Rolle Rotax
Ny medlem
Gixxer 1000 skrev:2382631Det var en intressant synpunkt, att det skulle vara tyngre att köra 125 än 600
Med samma kroppsvikt och hårdare inbromsningar så borde det bli tyngre att hålla emot, som du säger.
Det jag inte riktigt hänger med på är att det också är tyngre i svängarna, hur menar du?
Lättare hoj borde bli- mer lättsvängt?
Mindre hästkrafter är också mer lättsvängt, den skillnaden känner man ganska tydligt mellan 750 och 1000.
Vad är det då som gör det så kul? om det både är tungt och svårsvängt?
Tyck till ni som är hängivna 2-taktsförare, ja även ni som inte är det naturligtvis, om det finns såna på den här sidan.
Jag har som sagt inte provkört än, men jag är inte rädd för körställningen tvärtom, jag gillar när fotpinnarna sitter högt och ryggskadan känns mest när man sitter på en stol eller i bilen dvs. rakt upp och det gör man inte på en hoj.
Om en lättare hoj är svårsvängd har den nog drabbats av felaktig styrgeometri. Har kört en bunt tävlingar i norskt mästerskap i år och 125 har värre fart i kurvorna, in i kurvorna och lättare att göra kursändringar än vad jag har med min 250. Vissa av 125jr (räserhojar) killarna väger inte många kilo över 40...
Det som gör det kul att köra en RÄSERhoj är att den är just lättsvängd, lätthanterad och svarar på dina kommandon.