kan någon förklara det här med KW

Douge skrev:
alla snackar om 11 KW jag har 16 din står det i mina papper
Förmodligen ganska gamla papper... 16 din-hästar är vad din hoj har vid koppligen, så om du vill ha den som lätt mc måste du regga om den.

EDIT: Tro inte att din hoj bara har 16 "vanliga" hästar, din-hästarna är bättre, så om den har 16 din-hk, så har den några till "vanliga".
 
kw är som det låter tusen watt
736 w = 1 hk
1hk * 1.36 = 1 kw

11kw *1.36= ca 15 hk

11 kw är det som är lagligt att köra A1 på eller 15 hk om man nu vill säga så:)

Låt os anta det står för 16hk och dom avrundat ditt hk antal lite fel så den är laglig :hihi
 
whitesnake skrev:
DIN e väl vad man har på bakhjulet?, så det e lite minder än vanliga som e på vavaxlen


Man brukar räkna med att 14% går bort från veven till bakhjulet

om det är vad du har på bakhjulet så har du 16*1.14=18.24hk på veven det är väll där det max får vara 15 hk för A1
 
DIN hk (europeisk standard) mäts på vevaxeln precis som SAE Net (US standard) och med fullt fungerande motor komplett med generator, vattenpump, avgasrening osv det som skiljer är omgivande faktorer som luft temp osv.
1 DIN hk är ~0,986 SAE Net så skillnaden är väldigt liten 150 DIN är ~148 SAE.
Före 1972 använde USA SAE Gross och den mättes utan yttre förbrukare som exempelvis generator 1 SAE Gross motsvarar ungefär 0,8 SAE Net

Edit: Skriver fortare än hjärnan hinner med just nu. :trött
 
Last edited:
whitesnake skrev:
DIN e väl vad man har på bakhjulet?, så det e lite minder än vanliga som e på vavaxlen

Nä, DIN är bara en norm, ett mått på effekt. Finns ju hundratals så tyskarna tyckte att dom behövde en som kunde användas gemensamt.

RS "Alex" skrev:
Man brukar räkna med att 14% går bort från veven till bakhjulet

om det är vad du har på bakhjulet så har du 16*1.14=18.24hk på veven det är väll där det max får vara 15 hk för A1

Är du säker på det? Låter konstigt, för det är ju vad man har på hjulet som är det vesäntliga. Tänk om nån har 15 hk på veven, och har enorma förluster i transmissionen så han har 1 hk kvar. Låter inte logiskt att han blir tvungen att köra med det.
 
Last edited:
TheDiversion skrev:
Nä, DIN är bara en norm, ett mått på effekt. Finns ju hundratals så tyskarna tyckte att dom behövde en som kunde användas gemensamt.



Är du säker på det? Låter konstigt, för det är ju vad man har på hjulet som är det vesäntliga. Tänk om nån har 15 hk på veven, och har enorma förluster i transmissionen så han har 1 hk kvar. Låter inte logiskt att han blir tvungen att köra med det.

Men allt är inte som det borde i sverige :hihi

jag tror det är på veven man menar med att det ska vara 15hk men nu är det ju bara spekulationer så vem vet:)

Sen den som lyckas bygga en låda som tappar 14 av 15 hk till bakhjulet den har verklien lyckats bygga en låda :rofl :rofl :rofl
 
Standarden för effektmätning är både för DIN och SAE att mäta på vevaxeln och det är dom uppgifterna som fabrikerna också uppger och som gäller vid begränsningen 15hk DIN eller 11Kw på vevaxeln
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top