Kan vattenpumpen ta in luft i kylaren?

Det är inte så enkelt att kylarlock eller slangen mellan kylare och expansionskärl är kass? Motorn blir varm, trycker ut ca 0,5 liter vätska. Motorn svalnar, suger i sig 0,5 liter luft. Lättare att mata ner vätska än suga tillbaka om tanken sitter lågt. Spruckna slangar däremellan på äldre hojar är inget ovanligt.

Provtryckning; Koppla en cykelpump på slangen till expansionskärlet, pumpa ett par tag.

Låter faktiskt som det vettigaste alternativet. Kan vara så att slangen vid kylaren inte sluter riktigt tätt. Ska köpa mig en ny och mjuk slang och montera dit. Den gamla kanske är lite väl hård. Den ser tät ut. men i själva verket kanske den tar in tjuvluft där.

Annars är det väl bara att krypa till korset och misstänka topppackningen. Å andra sidan, det går fort att byta den bara man bestämt sig!:tuttar
Jag har ett vagt minne av att man kan köpa kylargastest på Biltema. Men jag hittar inte. Vad heter det egentligen?

Mats

Låter faktiskt
Mats

@TS, du har väl inte gett upp hoppas jag.
Har du fixat nån gasanalys av kylvattnet? (bara för att eliminera felorasker förhoppningsvis)
:hej

Nädå, jag var till älven och fiskade igår! Fick lite ny och frisk luft i mig. Insperationen är på topp igen. Ut i garaget och sätta igång felsökningen.

Mats

Last edited:
Mot mina egna principer har jag varit till macken och rotat rot bland hyllorna. Hittade en flaska med "Cement". Både hjärna och hjärta säger NEJ!!!
Men jag har hällt i skiten i kylaren och kört runt enligt flaskans instruktioner. På flaskans svenska instruktioner står det att medlet lagar små hål i kylaren. Men läser man på norksa, står det att medlet lagar även små sprickor i toppen.
Döm om min förvåning..... skiten fungerar. Har kört motorn varm några gånger, nu luftar det ur sig själv som den SKA göra. Vattnet sugs tillbaka från expantionskärlet som det ska göra osv...

Nu vill jag bara ha lite bättre väder så man kan ut och köra också!

Mats

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...