Kanonidé!

Anonymous

Ny medlem
Gick med
21 May 2009
Hoj
08 Honda cbr 1000rr
Jag tror inte att jag är ensam om att direkt efter en bandag gå in på forumdelen för banåkningsbilder och leta efter bra bilder på mig själv.

Tyvärr är det inte sällan som man blir lite ledsen för att den duktiga fotografen som gjort sitt bästa för att få med alla på bild missat en (trots att man posat allt man bara kan):(

Varför annonserar inte fotograferna sin närvaro? Jag skulle mer än gärna betala 200-300 kr för fokus på mig under dagen. Fotografen skulle med största sannolikhet kunna ha fokus på ca 3 förare per grupp och dessutom hinna med många andra.

Fotografen skulle kunna annonsera sin närvaro med en tråd här för att sedan mötas upp i depån för att se vad man har för kläder/hoj samt om man har några önskemål (höger/vänsterkurva etc).

Jag tror att detta skulle kunna leda till fler duktiga fotografer på banorna samtidigt som fler skulle få pheta bilder :yoparty

300 spänn för att fota dig en hel dag? Det är en bra deal. För dig.

Många fotograferar gratis på bandagar eftersom det är deras intresse/de tycker det är skoj, kan de då tjäna lite cash på det tror jag det finns rätt många som tycker förslaget låter bra.

300 spänn från 3-4 förare blir ju ändå 900/1200 spänn, rätt bra pröjs för något de tidigare gjort bara för intressets skull. Ingen som säger fotografen behöver vara där hela dagen heller, det beror ju på hur lång tid det tar att ta bilderna.

När jag fotade åt Actionpics så bad jag folk som var intresserade av att fastna på bild att komma fram till mig i just detta ärende. På ca 10 körningar så var det 2-3 personer som tyckte det var en bra idé. Vet man att folk vill hamna på bild så är det ju lättare att prioritera dessa.
Ibland får man till riktigt riktigt bra bilder,och då är det roligare om bilden hittar hem och inte bara ligger i min dator.
//H

300 spänn för att fota dig en hel dag? Det är en bra deal. För dig.

Ja precis - sjukt bra att veta att jag får fina bilder för 300 pix :yoparty

Fotografen däremot borde ju kunna få med två-tre per grupp och eftersom det oftast är tre grupper har denne möjlighet att dra in 2700 + plus andra bilder även om det kanske blir lite mindre än vanligt.

Jag hobbyfotar på en väldigt låg nivå men jag inbillar mig dessutom att det måste vara kul med några "uppdrag" - få till en bra dalsidabild på han i gula Rettan - typ..

Hursom skulle jag mer än gärna vilja ha lite extra "attention" vid kinnekulle ons-tors denna vecka :)

Ibland får man till riktigt riktigt bra bilder,och då är det roligare om bilden hittar hem och inte bara ligger i min dator.
-precis, typ tatuering :rolleyes:

Jag tror att jag förstår vad du menar, och om du kommer och viftar med några hundringar så tror jag att de flesta fotograferna skulle ge dig lite extra uppmärksamhet. ;) Det beror ju också på huruvida du hade tänkt betala något för bilderna sedan, och bara betalade hundringarna för att sedan kunna välja på ett stort antal bilder istället för ett fåtal. Annars kan nog 300 vara för lite.

Ja precis - sjukt bra att veta att jag får fina bilder för 300 pix :yoparty

Fotografen däremot borde ju kunna få med två-tre per grupp och eftersom det oftast är tre grupper har denne möjlighet att dra in 2700 + plus andra bilder även om det kanske blir lite mindre än vanligt.

Jag hobbyfotar på en väldigt låg nivå men jag inbillar mig dessutom att det måste vara kul med några "uppdrag" - få till en bra dalsidabild på han i gula Rettan - typ..

Hursom skulle jag mer än gärna vilja ha lite extra "attention" vid kinnekulle ons-tors denna vecka :)

-precis, typ tatuering :rolleyes:

Men då är tanken att för dessa 300 spänn så får du alla bilder personen tagit på dig? Vilket kanske inte är ett problem ändå eftersom folk verkar ogilla att lägga mer stålars på bilder än så i vilket fall.

Kan dock tänka mig att han som "hyr" fotografen, inte riktigt vet vad han får för pengarna. Fotografen kanske suger, det kanske blir betydligt färre bilder än han tänkt sig osv. Fördelen med att köpa bilderna efteråt är ju att man inte köper grisen i säcken.

Jag upplevde dock på storbana att det verkligen inte var något problem att få bilder på alla ekipage, jag hade minst 10 vettiga bilder efter resning per hoj.

Jag tror de där 2700 kronorna per dag är önsketänkande. Folk är på tok för snåla.

Men då är tanken att för dessa 300 spänn så får du alla bilder personen tagit på dig? Vilket kanske inte är ett problem ändå eftersom folk verkar ogilla att lägga mer stålars på bilder än så i vilket fall.

Kan dock tänka mig att han som "hyr" fotografen, inte riktigt vet vad han får för pengarna. Fotografen kanske suger, det kanske blir betydligt färre bilder än han tänkt sig osv. Fördelen med att köpa bilderna efteråt är ju att man inte köper grisen i säcken.

Jag upplevde dock på storbana att det verkligen inte var något problem att få bilder på alla ekipage, jag hade minst 10 vettiga bilder efter resning per hoj.
Visst, ska man jaga en hoj hela dan och få optimala bilder på den så kräver det ju lite mer, men då vill nog iaf jag ha lite mer än 300kr. Bildleverantörernas Förening rekommenderade fotografer att ta 895kr/h, och det var för 4 år sen. Sveriges Fotografers Förbund rekommenderar i år 800kr/h (porträtt utanför studio), kväll och helg 50% påslag på timpriset. Bildredigering 3-4 bilder/h. Milersättning tillkommer med 40kr/mil. Räknas det som redaktionellt uppdrag åker priset upp till 995kr/h.

Jag tror de där 2700 kronorna per dag är önsketänkande. Folk är på tok för snåla.
Ja, med tanke på att många verkar tycka att 30kr är på tok för mycket för en bild, och anstormningen är ju inte sådär våldsam när man lägger ut bilderna heller.

Visst kanske det inte ofta skulle bli 2700 kr/dag men jag tror ändå att fotograferna skulle få bra mycket högre ersättning för sitt excellenta arbete än vad de/ni får idag + att de som tycker det är värt att betala får fler och bättre bilder :)

Visst, ska man jaga en hoj hela dan och få optimala bilder på den så kräver det ju lite mer, men då vill nog iaf jag ha lite mer än 300kr.

Tanken var ju att jaga bra många fler hojar än en - tror även att många skulle kunna betala mer än 300 pix - iaf om man känner till fotografen.

Sant - "nya fotografer" kanske får köra med lockpriser - visa sina portfolios eller något annat för att komma in.

Jag har dock sett dina mästerverk och skulle mer än gärna att du hade extra fokus på mig under en dag eller två :Bugar

Last edited:
Jag tror att ett grundproblem är att många som fotograferar tror att de tar bra bilder och sen inte förstår varför ingen köper dem. Har själv fotat en del och när de är gratis vill många ha men så fort man ska ha betalt börjar de knorra och det beror nog mycket på att bilderna helt enkelt inte är tillräckligt bra.

Har en "bekant" som brukar fota på Knutstorp och han kan ta ca 400:- för en enda bild. Jag har själv köpt just för att det är enastående kvalité och efterbehandlat till perfektion.

Träffade för övrigt en fotograf i Frankrike som livnärde sig på att fota bandagar runt om i Europa. Det jobbet hade jag velat ha :)

Visst kanske det inte ofta skulle bli 2700 kr/dag men jag tror ändå att fotograferna skulle få bra mycket högre ersättning för sitt excellenta arbete än vad de/ni får idag + att de som tycker det är värt att betala får fler och bättre bilder :)

Tanken var ju att jaga bra många fler hojar än en - tror även att många skulle kunna betala mer än 300 pix - iaf om man känner till fotografen.

Sant - "nya fotografer" kanske får köra med lockpriser - visa sina portfolios eller något annat för att komma in.

Jag har dock sett dina mästerverk och skulle mer än gärna att du hade extra fokus på mig under en dag eller två :Bugar

Jag tror faktiskt inte det är någon skillnad på att betala före bandagen för att få "fokus" eller att betala efter per bild. Folk är lika snåla ändå. Det är ju egentligen samma sak.

Vad skulle förväntas av mig för de 300 kronorna då? Att jag tar minst typ 20 bilder på dig? Att du får orginalen sen? Att jag fixar till orginalen?

Jag tror på idéen att man säger åt fotografen att man vill ha bilder på sig så av självbevarelsedrift så tar han bilder på dig. Sen betalar man för resultatet. Skulle någon komma fram till mig och säga att han var intresserad av att få bilder på sig så skulle jag automatiskt se till det blev bilder på honom.

Jag tror att ett grundproblem är att många som fotograferar tror att de tar bra bilder och sen inte förstår varför ingen köper dem. Har själv fotat en del och när de är gratis vill många ha men så fort man ska ha betalt börjar de knorra och det beror nog mycket på att bilderna helt enkelt inte är tillräckligt bra.

Har en "bekant" som brukar fota på Knutstorp och han kan ta ca 400:- för en enda bild. Jag har själv köpt just för att det är enastående kvalité och efterbehandlat till perfektion.

Visst är det så. Men priserna skiljer sig säkert mellan "fotograf" och fotograf. Som köpare så är det väl bara o säga till om man inte tycker bilderna är värde mer än det o det.

Last edited:
De flesta tar ju inte det som ett fotouppdrag utan åker till banan för att det är skoj, fint väder, träffar polare mm. Sen är det ju en fråga om erfarenhet oxå, skulle man ta uppdraget förväntas man leverera. Går man bara dit o fotar o sen försöker sälja de bilder som man är nöjd så har man inga förväntningar på sig.

DÄREMOT kan man ju be instruktörer eller liknande att annonsera ens närvaro, lämpligen med en hänvisning om var bilderna kommer att finnas tillgängliga.

Oftast är det rätt lite tid dock när man väl är på plats att gå o fråga vilka som är intresserad.

MAO vill man ha bilder, hugg fotografen innan han/hon hunnit ut på banan. :)

SJÄLVKLART får man ju sätta ett pris på vad de är värda. Grejjen är bara att det tar precis lika mkt tid map efterbehandling, sortering, web-ifiering etc oavsett om jag ger bort bilderna eller vill ha betalt.

Resten är ren tillgång/efterfrågan. Är inte bilderna bra köper ingen dem precis som du skrev.

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back