1-4
 
Annars så går de långa kablarna från spolarna till cyl 1 resp 4, och de korta till 2 och 3 så då har ni 50-50 chans att de blir rätt

Nu var inte detta felet, men måste rätta till med att det är 25% chans att det blir rätt, inte 50 :tungan
 
Så länge jag inte skickar styrboxen eller något annat dumt så testar jag mig gärna fram.
Men tidigare upplevelser med bilmotorer har gjort mig en aning feg när det kommer till chansande av kablar. Har en tendens att bli jättejobbigt när man ska leta reda på felet sen =)

Ingen med stenkoll på dessa oljeslangar ännu?

Tack!
 
Så länge jag inte skickar styrboxen eller något annat dumt så testar jag mig gärna fram.
Men tidigare upplevelser med bilmotorer har gjort mig en aning feg när det kommer till chansande av kablar. Har en tendens att bli jättejobbigt när man ska leta reda på felet sen =)

Ingen med stenkoll på dessa oljeslangar ännu?

Tack!

Lokala piratbyrån har verkstadsmanual att ladda ner *Host* :)

Allt va väl utrett med tändsystemet, eller?
 
Så länge jag inte skickar styrboxen eller något annat dumt så testar jag mig gärna fram.
Men tidigare upplevelser med bilmotorer har gjort mig en aning feg när det kommer till chansande av kablar. Har en tendens att bli jättejobbigt när man ska leta reda på felet sen =)

Ingen med stenkoll på dessa oljeslangar ännu?

Tack!


öööm har jag missat något? Vilka oljeslangar. En av dem gav jag svar på där uppe eller vilka pratar vi om? Bild?
 
öööm har jag missat något? Vilka oljeslangar. En av dem gav jag svar på där uppe eller vilka pratar vi om? Bild?

Det sitter anslutningar för olja, 2 st vid oljefiltret, varav 1 går vidare till motorn. Den andra antar jag ska till oljekylaren? Och då antar jag att anslutningen ovanpå växellådan är returen från oljekylaren?
Jag vill bara göra mig säker på att mina antaganden stämmer.

Upptäckte även idag att jag saknar ett laddningsrelä, vilket jag
gissar måste sitta där för att inte grilla resten av systemet?
Får även för mig att startmotorn vill vara med att leka i det relät också?
 
Det sitter anslutningar för olja, 2 st vid oljefiltret, varav 1 går vidare till motorn. Den andra antar jag ska till oljekylaren? Och då antar jag att anslutningen ovanpå växellådan är returen från oljekylaren?
Jag vill bara göra mig säker på att mina antaganden stämmer.

Upptäckte även idag att jag saknar ett laddningsrelä, vilket jag
gissar måste sitta där för att inte grilla resten av systemet?
Får även för mig att startmotorn vill vara med att leka i det relät också?

Ajfan. Det vet jag inte men alla 96-99 srad 600 & 750 är ju näst intill identiska så det finns ju gott om sådana här på sporthoj som kanske kan gå ut och kolla på bågen.
 
Om ni monterar turbo. Då finns det en del att tänka på när det gäller olika vacccumslangar och tryck i insprutningen. Detta eftersom insugningsrören blir trycksatta över atmosfärstryck vid turboladdning.
 
Om ni monterar turbo. Då finns det en del att tänka på när det gäller olika vacccumslangar och tryck i insprutningen. Detta eftersom insugningsrören blir trycksatta över atmosfärstryck vid turboladdning.

Jag har komplett tryckburk och dem grejerna från MC-express,
det enda jag saknar för just turbobiten är grenrör och
göra modifikationen på förgasarna. Så jag har förhoppningar
om att det ska lösa sig rätt enkelt IFALL det nu blir att
konvertera. Det börjar kännas nog mycket dödsmaskin över den
som det är redan nu. Framtiden får utvisa! :)

Tack ändå!
 
Orange/vit till båda
Svart/gul till spole cyl 2-3
Vit till spole cyl 1-4

Spelar det sen ingen roll om jag sätter den svartgula t.ex på höger eller vänster stift på spolen? + och - eller är det bara att plugga på?
Det verkar inte finnas någon markering som visar detta på tändspolen.

Tack på förhand!
 
Spelar det sen ingen roll om jag sätter den svartgula t.ex på höger eller vänster stift på spolen? + och - eller är det bara att plugga på?
Det verkar inte finnas någon markering som visar detta på tändspolen.

Tack på förhand!

Tyvärr vet jag inte det.. Jag kollade som hastighast igenom v.handboken men hittade inget om det
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top