watson
Orka vara tvärtom
gladh skrev:Är det rätt att likriktas för att anpassas till rådande konsomtionsmönster? Det vore trist om olikhet skulle bestå i om jag väljer blått eller rosa.
gladh
Hur menar du nu?! Det måste vara jag som är :kocko .
/FW
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
gladh skrev:Är det rätt att likriktas för att anpassas till rådande konsomtionsmönster? Det vore trist om olikhet skulle bestå i om jag väljer blått eller rosa.
gladh
För det första skall det vara konsumtionsmönster och inget annat, jag beklagarwatson skrev:Hur menar du nu?! Det måste vara jag som är :kocko .
/FW
watson skrev:http://www.yelah.net/articles/uppfostran
@BB:
SJÄLVKLART har miljön betydelse för hur man blir, vare sej man är tjej eller kille! Det som är intressant är om det verkligen är relevant!? Är det FEL att vi blir olika?!
/FW
Chrille skrev:Det vore väl bättre att vi blev olika som en konsekvens av våra personligheter? Att ungarna inte fick lära sig på dagis att 'rosa är för tjejer' och 'tjejer kan inte vara tuffa'.
) Hmm... Det vet jag inte riktigt....watson skrev:Jag tror faktiskt inte att det är så längre. Visst, nu generalliserade jag, men på de ställen som jag varit, handlar det inte så mycket om kille/tjej-hysterin. I skolor och på förskolor så jobbar man mer med den socialakopetensen, än med "diskriminering".
...
Bikerbitch skrev:Reflekterade lite över en leksakskatalog som jag bläddrade i under kvällen.
Tjejleksaker består ju bara utav massa rosa/lila färger. Dockor. Barnvagnar. Låtsasspisar. Köksredskap. Smink [!?] samt massa Barbie med orimliga kroppsmått.
Samma med kläder. Rosa. Lila och massa andra söta färger.
Söta små tryck på tröjorna, blommor och massa andra saker.
Killarnas leksaker är brutala monster. Hårda robotar. Färger såsom blått och svart. Död och våld. Poliser. Motorcyklar. Bilar.
Killarns kläder är oftast mörka. Bilar, skejtare eller motorcyklar får gärna pryda tröjans framsida.
Vad är det för slags "ideal" knoddarna får uppleva genom leksakerna?
Visserligen är de kanske för små för att förstå än sålänge, men det kanske ändå sätter sina spår.
Tjejerna låtsas laga mat och ta hand om barnen. Kan en liten Barbiedocka med alltför smal midja, stora bröst och alltid ett leende på läpparna påverka till att man vill se ut så när man blir större?
Smink när man är fyra år gammal, vem kommer på sådana saker?
Och killarna. Här är det våld, död och blod som gäller. Hårda leksaker.
Ett stort plus till att snygga bilar, här snackar vi om saker som iallafall finns på riktigt där ute i verkligheten.
Äh, bara en liten reflektion utav mitt synsätt på det här med leksaker och grejer för ungarna. Jag kommer kanske bli en hemskt mamma, men jag vill nog inte se mina barn växa upp med sjuka kroppsideal på dockor och kortkorta tröjor som finns att köpa i klädaffärerna..
Chrille skrev:Jo men OM det är en genetisk betingning då? Liknande spindelfobi eller mörkerrädsla? Det är ett OM som jag faktiskt tror spelar en LITEN roll i det hela.
Sen tycker jag att Noice drar märkliga växlar i det hela. Jag som avskyr vapen, eller kanske framförallt ägarna, är lite felvallad alltså?
farmerlip skrev:Jag har en av varje, unge alltså, och det måste vara genetiskt. Fick en grabb först som alltså fick alla bilar/motorcyklar som en pojk ska ha. Som motvikt inhandlades en dock som fick ligga orörd! Nästa barn blev en tjej som i princip inte rört alla bilar "kill-leksaker " som finns hemma. Jag har på 6 år aldrig sett henne leka pang pang. Sonen däremot kan sova med pickan i sängen. Försökte få min dotter att köpa ett snickarsett för att hjälpa pappa snickra! Nope, hon ville ha ett städset så hon kunde hjälpa mamma!?
Sonen vill ha pc-spel där man skjuter, jag erbjöd mig att fixa nått där man skjuter monster eller liknande, han är bara 8, men det avböjdes med orden: - Jag vill skjuta människor! Fan, jag är ju pacifist!![]()
Jag är helt övertygad om att det är genetiskt.
gladh skrev:Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör.![]()
Fundera på det ett par varv och försök sedan påstå att det du beskriver ovan är genetiskt betingat.
gladh
gladh skrev:Barn gör inte som man säger, barn gör som man gör.
gladh
Jalle skrev:Jag förstår faktiskt inte riktigt denna diskussion.
Vad är det som är så farligt med att killar leker med bilar och flickor med dockor?
Vad ska den, i era ögon, perfekta pojken leka med/ha för färg på sina kläder för att fungera optimalt i det "jämnlika" samhället?
Blir en pojke som har rosa filt, leker med dockor och klistar med paljetter en bättre pojke och i så fall i vilka avseenden? Får han bättre självkänsla/självförtoende när ha lär sig känna sin feminina sida?
När mina söner tidigt, utan påverkan, vid 1 års ålder pekade på traktorer och dylikt när vi åkte bil, skulle jag då försökt påverka dem att även titta på blommor istället? Håller med farmerlip att det är till väldigt stor del "genetiskt" eller nedärvda egenskaper som gör att pojkar/flickor intresserar sig för det de gör. Jag kan inte förklarar det men jag har ju fakta på hur mina barn reagerat på olika saker sedan födseln.
Varför ska vi ändra på det och göra pojkar till flickor och tvärtom?
(Att en pappa sedan har som skyldighet att uppfostra sina söner till hårdrockare kan vi ta en anna gång.)
Jalle skrev:Gladh, har du barn??
Jalle skrev:...
Blir en pojke som har rosa filt, leker med dockor och klistar med paljetter en bättre pojke och i så fall i vilka avseenden? ..

Jalle skrev:Vad jag vet finns bara ett fall registrerat och det var i Uddevalla om jag inte misminner mig.
Han/hon ses nu på landets roadracingbanor i R1000 med nr 83.
![]()
![]()
Chrille skrev:Jag håller med dig i det mesta utom just detta. Vad gör rosa till en feminin färg annat än vuxnas värderingar?
Dvs börja skrika om mansgris, äckelgubbe och "Stick och brinn, gubbjävel!"gladh skrev:Vi tenderar att ge omedvetna signaler till brudar som formar dem efter vårt eget intresse. Om en tjej pekar på ett raffset eller ett par präktiga och välformade tuttar och du själv är intresserad av såna grejer så kommer du att ge uppskattande signaler, medvetet eller omedvetet, vilket i sin tur gör att tjejen märker detta och agerar därefter.
Bingo skrev:Dvs börja skrika om mansgris, äckelgubbe och "Stick och brinn, gubbjävel!"
gladh skrev:...
Föräldrar tenderar att ge omedvetna signaler till sina barn som formar dem efter deras eget intresse. Om din son pekar på en traktor och du själv är intresserad av traktorer så kommer du att ge uppskattande signaler, medvetet eller omedvetet, vilket i sin tur gör att barnet märker detta och agerar därefter.
.....

|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”