Kan nånting "käka" mina bakhjulslager?

isse

Japps Sellout!
Gick med
23 Jul 2004
Hoj
de nada
Mitt bakhjulslager rök härmomveckan, körde dock 2 veckor med det utan att först hitta felet. Verkstaden bytte lagret som då va inte bara trasigt, utan "skrot".

Nu har jag haft det nya en vecka och åkt 20mil, men nu börjar jag känna samma sak som jag kände i början när de förra pajja.

Kan det va nåting som käkar mina hjulager?
Ska lämna in den igen imorn :confused:

/N

isse skrev:
Mitt bakhjulslager rök härmomveckan, körde dock 2 veckor med det utan att först hitta felet. Verkstaden bytte lagret som då va inte bara trasigt, utan "skrot".

Nu har jag haft det nya en vecka och åkt 20mil, men nu börjar jag känna samma sak som jag kände i början när de förra pajja.

Kan det va nåting som käkar mina hjulager?
Ska lämna in den igen imorn :confused:

/N

Du kanske har skadade lagerbanor som gör att lagret inte sitter rätt. Kan slitas slut på nästan ingen tid alls om det är illa. Förutsätter att du inte tvättat med högtryckstvätt eller sprutat avfettning i närheten av lagren.

Samma sida som är slut denna gången?
Så inte verkstaden tog en rövare och bara bytte det dåliga lagret.
Alternativt så har verkstaden tabbat sig och slagit sönder lagret, men det låter otroligt då dom flesta har riktiga verktyg att montera sånt med.
Alternativ tre är ju att du haft otur och fått sura lager från fabrik, reklamering borde inte vara ngt problem tycker jag.
//Tobbe

Vet ej exakt om dem bytte båda, men jag har iaf varken sprutat avfetting eller kört högtryckstvätt.

Blir så jevla trött..tycker inte sånt här ska strula på en så ny hoj :va
Honda ska ju vara kvalitet :rolleyes:

/N

isse skrev:
Vet ej exakt om dem bytte båda, men jag har iaf varken sprutat avfetting eller kört högtryckstvätt.

Blir så jevla trött..tycker inte sånt här ska strula på en så ny hoj :va
Honda ska ju vara kvalitet :rolleyes:

/N
Men du vet väl hur man kollar om det är lagerknas?
Rucka på bakhjulet och lägg ett finger på ngt mellan fälgen och svingen vid navet, om det är möjligt på din bike.
Då KANSKE du kan känna vilken sida som är knas.
//Tobbe

Det var MC-Varuhuset i stockholm som fixade lagret nu förra veckan, känns som dom borde ha koll på att se om nåt saknas eller att hjulet sitter ordentligt.

Men jag får väl åka förbi o prata med dem, svåra är ju dock när det är nåt som inte syns eller går att peka på utan som bara känns när man kör, och även då kanske inte sådär klokrent enkelt.

edit: kan lägga till att det kändes bra när jag tog ut den, och fram till slutet av dagens runda, då vobblet börja komma igen.

/N

isse skrev:
Det var MC-Varuhuset i stockholm som fixade lagret nu förra veckan, känns som dom borde ha koll på att se om nåt saknas eller att hjulet sitter ordentligt.

Men jag får väl åka förbi o prata med dem, svåra är ju dock när det är nåt som inte syns eller går att peka på utan som bara känns när man kör, och även då kanske inte sådär klokrent enkelt.

edit: kan lägga till att det kändes bra när jag tog ut den, och fram till slutet av dagens runda, då vobblet börja komma igen.

/N

Säg inte det, krävdes 3 man där för att komma på att det var en av mina klossar som gjorde att dom inte fick dit mitt bakhjul :hihi

För er som söker kan det vara bra o veta att det var lågt luft-tryck i bakhjulet som orsakade känslan, kan va bra o kolla om man har liknande problem :rodnar

/N

Last edited:
Låter som det vore bäst att först kolla att/om det verkligen är det nya lagret som trasslar...
Vobbel kan ju bero på lite av varje.
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!