Kan någon förklara mig lite om watt med mera - stereo,hemmabio

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Vad är det för skillnad på något som kallas för "utgångseffekt DIN", "watt", "Power handling capacity" och "Music Capacity" och sen finns det väl ett par liknande termer till.

Det är så att jag är på jakt efter ny stereo då min gamla dog vid fest och samtidigt kan den gärna ha DVD, MP3 Divx uppspelning med mera, så kan jag kombinera med en slags hemmabio tänkte jag.

Jag vill inte ha stora och fula högtalare heller, men så som jag förstått så bör de ha uppemot 100watt, sen vilken typ av watt som ovan skrivet vet jag inte.

Någon som har koll på dessa begrepp?

Det hela får gå loss på omkring 5000kr tänkte jag +- några tusenlappar beroende på hur nöjd jag kommer bli med det hela.

Det ska alltså först och främst vara för att lyssna på musik och därmed behöver jag inte hundra små satteliter överallt i rummet, så länge jag får ordentligt med ljud när jag behöver det, inget som går sönder med mera.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...Qjo7nkAAAD9aDKdDjM0&filename=productpage_text

på den länken (om den nu funkar) har jag kollat litepå de längst nere kring 5000 sträcket kring 100 watt, DIN (whatever)...

vad säger ni om de?

Här kan du läsa om ALLA begrepp du någonsin kan tänkas behöva känna till.
http://www.bcae1.com/

Angående anläggning:

DVD-spelare med DivX-uppspelning (http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE78557&sName=DVD+&+Video+-+DVD-spelare), funkar bra...jag har en själv :)

Köp surroundreceiver och högtalare begagnat...annars får du knappast vettigt ljud för de pengarna.
Högtalare är svårt att ge råd om för det beror på hur kräsen du är på ljudkvalitet och hur högt du tänker lira. Men eftersom du kört sönder din anläggning på en fest så låter du inte som finlirartypen :)

Last edited:
RWD skrev:
Här kan du läsa om ALLA begrepp du någonsin kan tänkas behöva känna till.
http://www.bcae1.com/

Angående anläggning:

DVD-spelare med DivX-uppspelning (http://www.siba.se/index.aspx?identifier=SE78557&sName=DVD+&+Video+-+DVD-spelare), funkar bra...jag har en själv :)

Köp surroundreceiver och högtalare begagnat...annars får du knappast vettigt ljud för de pengarna.
Högtalare är svårt att ge råd om för det beror på hur kräsen du är på ljudkvalitet och hur högt du tänker lira. Men eftersom du kört sönder din anläggning på en fest så låter du inte som finlirartypen :)

Ah tack för länken.

Är lite främmande till att köpa beggad...

Med tanke på att jag varit helnöjd med min gamla stereo vad gäller ljudmässigt (2x90 watt 6ohm JVC för 3-4000kr för 5år sen) så är jag väl inte världens kräsnaste och tänker väl kanske inte lira riktigt lika högt i fortsättningen då jag ska flytta från stor villa till liten lägenhet :död

Därav kom jag fram till att kring 5000kr ska räcka sen tänkte jag att lika bra få med en DVD på köpet då hemmabio/dvd med 5x100watt eller där omkring kostar ungefär det samma som vanlig stereo av någon konstig anledning (säkert något lurt med detta!). Men det ska ändå vara främst användas som stereo.

Sen vill jag (helst) inte ha golvhögtalare för de är stora och klumpiga och förfular enligt mig, och de ska inte heller se ut som nå UFO som mini (eller var det micro) gör.

:gnissla

Ska du inte lägga mer än 5 lakan och få allt (dvd, förstäkare, högt å dyl) kan man inte begära mycket mer än att det låter

eus skrev:
Ska du inte lägga mer än 5 lakan och få allt (dvd, förstäkare, högt å dyl) kan man inte begära mycket mer än att det låter

Nej tydligen behövs det 50 000 för att höra en fjärt tydligt och bra :arsele

Villee skrev:
Köp det du tycker låter bäst, skit i wattantalet
Jag lovar att en NAD förstärkare på 20w låter 50ggr bättre och mer än de där förstärkarna som det står 5x100W på.

Jag menade bara att ska man inte lägga mer än 5000 så är det nog skit samma vad man köper. Men ska du använda det till att lyssna på musik med så skippa surroundpaketen.

eus skrev:
Köp det du tycker låter bäst, skit i wattantalet
Jag lovar att en NAD förstärkare på 20w låter 50ggr bättre och mer än de där förstärkarna som det står 5x100W på.

Jag menade bara att ska man inte lägga mer än 5000 så är det nog skit samma vad man köper. Men ska du använda det till att lyssna på musik med så skippa surroundpaketen.

Vad är det för fel på surrounden ? Om fronten på surrounden låter bra, kan man inte koppla ur resten vid musiklyssning? Vad är NAD förstärkare som man ser på lite olika ställen som alla säger låter så bra?

Villee skrev:
Vad är det för fel på surrounden ? Om fronten på surrounden låter bra, kan man inte koppla ur resten vid musiklyssning? Vad är NAD förstärkare som man ser på lite olika ställen som alla säger låter så bra?
Eftersom en stereoförstärkare är gjord för att spela stereo och en surroundförstärkare för att spela surround så får du inte lika bra ljud för pengarna.
NAD är ett engelskt märke som säljs av HiFi Klubben som ger mycket bra ljud för relativt lågt pris.
Men det är som sagt lite mer pengar det handlar om då

edit: Kolla här

Last edited:
Knalla in på www.prisjakt.nu/forum och börja läs.... om några dagar behöver du inte fråga här... :)

Villee skrev:
Vad är det för skillnad på något som kallas för "utgångseffekt DIN", "watt", "Power handling capacity" och "Music Capacity" och sen finns det väl ett par liknande termer till.

Det är så att jag är på jakt efter ny stereo då min gamla dog vid fest och samtidigt kan den gärna ha DVD, MP3 Divx uppspelning med mera, så kan jag kombinera med en slags hemmabio tänkte jag.

Jag vill inte ha stora och fula högtalare heller, men så som jag förstått så bör de ha uppemot 100watt, sen vilken typ av watt som ovan skrivet vet jag inte.

Det hela får gå loss på omkring 5000kr tänkte jag +- några tusenlappar beroende på hur nöjd jag kommer bli med det hela.

Det ska alltså först och främst vara för att lyssna på musik och därmed behöver jag inte hundra små satteliter överallt i rummet, så länge jag får ordentligt med ljud när jag behöver det, inget som går sönder med mera.

http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...Qjo7nkAAAD9aDKdDjM0&filename=productpage_text

på den länken (om den nu funkar) har jag kollat litepå de längst nere kring 5000 sträcket kring 100 watt, DIN (whatever)...

vad säger ni om de?

Villee skrev:
En bra hembio får du inte under 50 enligt mig. Men det beror ju lite på hur kräsen man är. Vissa är helt nöjda med en cb250 för 8 papp medan andra lägger 80 på en mille... ;)

Villee skrev:

vad säger ni om de?

Vill du bli ordentligt hånad, så ställ samma fråga på detta forum. :)

Vi är grabbarna som tar det här med hajfi på allvar

sweborn skrev:
Vad kallas motsvarigheten till moppefucko?
Wattfucko kanske :D

AzZå oM MAN ZkA KöPa 3*2 MEtER ZTOrA höGTAlARE mEd TIoTuZeN watt I, VILKeN FäRG låteR Då HöGZT ocH huR låNgt måZTe ja VRidA VOLYmKoNTROllen iNNAn GrANnARNAZ TAVlOr ramlar I goLVet!?!?? *skrattar*

50 tusen på hemabion, oj då får jag nog aldrig höra nåt vettigt ljud i hela mitt liv.
Å andra sidan handlar det väl en hel del om intresse, jag kan ju nöja mig om det låter lite bara så jag hör vad det är jag tittar på.

Jag har sonys 2kanals förstärkare som heter FA7ES och 2 golvhögtalare. Så jäkla bra ljud som helst men dock kostar förstärkaren 25tusen. Men om du har dom pengarna så rekommenderar jag denna.

Silwer skrev:
50 tusen på hemabion, oj då får jag nog aldrig höra nåt vettigt ljud i hela mitt liv.
Å andra sidan handlar det väl en hel del om intresse, jag kan ju nöja mig om det låter lite bara så jag hör vad det är jag tittar på.

Förmodligen inkluderar han en 42" plasma i det priset :tungan

Men det är ju ingen nyhet att man får lägga rätt mycket mer flis på en surroundförstärkare om den ska låta lika bra som en tvåkanalare. Själv prioriterar jag en välljudande tvåkanalsanläggning framför bioljud.

Själv drömmer jag om processor + slutsteg + dvd från Rotel, Thule eller Primare. Får jag bara nåt vettigt jobb till våren så ska det börja sparas :)

I Villees situation skulle jag kika runt på begagnatmarknaden efter kompletta pakethistorier som kanske låg i 10-15k för några år sen. På hifimagasinets hemsida finns en del annonser.

RWD skrev:
Förmodligen inkluderar han en 42" plasma i det priset :tungan

Men det är ju ingen nyhet att man får lägga rätt mycket mer flis på en surroundförstärkare om den ska låta lika bra som en tvåkanalare. Själv prioriterar jag en välljudande tvåkanalsanläggning framför bioljud.

Ok, men vad är det som gör att stereo ger bättre ljud än bioljuds högtalare?

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka