Kan ni gissa vad jag råkade ut för igår med min Duke??

Y2K Duke

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Honda VTR 1000 F
På väg hem efter en ordentlig repa på 12 mil så skulle jag ut på E20:an från Tollered. Lastade på ordentligt 2, 3, 4:an, sedan började det låta som jag hade tappat hela avgassystemet, varefter motorn dog, med påföljd att polaren höll på att köra på mig eftersom han såklart hängde på mig.

Vid motorvägskanten så kunde jag konstatera att avgassystemet satt fast. Provade att starta och kände att startmotorn gick ruggit lätt, som att det inte var någon komp i motorn. Böjde mig ner och såg att tändstiftet hängde vid sidan av cyllen i tändkabeln!!!!!!!!

När jag kollade på stiftet så var det rostigt och hade antagligen bara suttit på de 2-3 nedersta gängorna, vilka var metallrena. Det sitter lite aluminium på gängorna oxå. inte mycket men ändå.

Så min fråga!

Kan stiften vibrera loss eller är det förra ägaren som gjort bort sig, och hur fasiken skall jag göra?

Gängorna lär vara fulla med hårt sot och till och med kanske skadade! Jag vill ju inte ha ner sot i cyllen heller!!

Tips????

//Mattias

skruva i stiftet du.. det sotet som faller ner kommer att åka ut så fort du drar runt motorn. :tummenupp

Inspektera först gängorna i toppen (som är av aluminium), så att de inte är förstörda. Om de är OK, är det bara att rengöra, dra i ett nytt tändstift och provstarta. Dra med rätt moment, så du inte råkar ut för samma sak igen (har för mig det var 20Nm).

Y2K Duke skrev:
Det är ingen risk att sot bitar kan förstöra ventilsätet??

//Mattias
Det ska det såklart inte göra.. sot är ju inte grus direkt.. utan bara en massa fin skit.. Det tar inte motorn nån skada utav.. som sagt försvinner det ut i avgaserna så fort du startar motorn..
Se nu till att dra åt stiftet denna ggn!. :pannkyss

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back