Kantareller

ut o leta hört de trivs i blandskog. Har försökt att få vänner o avslöja sina ställen men det är :Dstörtomöjligt.

Trodde ju verkligen inte att jag skulle få det tipset. :tummenupp

Hihi. Vi har en massa blandskog runt sommarstugan och under fallna granar hittar man jämt kantareller tycker jag. Speciellt när de ligger ovanför nåt gammalt blött dike. De verkar trivas bland gräs och mossa också.

Jag hittade en hel brödback med kantareller på diskbänken hemma!

Det gäller att ha kontakter :D

Är det vanliga gula kantareller du är ute efter så börjar det bli lite i senaste laget nu. På sommaren och tidig höst brukar det vara lövskog som gäller och ju senare på året desto mer mot barrskog. Har hittat ganska bra med gulingar i granskog (med inslag av löv) senaste veckan. Då har du även chans att hitta blek taggsvamp som också är grymt god. Och springer du på en blomkålssvamp så ta för bövelen hem den fortare än kvickt... :)

Beror ju dessutom litegrann på vart i det här avlånga landet man bor också.
Men det är bara att dra på sig stövlarna och knata ut i skogen, har du väl hittat en så hittar du resten också, så länge det inte är urgammal skog med mossa precis överallt så hittar du garanterat kantareller.
Undvik ställen där man vet att det är mycket folk som går, av en förklarlig anledning så är det sämre där...

så länge det inte är urgammal skog med mossa precis överallt så hittar du garanterat kantareller.

Fast det där stämmer inte riktigt. I slottsparken där jag bor så växer det kantareller till förbannelse. Den skogen är ju en gammal skog.

Själv lärde jag hunden hitta kantareller.

Fast det där stämmer inte riktigt. I slottsparken där jag bor så växer det kantareller till förbannelse. Den skogen är ju en gammal skog.

Själv lärde jag hunden hitta kantareller.

Har själv letat i gammal rutten skog med mossa överallt, har inte gett mig ett skit faktiskt. Men det finns ju gammal skog med mossa och sen finns det GAMMAL skog, där du knappt kan gå på en välta utan att trampa igenom :brinnerup

Edit/ Är det svårt att lära byrackan att hitta kantareller? Är det bara att gömma lite kantareller och låta han sniffa och sen ge honom godis när han hittar? Har aldrig testat men det skulle jag nog ta och göra, skönt att slippa leta helt själv.

Kantareller är överskattade. Anledningen till att folk blir så våta i brallan så fort man nämner kantareller är för att alla andra tycker det är så häftigt.

Själv så klarar jag mig långt på något hg champinjoner från Willys.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg