Kan någon placera dessa krökar?

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Då mina krökar på husan är i lite sämre skick så blev jag intresserad av dessa när jag såg dem på Ebay. Det svåra för mig är att kunna veta om de kommer att passa min 501 00a. Någon som vet lite säkrare? Annars funderar jag på att köpa och chansa men vet ni att de inte passar så är det ju bara ännu en onödig utgift. Står i annonsen att de är till 501 95-96
http://www.ebay.se/viItem?ItemId=320036163696
08_1.jpg

Last edited:
ser ut att vara till husabergs gamla motor, alltså bör de passa din hoj ! dock kan jag inte lova något men det ser ut som det. ellr var det andra krökar med nya chassit och gamla motorn ? dom ser ut iaf likadan som dom jag hade på 97:an

husqvarnan skrev:
2539363 ser ut att vara till husabergs gamla motor, alltså bör de passa din hoj ! dock kan jag inte lova något men det ser ut som det. ellr var det andra krökar med nya chassit och gamla motorn ? dom ser ut iaf likadan som dom jag hade på 97:an
Just detta som jag inte vet. 00an är ju gamla motorn med nya chassit. Krökarna lär ju passa fint med motorn men frågan är om de går ihop ordentligt med resten av avgassystemet.
Lägger upp en bild på mina krökar. Det är den yttersta kröken som jag är mest intresserad av då det är den som har alla skador. Lite svårt att putsa upp bucklor.
pict1027b.jpg

Last edited:
Har du bara en gassvets och tryckluft så går det allt att fixa bucklorna på dom krökarna också!

Yabba skrev:
2542290 Har du bara en gassvets och tryckluft så går det allt att fixa bucklorna på dom krökarna också!
Nu han jag inte hem före slutet av aktionen tyvär, annars hade jag nog velat prova.
Du får gärna lägga upp en beskrivning på hur jag kan lösa bucklorna. Putsa gör jag gärna men att få bort bucklorna har jag ingen aning om hur. :)

philsson skrev:
2543097 Nu han jag inte hem före slutet av aktionen tyvär, annars hade jag nog velat prova.
Du får gärna lägga upp en beskrivning på hur jag kan lösa bucklorna. Putsa gör jag gärna men att få bort bucklorna har jag ingen aning om hur. :)

Bara att plugga ena änden och sätta tryckluft i andra änden och börja värma/glödga på bucklan. Så kryper bucklan ut av sig självt. Rena trolleriet. Värm inte för mycket bara så du smäller röret, och ha skyddsglasögon på dig. Ifall du smäller det ändå. :D

Last edited:
RaceMe skrev:
2543301 Bara att plugga ena änden och sätta tryckluft i andra änden och börja värma/glödga på bucklan. Så kryper bucklan ut av sig självt. Rena trolleriet. Värm inte för mycket bara så du smäller röret, och ha skyddsglasögon på dig. Ifall du smäller det ändå. :D
Aja. :) det låter ju faktiskt ganska enkelt. Vad pluggar man förslagsvis röret med för att det ska hålla mot värmen? Hur kraftig kompressor behövs och till slut. Hur kraftig gassvets måste man ha.

philsson skrev:
2544332 Aja. :) det låter ju faktiskt ganska enkelt. Vad pluggar man förslagsvis röret med för att det ska hålla mot värmen? Hur kraftig kompressor behövs och till slut. Hur kraftig gassvets måste man ha.

En vanlig kork-kork duger, du ska inte värma på korken, du ska värma på bucklan. En kork gjord i kork tål bra värme. Vinkork eller nåt annat lämpligt. En grön omogen tallkotte har jag haft en gång som oljeplugg när det upptäcktes ute i skogen att det saknades oljepåfyllningsplugg. Tallkotte. :D Bom tätt. En sådan kanske funkar. Vänd kotten innåt så du inte skjuter dig själv i juvelerna. Det kan göra ont om den släpper och träffar olyckligt. :rolleyes:

En cyckelpump räcker om det inte läcker ut 700 liter i minuten vid 7 bars tryck. Då måste du ha en kompressor som är större än min. Är det tätt så behövs det ju inte fylla på mera luft. Lämpligt tryck, tja jag vet inte. 2 bar kanske man kan börja med. Ju högre tryck, desto mindre behöver man värma. Prova dig fram.

En svets med ett 150 munstycke kan vara lämpligt. 150 är väldigt litet munstycke, men rören är ju väldigt tunna, så det kan vara svårt att ha koll på förloppet om man värmer för mycket. Börja försiktigt och öka succesivt.

Prova och återkom med rapport.
Lycka till.

RaceMe skrev:
2545272 En vanlig kork-kork duger, du ska inte värma på korken, du ska värma på bucklan. En kork gjord i kork tål bra värme. Vinkork eller nåt annat lämpligt. En grön omogen tallkotte har jag haft en gång som oljeplugg när det upptäcktes ute i skogen att det saknades oljepåfyllningsplugg. Tallkotte. :D Bom tätt. En sådan kanske funkar. Vänd kotten innåt så du inte skjuter dig själv i juvelerna. Det kan göra ont om den släpper och träffar olyckligt. :rolleyes:

En cyckelpump räcker om det inte läcker ut 700 liter i minuten vid 7 bars tryck. Då måste du ha en kompressor som är större än min. Är det tätt så behövs det ju inte fylla på mera luft. Lämpligt tryck, tja jag vet inte. 2 bar kanske man kan börja med. Ju högre tryck, desto mindre behöver man värma. Prova dig fram.

En svets med ett 150 munstycke kan vara lämpligt. 150 är väldigt litet munstycke, men rören är ju väldigt tunna, så det kan vara svårt att ha koll på förloppet om man värmer för mycket. Börja försiktigt och öka succesivt.

Prova och återkom med rapport.
Lycka till.
Det skall provas. Tack för beskrivningen, man vill ju inte sabba rören. Återkommer med beskrivning om ett halvår då jag har flyttat hem till hojen. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back