kan nån hjälpa mig att söka på webben efter hur man nollar motorn på en mazda 323f?

lars1one

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FJ1200
kan nån hjälpa mig att söka på webben efter hur man nollar motorn på en mazda 323f?


har sökt som sjutton, men hittar inte, ska nolla motorn på en mazda 323F -91 1.8 med dubbla kammar för att kunna sätta på kamremmen

finns det nån vänlig själ som kan hitta bättre än jag?

mvh Christopher
 
tja jag vet tror jag.
av med kamremskåporna och bort med vevaxelremskivan.
Ta bort brickan för remmen och nu ser du kuggen kamremmen går på vid vevaxeln, den ska ha ett märke som en nedåtpili godset på motorblocket och drevets krage ska ha en V eller U formad markering på sig, dessa ska stå mot varandra. Men eftersom den ju kan hamna på fel tändläge måste du glo på kamdreven med. Du har väl en inre plastkåpa dessa sitter framför tror jag.
isf ska det finnas 2 taggar ovanför varje kamdrev och mot dem ska en markering och I respektive E stå, då står motorn klar för att ta av kamremmen (om dessa markerinagar inet stämmer får du vrida vevaxeln ett varv till för tat komam rätt).

Jag förstår inet din text riktigt, du tog väl inte av remmen utan att ställa motorn i rätt läge först?
isf är du farligt ute, tänk på att om du vrider veven eller kammarna så kan det krocka med kolvarna, jag hopas du inet har gjort detta.
Är det så att du kört av remmen så ta kompprov inanan du gör nåt mer, de där krockar skitlätt med kolvarna.
 
Last edited:
Silwer skrev:
tja jag vet tror jag.
av med kamremskåporna och bort med vevaxelremskivan.
Ta bort brickan för remmen och nu ser du kuggen kamremmen går på vid vevaxeln, den ska ha ett märke som en nedåtpili godset på motorblocket och drevets krage ska ha en V eller U formad markering på sig, dessa ska stå mot varandra. Men eftersom den ju kan hamna på fel tändläge måste du glo på kamdreven med. Du har väl en inre plastkåpa dessa sitter framför tror jag.
isf ska det finnas 2 taggar ovanför varje kamdrev och mot dem ska en markering och I respektive E stå, då står motorn klar för att ta av kamremmen (om dessa markerinagar inet stämmer får du vrida vevaxeln ett varv till för tat komam rätt).

Jag förstår inet din text riktigt, du tog väl inte av remmen utan att ställa motorn i rätt läge först?
isf är du farligt ute, tänk på att om du vrider veven eller kammarna så kan det krocka med kolvarna, jag hopas du inet har gjort detta.
Är det så att du kört av remmen så ta kompprov inanan du gör nåt mer, de där krockar skitlätt med kolvarna.


grejen är att bilen gick i ca 11 sekunder klockrent, sen typ dog den och när man drog startmotorn så kom det ett klickande ljud, kan vara ventilerna som krockade med kolvarna, hursomhelst har vi provat fram och tillbaka så man kan säga att man är på ruta noll med kaminställningarna...

kan man ta kompprov utan att bilen går? för hur jag än gör nu så vägrar den att starta..

tackar för ditt svar
mvh Christopher
 
har tänkt till lite nu varför motorn inte gick när jag hade "nollat den"

stämmer det att kolvarna inte står i exakt samma position efter ett varv på vevaxeln (där remskivan till kamremmen sitter)? eller har alla fyra takter sin gång på ett varv?

tänkte på det efter som du inte tyckte det var så bra att jag snurrat motorn och kammar när remmen har varit borta...

eller är det så att efter som drevet som sitter på vevaxeln är mindre än kamdreven så krävs det kanske typ 14 varv på vevaxeln för att motorn ska stå lika med kammarna i samma position och vevaxelns samma position.
 
Kammarna roterar med precis halva vevaxelns varvtal, det inser du nog om du kommer ihåg att vevaxeln roterar två varv för varje fullständig förbränningscykel. Under dessa två varv ska insugs- och avgasventiler öppnas en gång vardera, och i varje cykel vid samma tidpunkt relativt kolvens rörelse.

Kolvarna kommer att stå i samma läge som innan om du vrider vevaxeln exakt ett varv. Problemet är som Silwer skrev att tar du lös kamdrivningen och sedan vrider vevaxeln är risken stor för ventilskador. Några ventiler kommer att stå öppna, dvs sticka ner en bit i förbränningsrummet. I en modern motor finns inte utrymme nog för att dessa ventiler ska gå fria från kolven när den passerar sitt övre dödläge, de får sig alltså en smäll. Nu låter det ju som att ventilerna klarat sig så långt eftersom den startade efteråt. Att den sedan stannade på det sättet du beskrev och inte startar igen är däremot oroväckande. Är du säker på att ni monterat spännmekanismen för kanremmen rätt så att remmen inte kunde bli slak och kugga över?

En fråga till, du skriver att ni provat fram och tillbaka med kaminställningen, hur har ni då gått till väga?

Lycka till, hoppas problemet går att lösa. :)
 
kompprov tar man bäst genom att tändstiften tas ur givetvis (bilen får inte starta), sen kör man motorn med startmotorn och gasen hela tiden nertryckt när man mäter.
Men om du säger att motorn låter som om den slår imot nånstans så käns ju det inget kul att köra runt den kan jag tänka mig.

som henlin säger, hur betedde ni er när ni spände spännaren till kamremmen, det är lättare än man tror att remmen kuggar över.
Tyvärr är det ju så att den brukar gå med nån kugg fel hit eller dit, men blir det fler är det ofta ventilkrock, jag rekomenderar att du kollar om motorn har flyttat sig genom att kolla upp matrkeringarna igen, om den flyttat sig så rätta till problemet och kolla givetvis om remmen är slak med.
sen kan du ju ta kompprovet.
 
Låter som den kuggat över. En grej som hände mig en gång är att skräp hamnat mellan remmen och nedre remhjul när jag spände remmen och så fort motorn gick runt släppte remspänningen, remmen kuggade över och orsakade ventilsallad.
 
Pilsner skrev:
Låter som den kuggat över. En grej som hände mig en gång är att skräp hamnat mellan remmen och nedre remhjul när jag spände remmen och så fort motorn gick runt släppte remspänningen, remmen kuggade över och orsakade ventilsallad.

Jag hade otur på en bil att en del av gummilisten på kamkåpan stack in och slets bort av remmen, för att sen hamna mellan vevaxeldrevet o remmen och då hoppade remmen direkt, tur som tokig så hamnade den bara ett par kugg fel och bilen klarade sig, men det var ju bara att riva allt igen, men eftersom det var en kundbil så kändes det helt ok.
 
Silwer skrev:
har du följt den beskrivningen?
Den är visserligen lite överdriven, tändstiften behöver man inte ta ur etc.
Kolla för sjutton upp om remmen flyttat sig nu, vi är nyfikna :)

jag testade att nolla motorn igår efter alla tips jag fått, men den startade inte ändå, efter dagens tips så har jag kommit fram till att vevaxeln ska vridas ett varv, funkar inte det så vet jag inte vad jag gör...

har inte skruvat på nån kamrems spännare, bara tagit av remmen och satt på den igen, kan det va så att remmen töjs ut så att jag måste köpa ny?

en annan sak jag undrar är om jag måste ta av toppen igen för att kolla om ventilerna har fått stryk, eller räcker det om jag bara tar loss kamaxlarna och drar ut ventilerna från kamhuset??


tycker det är suveränt med ett sånt stort forum som denna, efter som man får många snabba svar.

mvh Christopher

:-)
 
spännaren på den där är väl en rulle med en fjäder som spänner, men den är låst i mitten av rullen med en bult. Normalt sett lossar man denna bult när man tar av sin gamla kamrem, den gammla remmen är troligen något mer sträckt än den nya.
I vart fall måste du ju ha slitit som ett djur för att få på nya remmen?
För man släpper som sagt på spännaren, sedan sätter man dit nya remmen sen slackar man remmen på sträckarens sida, genom att vrida mycket lite på vevaxeln, bara så man får max slack på spännarens sida, sen ser man till att den ligger mot remmen och drara till spännaren, sen kan man vrida runt motorn ett par varv o se att man har en skapligt spänd rem.
Tvinga dock inte spännaren stenhårt mot remmen med nån kofot eller så då kommer motorn yla som en galen ko från den där drivningen:lol

Visst kan du på nåt sätt ha lyckats satte remmen ett varv fel på vevaxeln, men det låter ju konstigt att den gick klockrent i 11 sekunder, det är inet ens möjligt då.
Sitter den nu fel när du tittar har tyvärr remmen hoppat över och faran att du har stukade ventiler är jäkligt överhängande.
Man måste då lyfta av toppen, inga andra möjligheter fins för tat komma åt ventilerna.
Du har ventiltryckare på den där tycker jag mig minas, isf har säkert flera av dem fått rejält på käften av ventilerna med.
Har du tur är toppen iaf hel, men har den som sagt gått över så mycket som du säger hittar du nog alla ventiler mer eller mindre krokiga tyvärr.
Om du nu måste dra ett varv på veven så kommer du ju krocka skiten i vilket fall, så passa dig noga vad du gör, dra extremt försiktigt, tar det emot det allra fjuttigaste så måste du flytta på kammarna med.
Det du gjort är inet heller ovanligt och det kan som sagt kosta mer än det smakar, en topplock från skroten gissar jag att du kommer behöva rätt snart.

Vissa motoerer på gammla volvo o ford escort å sånt kan man dra runt hur man vill, de blir inga ventilkrockar ändå, men denna bil är allt för "vässad" för att klarar det vad jag mins.
 
Last edited:
Silwer skrev:
spännaren på den där är väl en rulle med en fjäder som spänner, men den är låst i mitten av rullen med en bult. Normalt sett lossar man denna bult när man tar av sin gamla kamrem, den gammla remmen är troligen något mer sträckt än den nya.
I vart fall måste du ju ha slitit som ett djur för att få på nya remmen?
För man släpper som sagt på spännaren, sedan sätter man dit nya remmen sen slackar man remmen på sträckarens sida, genom att vrida mycket lite på vevaxeln, bara så man får max slack på spännarens sida, sen ser man till att den ligger mot remmen och drara till spännaren, sen kan man vrida runt motorn ett par varv o se att man har en skapligt spänd rem.
Tvinga dock inte spännaren stenhårt mot remmen med nån kofot eller så då kommer motorn yla som en galen ko från den där drivningen:lol

Visst kan du på nåt sätt ha lyckats satte remmen ett varv fel på vevaxeln, men det låter ju konstigt att den gick klockrent i 11 sekunder, det är inet ens möjligt då.
Sitter den nu fel när du tittar har tyvärr remmen hoppat över och faran att du har stukade ventiler är jäkligt överhängande.
Man måste då lyfta av toppen, inga andra möjligheter fins för tat komma åt ventilerna.
Du har ventiltryckare på den där tycker jag mig minas, isf har säkert flera av dem fått rejält på käften av ventilerna med.
Har du tur är toppen iaf hel, men har den som sagt gått över så mycket som du säger hittar du nog alla ventiler mer eller mindre krokiga tyvärr.
Om du nu måste dra ett varv på veven så kommer du ju krocka skiten i vilket fall, så passa dig noga vad du gör, dra extremt försiktigt, tar det emot det allra fjuttigaste så måste du flytta på kammarna med.
Det du gjort är inet heller ovanligt och det kan som sagt kosta mer än det smakar, en topplock från skroten gissar jag att du kommer behöva rätt snart.

Vissa motoerer på gammla volvo o ford escort å sånt kan man dra runt hur man vill, de blir inga ventilkrockar ändå, men denna bil är allt för "vässad" för att klarar det vad jag mins.


nån som vill köpa bil billigt : )
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top