Kan någon förklara .....

Kawasaki/Nils

Gammal nybörjare
Gick med
27 Jun 2005
Hoj
Kawasaki Z 650 SR -81
varför i fridens dar sitter bromsoljebehållaren högst upp på styret????? :confused:
Hade det inte varit smidigare med vanlig "tryckslang" ner till en plats där man inte ser elendet...... :kocko :huvet

Kawasaki/Nils skrev:
varför i fridens dar sitter bromsoljebehållaren högst upp på styret????? :confused:
Hade det inte varit smidigare med vanlig "tryckslang" ner till en plats där man inte ser elendet...... :kocko :huvet
Det är liksom en fördel att ha den högst upp i systemet. :tomten

(Och jag har då ingen olja i bromsarna, eller på heller för den delen.)

Valentinic skrev:
Något säger mig att det är bra om det sitter nära kolven vid bromshandtaget/pedalen...

Men det är ju hydralik. Då borde trycket vara lika högt i hela systemet. Skillnaden borde vara att även "tanken" måste tåla detta tryck eller????? :3freak

Esquire skrev:
Det är liksom en fördel att ha den högst upp i systemet. :tomten

Nej det är ingen fördel att ha den högst upp, det är en egenskap. Fördelen är förklaringen varför den sitter där :mattias

Kawasaki/Nils skrev:
Men det är ju hydralik. Då borde trycket vara lika högt i hela systemet. Skillnaden borde vara att även "tanken" måste tåla detta tryck eller????? :3freak

Skulle behållaren sitta långt där nere så skulle man ju få ha först en lång slang upp, och sen ner igen. Jakten på vikt är svår. Jag har då ingen bättre teori.

Kawasaki/Nils skrev:

Nej, bromsbehållaren är inte trycksatt. Har du nånsin luftat bromsar så vet du hur det funkar. Och varför den måste sitta över bromspumpen.

Victor skrev:
Nej, bromsbehållaren är inte trycksatt. Har du nånsin luftat bromsar så vet du hur det funkar. Och varför den måste sitta över bromspumpen.

Självklart har jag luftat ett antal gånger men det förklarar ändå inte min fråga. Är det må hända ett ålderstecken att jag inte fattar??? :huvet

Systemet trycksätts när du drar i handtaget. Om det börjar vara lite i fylls det på via gravitationens inverkan då du släpper ut handtaget. För att det skall fungera måste reservoaren sitta ovanför systemets högsta punkt.

Kawasaki/Nils skrev:
Självklart har jag luftat ett antal gånger men det förklarar ändå inte min fråga. Är det må hända ett ålderstecken att jag inte fattar??? :huvet

Behållaren är inte trycksatt ovasett om du använder pumpen eller inte, är vi överens om det? Pumpen trycker ner vätskan ner till oken och behållaren måste finnas där för att förse pumpen med vätska, right?
Pumpen suger inte nånting och skulle vätskan inte finnas där skulle det bli skit av allting. Dvs pumpen skulle dra luft och du skulle sakna frambroms.
Om du inte tror mig så fundera på varför precis alla bromsar ser likadana ut.
Och om det har nånting med åldern att göra kan jag inte tänka mig, det finns många smarta farbröder ute i stugorna.

Som grädde på moset så ser man vätskenivån. Med lite tur sneglar man på behållaren innan man kör iväg och ser om nivån är för låg.

gör som en del räjssnubbar/snubbor gör... ta bort behållaren, kör med en kortare slangstump med lite olja i... räcker om du håller koll på dina grejjor, men är du lat gatåkare så får du lida pin när du får luft i systemet för du inte orkade fylla på oljenivån sist det blev lite mindre...

Jag lånar tråden lite grann.
Kan någon förklara varför locket på bromsvätskebehållaren sitter så j*vla hårt?
Skruvarna går sönder när man försöker få loss dom

Ogre skrev:

För att ingen har bytt bromsvätska på din hoj sedan 89?

Ogre skrev:

För att du skruvar på fel håll..... :3freak :rolleyes: :hihi

Ogre skrev:
Skruvarna har nog ärgat fast lite med åren, när de lossnar kommer det nog att panga till lite. Se till att du har exakt rätt mejsel annars vill den hoppa ur och skruvarna brukar vara rätt blöta så de går fort sönder. Då får du använda en slagmejsel t ex.

Neutral skrev:
Skruvarna har nog ärgat fast lite med åren, när de lossnar kommer det nog att panga till lite. Se till att du har exakt rätt mejsel annars vill den hoppa ur och skruvarna brukar vara rätt blöta så de går fort sönder. Då får du använda en slagmejsel t ex.

Skruvspetsen på slagmejseln gick sönder, troligen för dålig kvalitet. Måste skaffa bättre grejer

Och när man fått loss de eländiga skruvarna med stjärnskallar så byter man ut dom mot insex dito, ok... Jag hatar dessa stjärnskallar.

Angående reservoarens placering så är det väl logiskt att den ska sitta som högsta punkt om den ska kunna fylla på mer olja till systemet.

/J

Nyheter
Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...