Kanelshot - hur göra

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Ska ha ett litet inflyttningspartaj om sådär nån vecka. Hade tänkt bjuda på kanelshot liknande Gold Strike eller After Shock. Hade tänkt göra slut på lite fulvodka så undrar om någon har något bra recept.

Funderade som så:

Grovt smulad kanelstång (för att kunna silas bort lätt).
Lagom mängd socker/sockerlag.

Men sen? Citron? Något annat?

lite instruktioner

1 kanelstång
2 kryddnejlikor
1 tsk malen koriander
2.5dl Vodka
1.25dl konjak (eller mer vodka)
1,25dl sockerlag

Blanda allt utom sockerlag och låt stå, helst två veckor.
Filtrera bort kryddorna och tillsätt sockerlag.
Låt helst stå ytterligare en vecka.

Last edited:
Last edited:
Provat den själv? Hur blir den?

Har inte prövat själv men det låter gott. :)

Gold Strike är iofs betydligt starkare men med "mitt" recept får man väl ta två istället.

Provat den själv? Hur blir den?

Ska du göra det receptet och har fest om någon vecka är det bra om du blandar ihop den redan i morgon. Sockerlagen tillsätter du någon dan innan festen då du även tar bort kryddorna(se kompletering i recept-inlägget).

Last edited:
Den har stått nu sen i onsdags och tog en provsmak nyss. Rätt okej, upplevdes dock lite väl mycket "äppelpajskanelsmak" och inte gold-strike kanel (som påminner om tuggummit red hot för er som ännu är oinvigda). Dvs saknar lite "styrka" på själva kanelkryddingen. Hittade en flaska prosit-vodka a 60% och blandade med så styrka på spriten är nog inte felande länken. Tog inte riktigt så mycket konjak som står i receptet (vill ju inte späda för mycket...). Den är som sagt "osockrad" nu, vet inte om det har någon betydelse för kanelstyrkan.

1 kanelstång
2 kryddnejlikor
1 tsk malen koriander
2.5dl Vodka
1.25dl konjak (eller mer vodka)
1,25dl sockerlag

Blanda allt utom sockerlag och låt stå, helst två veckor.
Filtrera bort kryddorna och tillsätt sockerlag.
Låt helst stå ytterligare en vecka.

Great success!

Den vart riktigt fin, gissar att min hamnade på ca 45% tillslut och den ska nog helst ligga däromkring, gissar att den blir lite väl smakrik i lägre %.

Rekommenderas!

Blev den bättre när du tillsatte sockret?

Jo, verkligen. Den fick lite starkare kanelsmak då, men fortfarande inte lika som gold strike eller big red (eller heter tuggummit hot red?!). Vart nästan godare än Gold Strike faktiskt.

Blev den bättre när du tillsatte sockret?

Korvis du är en outsinlig källa av underbara recept. Det borde finnas en hyllningstråd med best of Korvis :fakta

Till TS jag hade nog fan tagit ett paket Big Red och lagt i en liten duk/näsduk och knutit ihop den och petat ner i en flarra vodka och sockerlag :)
Fast det kanske inte är ngn höjdare att blanda alkohol och tuggummi ;) och Korvis grej var ju bra så... ;)

... fortfarande inte lika som gold strike .... Vart nästan godare än Gold Strike faktiskt.

Hur ska du ha det? :va

Korvis du är en outsinlig källa av underbara recept..

Fast det kanske inte är ngn höjdare att blanda alkohol och tuggummi ;) och Korvis grej var ju bra så... ;)

Äsch då! Så du säger!

Godisshots i alla ära men jag funderar lite på hur man blir i kistan om man drar i sig en halv flaska tuggummi-shots. Vad händer lixom när vätskan tas upp och enbart "gummit" blir kvar.... :näsblod
Blir det århundradets skörd av kånkelbär dagen efter? :hihi

Själv fick jag nyss reda på att jag skulle få gäster ikväll. Nu gäller det att hitta på något å bjuda på...

Jäger och knäckebröd räcker nog inte.

Har iaf bestämmt förrätt.

Frästa tigerräkor i med citron, röd chili, vitlök och koriander. Grymt som att äta med fingrarna med en bit bröd som man kan doppa i "marinaden" som blir över...

Tips på varmrätt mottages gärna!

Last edited:
Hur ska du ha det? :va

Äsch då! Så du säger!

Godisshots i alla ära men jag funderar lite på hur man blir i kistan om man drar i sig en halv flaska tuggummi-shots. Vad händer lixom när vätskan tas upp och enbart "gummit" blir kvar.... :näsblod
Blir det århundradets skörd av kånkelbär dagen efter? :hihi

Själv fick jag nyss reda på att jag skulle få gäster ikväll. Nu gäller det att hitta på något å bjuda på...

Jäger och knäckebröd räcker nog inte.

Har iaf bestämmt förrätt.

Frästa tigerräkor i med citron, röd chili, vitlök och koriander. Grymt som att äta med fingrarna med en bit bröd som man kan doppa i "marinaden" som blir över...

Tips på varmrätt mottages gärna!

Läs om, läs rätt.

Till ikväll:

Ingredienser (4 pers):
600-800 g skaldjurs/havsmix (Willys har ok för 60.-/kg).
Chili, habanero har jag kört med
Paprikapulver
2dl Creme Fraiche
3dl Matlagningsgrädde
1 stor lök
1 paprika
2 vitlöksklyftor
Olivolja

Tina skaldjuren ett tag innan matlagning (gärna några timmar innan, kanske tight ikväll). Låt dessa marineras i chilin (som tas efter egen smak) samt vitlök och olivolja.
När de gosat klart så stek hackad lök med paprikan i bitar i lite olivolja. När dessa börjar bli småmjuka så strö över paprikakrydda över det hela och ös i skaldjursmixen med all marinad/saft från tining. Kör hög värme tills allt är genom stekt/klart. Ös i mjölkprodukterna och rör runt. Smaka av med salt och peppar.

Serveras till tagiatelle (eller hur bandspagetti med flashigt namn stavas)

Dina tigerräkor ska testas.

Habanero?! :gnissla Som är Chilivärldens starkaste chili! Ni kommer att ha ont i käften sen.

Habanero?! :gnissla Som är Chilivärldens starkaste chili! Ni kommer att ha ont i käften sen.

Njae, är inte så satans stark... Eller så har mina köp av "Chili i strut" haft ngn budgetvariant. Nåja, den "habaneron" funkar, men som sagt, det är inte frågan om ett gäng chilifrukter utan kanske snarare en fjärde dels frukt för 4 pers.

Fantasilös som jag får det bli en standardmiddag...

Chili, vitlök & koriander-räkorna till förrätt.

Till varmrätt får det bli en enkel köttbit. Köpte biff som får stekas i tjocka (minst 3cm) skivor.

Potatispuré på mandelpotatis med nedriven parmesanost och pinjenötter.

Rödvinsreduktion (rödvin, socker, kalvfond som reduceras ner ordentligt)

... ska göra "mitt" standardkryddsmör som back-up.

Mixa en rejäl näve ruccola med en vitlöksklyfta, några stänk citron och en halv dl riven lagrad ost. Mixa ner allt till en smet och blanda med rumstempurerat smör. Ställ in i kylen så det stelnar igen ev. inrullat som en korv i plastfolie.

Fantasilös som jag får det bli en standardmiddag...

Chili, vitlök & koriander-räkorna till förrätt.

Till varmrätt får det bli en enkel köttbit. Köpte biff som får stekas i tjocka (minst 3cm) skivor.

Potatispuré på mandelpotatis med nedriven parmesanost och pinjenötter.

Rödvinsreduktion (rödvin, socker, kalvfond som reduceras ner ordentligt)

... ska göra "mitt" standardkryddsmör som back-up.

Mixa en rejäl näve ruccola med en vitlöksklyfta, några stänk citron och en halv dl riven lagrad ost. Mixa ner allt till en smet och blanda med rumstempurerat smör. Ställ in i kylen så det stelnar igen ev. inrullat som en korv i plastfolie.

Jävlar. Nu blev jag hungrig. :mad:

Man ska inte äta tigerräkor. Alla stora räkor ska man hålla sig ifrån. Dom är utrotningshotade!:mattias

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti