Kan ngn förklara "kitprylar" ?

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Uttrycket finns inom 4-takt , men det verkar vara betydligt större inom
2-takt. Att det rör sig om förbättrade delar är väl klart, men vem gör-säljer dessa prylar? och på vilket sätt är dom bättre? Säljer tex Honda och Yama både original och kitprylar?
Att en kitkyl är större än std. utgår jag ifrån och kyler bättre men vad är
Kit-ram? Kit-quickshift? Kit-cylinder? Kit-toppar? Reed-valves? Kit-tändning?
VHM-chambers? Det finns säkert mer som jag inte hört talas om.
Vad ska man passa sig för om man vill ha lång livslängd och inte bara max ur allt?

Tack på förhand

/Kari

VHM är en tillverkare av kitprylar till tvåtaktare, HARC-Pro en annan.

Det är mer extream förbränningsrum, ställbar tändning, andra expansionskammare, cylindrar med annat flöde, kolvar med lägre vikt och annan utformning. Allt för att ge mer effekt.
Kit-ram är oftast att det finns flker justeringsmöjligheter på dem som tex justerbar svinginfästning och justerbar gaffelinfästning, vinkel etc.

Ska du bli taliban? Annars har jag en fullkittad räser till salu om ett par rejs!:D

Nr:18 skrev:
2380195 Ska du bli taliban? Annars har jag en fullkittad räser till salu om ett par rejs!:D

Du menar att jag behöver 2 st endurance hojar? Min kropp klarar inte att köra den jag har i 1 timme.

Bli taliban? Ja, varför inte.
Det är det mest optimala om man ska köra bana enligt många, den är nog betydligt lättare att hantera med halva vikten mot det jag har idag.
Jag ska nog prova innan jag lägger "banhjälmen" på hyllan.
Tanken var att testa en på Knutstorp på lör. men jag kan för närvarande inte sitta många minuter, så 60 mil i bil är inte att tänka på, jag får skjuta på det.

Gixxer 1000 skrev:
2380708 Du menar att jag behöver 2 st endurance hojar? Min kropp klarar inte att köra den jag har i 1 timme.

Det är det mest optimala om man ska köra bana enligt många, den är nog betydligt lättare att hantera med halva vikten mot det jag har idag.
Tanken var att testa en på Knutstorp på lör. men jag kan för närvarande inte sitta många minuter, så 60 mil i bil är inte att tänka på, jag får skjuta på det.
Tänkte att du ville ha en billigare hoj. Kan nästan garantera att du har mer ont i kroppen av att vika ihop dej på en 250 än på att köra dieselsoffa.

2380721 Tänkte att du ville ha en billigare hoj. Kan nästan garantera att du har mer ont i kroppen av att vika ihop dej på en 250 än på att köra dieselsoffa.

Jag har ju som sagt inte provat än, det visar sig väl snabbt när jag ska testa.

oscar skrev:
2380187 Fråga Axxexs, han har till och med originalkit-grejer på sin knarr! :D

Det var ju det som var meningen med dom hojarna, som den som jag kör på. :)

"Technical Sports Racing Chassie Kit" där man "orginal" från TSR utrustade hojen med ett mycket bättre chassie med WP fram + bak, Nissins värsta bromsok och skivor, bättre expansionskammare, bättre airbox osv. Det enda man fick fixa på dom hojarna var att köpa ett titan-kit för att byta ut alla bultar mot titanskruvar och sen var det bara att ansöka hos Honda om att få bli en av dom 6st som fick leasa deras Set Up Kit (oftast kallad för A-kit). Sen kunde man vara med i VM och leka med alla andra som också körde orginal-kitade TSR som McWilliams, Rolfo och Stiggy! ;)

Gixxer 1000 skrev:
2379894 Uttrycket finns inom 4-takt , men det verkar vara betydligt större inom
2-takt. Att det rör sig om förbättrade delar är väl klart, men vem gör-säljer dessa prylar? och på vilket sätt är dom bättre? Säljer tex Honda och Yama både original och kitprylar?
Att en kitkyl är större än std. utgår jag ifrån och kyler bättre men vad är
Kit-ram? Kit-quickshift? Kit-cylinder? Kit-toppar? Reed-valves? Kit-tändning?
VHM-chambers? Det finns säkert mer som jag inte hört talas om.
Vad ska man passa sig för om man vill ha lång livslängd och inte bara max ur allt?

Tack på förhand

/Kari

Tror många sätter dit "kit" bara för att markera att det är sådant som inte följt med orginal på deras racer.

Skriver man kit så bör det stå vad för sorts kit. Många utomlands skriver "A-kit" på sina hojar utan att det är det riktiga A-kitet från Honda. Dom menar att den är så pass trimmad med det som sitter på med bearbetade cylindrar, block osv så det inte går att få ut mer med dom prylarna som sitter på, typ. Hondas Set Up kit går egentligen bara att leasa och kostar 1,2 miljoner/år för dom 6st kit som görs varje år till VM. Yamaha har väl mer kit att köpa som dom själva tillverkar. Honda har bl.a andra kolvar som man använder i cylindrar som är lite värre där kolvringsgapet är flyttat lite och där kolven är lite lättare än dom som är org för att kunna varvas mera.

Till Honda finns det motorkit från tillverkare som tex HARC-Pro och Jha. Det är andra cylindrar, expansionskammare och tändning som följer med i dom kiten. VHM är en tillverkare av toppar som har utbytbara förbränningsrum. VHM tilverkar även vevaxlar till vissa hojar bl.a TZ 250. Avgassystem finns det lite olika tillverkare på med som tex Jollymoto och Samba osv.

En orginalcylinder/motor kan vara trimmad av en motortrimmare med som tex Jansberg.

Last edited:
Gixxer 1000 skrev:
2380708 Du menar att jag behöver 2 st endurance hojar? Min kropp klarar inte att köra den jag har i 1 timme.

Säger väl samma som nr18. Jobbigare köra racer(nu har jag inte kört någon 1000 kubikare iof). Jag tycker det är mycket tyngre att köra min 125:a på bana än min 600:a. Det är ju min kropps egen vikt som trycker på när jag bromsar och bromsar jag senare och hårdare med 125:an så får jag knipa mycket hårdare om tanken jämfört med 600:an (min vikt är ju densamma). Eller byta plats på sadeln i en sväng är mycket tyngre på 125:an än på 600:an man har "lite" mer sidacceleration på den lille, samt att man sitter med hälarna touchandes röven:rolleyes:(optimal marklyftsposition :) )

Det var en intressant synpunkt, att det skulle vara tyngre att köra 125 än 600
Med samma kroppsvikt och hårdare inbromsningar så borde det bli tyngre att hålla emot, som du säger.
Det jag inte riktigt hänger med på är att det också är tyngre i svängarna, hur menar du?
Lättare hoj borde bli- mer lättsvängt?
Mindre hästkrafter är också mer lättsvängt, den skillnaden känner man ganska tydligt mellan 750 och 1000.

Vad är det då som gör det så kul? om det både är tungt och svårsvängt?

Tyck till ni som är hängivna 2-taktsförare, ja även ni som inte är det naturligtvis, om det finns såna på den här sidan.

Jag har som sagt inte provkört än, men jag är inte rädd för körställningen tvärtom, jag gillar när fotpinnarna sitter högt och ryggskadan känns mest när man sitter på en stol eller i bilen dvs. rakt upp och det gör man inte på en hoj.

Gixxer 1000 skrev:
2382631 ....ryggskadan känns mest när man sitter på en stol eller i bilen dvs. rakt upp och det gör man inte på en hoj.
Nu förstår jag absolut inte varför du slutar med ERF:confused:

2383138 Nu förstår jag absolut inte varför du slutar med ERF:confused:

Därför att ryggen i det skick som den är nu inte klarar 1 tim på hoj, om man inte vill vara justerad flera veckor efter det. 20 min funkar när allt är som bäst men det är det inte alltid heller. Om jag blir opererad så kanske att det funkar i framtiden, det kan ingen svara på.

Gixxer 1000 skrev:
2382631
Vad är det då som gör det så kul? om det både är tungt och svårsvängt?
Vår gamla BMW 318 från 1994, eller Kebabbilen som Swedie kallar den, är fortfarande mycket roligare att köra än vår Volvo V70 kombi, trots att Volvon är nyare och har starkare motor. Det är samma sak med racern, den är liten, lätt, direkt och stenhård. Ett dammkorn på asfalten känns i skinkorna och på handflatorna.

*/ ?>
Back