spännaren på den där är väl en rulle med en fjäder som spänner, men den är låst i mitten av rullen med en bult. Normalt sett lossar man denna bult när man tar av sin gamla kamrem, den gammla remmen är troligen något mer sträckt än den nya.
I vart fall måste du ju ha slitit som ett djur för att få på nya remmen?
För man släpper som sagt på spännaren, sedan sätter man dit nya remmen sen slackar man remmen på sträckarens sida, genom att vrida mycket lite på vevaxeln, bara så man får max slack på spännarens sida, sen ser man till att den ligger mot remmen och drara till spännaren, sen kan man vrida runt motorn ett par varv o se att man har en skapligt spänd rem.
Tvinga dock inte spännaren stenhårt mot remmen med nån kofot eller så då kommer motorn yla som en galen ko från den där drivningen
Visst kan du på nåt sätt ha lyckats satte remmen ett varv fel på vevaxeln, men det låter ju konstigt att den gick klockrent i 11 sekunder, det är inet ens möjligt då.
Sitter den nu fel när du tittar har tyvärr remmen hoppat över och faran att du har stukade ventiler är jäkligt överhängande.
Man måste då lyfta av toppen, inga andra möjligheter fins för tat komma åt ventilerna.
Du har ventiltryckare på den där tycker jag mig minas, isf har säkert flera av dem fått rejält på käften av ventilerna med.
Har du tur är toppen iaf hel, men har den som sagt gått över så mycket som du säger hittar du nog alla ventiler mer eller mindre krokiga tyvärr.
Om du nu måste dra ett varv på veven så kommer du ju krocka skiten i vilket fall, så passa dig noga vad du gör, dra extremt försiktigt, tar det emot det allra fjuttigaste så måste du flytta på kammarna med.
Det du gjort är inet heller ovanligt och det kan som sagt kosta mer än det smakar, en topplock från skroten gissar jag att du kommer behöva rätt snart.
Vissa motoerer på gammla volvo o ford escort å sånt kan man dra runt hur man vill, de blir inga ventilkrockar ändå, men denna bil är allt för "vässad" för att klarar det vad jag mins.