Kan vattenpumpen ta in luft i kylaren?

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Min FZR bygger upp tryck i kylsystemet, speciellt när man varvar den lite hårt.
Troligtvis är det helt enkelt topplockspackningen. MEN... Jag vill utesluta annat först.

Kan vattenpumpen ta in luft och trycksätta systemet? Den läcker inte vatten i pumpen, men jag har sett lite grönt sörj kring vattenpumpshuset.
I princip skulle centrifugalkraften kunna suga in luft i tätningen. men det låter lite långsökt.
Erfarenheter?

Jag har provat att byta kylarlock, dock ett begagnat.
Vill ju så gärna att det ska vara ett billigt och enkelt fel. Inte så sugen på att lyfta toppen så här mitt i säsongen.

Mats

Vad är problemet? ett kylsystem är väl konstruerat för övertryck, en pump bygger upp tryck,värme bygger upp tryck i ett slutet system! Kommer det luftbubblor ur kylarvätskan lr?

Du kan testa om du avgaser i kylarvätskan och du kan också låta provtrycka kylsystemet, varje bättre bilverkstad har såna grejer :hej

När motorn och kylarvätskan blir varm blir det tryck i kylsystemet, men det försvinner
igen när allt kallnat. Det är därför man inte skall öppna kylarlocket när motorn är varm.
Så om det fortfarande är tryck i systemet när motorn är kall är det något fel, och
troligen topplockspackningen.

När motorn och kylarvätskan blir varm blir det tryck i kylsystemet, men det försvinner
igen när allt kallnat. Det är därför man inte skall öppna kylarlocket när motorn är varm.
Så om det fortfarande är tryck i systemet när motorn är kall är det något fel, och
troligen topplockspackningen.

Fort men tyvärr feltänkt, ett smärre tryck är kvar ganska länge om allt är helt, däremot om du har en läcka så kommer trycket att försvinna ganska omgående, jämför en pyspunkeslang som du håller ett finger för hålet, tar du bort fingret så pyser trycket ut.
Jag gissar på att allt är ok, det blir tryck när motorn blir varm, försvinner det vätska så är det nåt läck och bör åtgärdas, lite lurigt att se om det kommer avgasbubblor i ett litet kylsystem men du kan ju alltid försöka sniffa i expansionskärlet med motorn igång men det är en högst osäker metod.
Till bilen så modifierade jag ett kylarlock och satte dit en däckventil och pumpade lite försiktigt med en cykelpump, såg genast en stråle från en värmeslang som hade spruckit, problemet funnet, fixat.

Vad är problemet? ett kylsystem är väl konstruerat för övertryck, en pump bygger upp tryck,värme bygger upp tryck i ett slutet system! Kommer det luftbubblor ur kylarvätskan lr?

När allting är som det ska trycks överflödigt kylvätska över från kylaren till expansionskärlet, via övertrycksventilen i kylarlocket. Sedan när motor kallnar ska kylvätskan sugas tillbaka till till kylaren igen från expansionskärlet, via en annan ventil i kylarlocket.
Men nu sker inte detta. Det blir ca en halvliter luft i kylaren trots att den har svalnat. Systemet är luftat enligt konstens alla regler.
Det tillkommer helt enkelt gas i systemet. Själv tror jag också att det är förbränningstryck. Men hoppet finns att det kan vara något annat trivialt fel. Det enda jag kan komma på är vattenpumpen.

Men jag ska prova att göra en gasanalys av kylvattnet.
Är det provet possitivt så är det bara att bita i sura äpplet och riva motorn!
Mats

hade en bil som topplockpackningen pajade på mellan förbränningsrum och kylvattenkanal.
Plockade jag av locket på kylaren och starta motorn spotta det och skvätte ur kylaren, och varva man till motorn blev det en geiser.

Så prova starta utan kylarlocket på och se om det verkar bete sig onormalt

hade en bil som topplockpackningen pajade på mellan förbränningsrum och kylvattenkanal.
Plockade jag av locket på kylaren och starta motorn spotta det och skvätte ur kylaren, och varva man till motorn blev det en geiser.

Så prova starta utan kylarlocket på och se om det verkar bete sig onormalt
Rätta mig om jag har fel men är det inte lätt hänt att det händer samma sak även om det inte är nått fel?

Rätta mig om jag har fel men är det inte lätt hänt att det händer samma sak även om det inte är nått fel?

Nej, normalt sett ligger vattnet stilla och fint tills motortempen kommit upp och termostaten öppnar, då börjar det cirkulera fast ganska lungt och kontrollerat.

Med kass topplockspackning blev det unegfär såhär
c9e7da8b01527b35335095ea0a99ade7f3ec5aca_m.jpg

Själv tror jag också att det är förbränningstryck. Men hoppet finns att det kan vara något annat trivialt fel. Det enda jag kan komma på är vattenpumpen.
Mats

Men om vattenpumpen läcker så skulle det väl, pga övertrycket, snarare läcka ut vatten där än komma in luft? Speciellt som den ligger längst ner i systemet.

Har du koll på var vattnet försvinner, rinner det ut genom expansionskärl eller försvinner det på annat sätt? Ryker motorn onormalt, får oljan onormal färg etc.

När allting är som det ska trycks överflödigt kylvätska över från kylaren till expansionskärlet, via övertrycksventilen i kylarlocket. Sedan när motor kallnar ska kylvätskan sugas tillbaka till till kylaren igen från expansionskärlet, via en annan ventil i kylarlocket.
Men nu sker inte detta. Det blir ca en halvliter luft i kylaren trots att den har svalnat. Systemet är luftat enligt konstens alla regler.
Det tillkommer helt enkelt gas i systemet. Själv tror jag också att det är förbränningstryck. Men hoppet finns att det kan vara något annat trivialt fel. Det enda jag kan komma på är vattenpumpen.

Men jag ska prova att göra en gasanalys av kylvattnet.
Är det provet possitivt så är det bara att bita i sura äpplet och riva motorn!
Mats

Då måste ½liter kylarvätska försvinna också lr?

Men om vattenpumpen läcker så skulle det väl, pga övertrycket, snarare läcka ut vatten där än komma in luft? Speciellt som den ligger längst ner i systemet.

Har du koll på var vattnet försvinner, rinner det ut genom expansionskärl eller försvinner det på annat sätt? Ryker motorn onormalt, får oljan onormal färg etc.

Vattnet åker ut genom expansionskärlet.
Nu är ju inte trycket exakt lika i hela kylsystemet. Efterpumpen är trycket högre och före pumpen är trycket lägre. I pumpen vid centrum, bakom impellern borde rimligtvis trycket vara väldigt lågt. med risk att det suger in luft.
Så bara för att trycket vid kylarlocket är 1 bar så är det inte 1 bar i hela systemet.....

I exvis en framgaffel kan vara helt oljetät, med det pumpar in luft vid utfjädring. Som en cykelpump.

Då måste ½liter kylarvätska försvinna också lr?

Jo den halvlitern återfinns i expansionskärlet. Bara att blåsa/hälla tillbaka den igen..

Mats

Mats

Vattnet åker ut genom expansionskärlet.
Nu är ju inte trycket exakt lika i hela kylsystemet. Efterpumpen är trycket högre och före pumpen är trycket lägre. I pumpen vid centrum, bakom impellern borde rimligtvis trycket vara väldigt lågt. med risk att det suger in luft.
Så bara för att trycket vid kylarlocket är 1 bar så är det inte 1 bar i hela systemet.....

I exvis en framgaffel kan vara helt oljetät, med det pumpar in luft vid utfjädring. Som en cykelpump.

Jo den halvlitern återfinns i expansionskärlet. Bara att blåsa/hälla tillbaka den igen..

Mats

Mats
-
Men ett expansionskärl ska inte vara tomt, finns en nivå markering kall varm - motor!

Hej hej, kanske kommer in luft mellan toppen o förgasaren, kolla att det är tät där..det finns en ventil där som kan dra "tjuvluft" men men vad vet jag bara en idé, lycka till, :fyllisar

Hej hej, kanske kommer in luft mellan toppen o förgasaren, kolla att det är tät där..det finns en ventil där som kan dra "tjuvluft" men men vad vet jag bara en idé, lycka till, :fyllisar

Finns ingen förvärming på förgasarna, inga andra slangar eller rör som korsar insuget.

Tror jag köper en ny hoj istället. Den är så gamal.........
Mats

Finns ingen förvärming på förgasarna, inga andra slangar eller rör som korsar insuget.

Mats

När du kan fylla en halvliter i kylaren och expansionskärlet är fullt så fyll då kylaren så att du blir av med luftfickan och sen kollar du markeringen för max fyllt expkärl och låt nivån vara där.

Din beskrivning låter mer som felluftat system än något annat fel :hej Finns kanske nån youtubefilm för luftning av din hoj.

Lycka till
(vet vad jag har svurit över luftning av kylsystemet till min BMW318is, var tvungen att ha fronten på bilen högt, antingen backe eller pumpad på domkraft för att det skulle bli bra)

Tycker verkligen inte du borde gå så lång at byta cykel, och en gammal cykel är det inga fel på, vill själv ha en XjR 1200 för den ser så underbar retro ut. Ok men annars kan det vara en idé att kolla var det kan komma in luft, kör med öppet tanklock, bara en stund, kan hjälpa...:fyllisar

Mats

@TS, du har väl inte gett upp hoppas jag.
Har du fixat nån gasanalys av kylvattnet? (bara för att eliminera felorasker förhoppningsvis)
:hej

Det är inte så enkelt att kylarlock eller slangen mellan kylare och expansionskärl är kass? Motorn blir varm, trycker ut ca 0,5 liter vätska. Motorn svalnar, suger i sig 0,5 liter luft. Lättare att mata ner vätska än suga tillbaka om tanken sitter lågt. Spruckna slangar däremellan på äldre hojar är inget ovanligt.

att det skulle vara kylarpumpen är lite av ett långskott då trycket i systemet ligger en bit över atmosfärstryck även när motorn är avstängd och varm. Om inte förr borde i så fall en kass tätning/lagring börja läcka då.

Provtryckning; Koppla en cykelpump på slangen till expansionskärlet, pumpa ett par tag.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman