Kan motorn dö utan db-killer?

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Tjena,

Jag ska iväg och kika på en kawasaki z750r som är till salu imorgon.

Den här hojen har ett akrapovic slip-on i titanium. Man kunde beställa hojen med det röret så det är i princip "original".

Jag frågade ägaren om han kör med db-killern i och då sa han att han lämnat db-killern i då motorn dör på tomgången om han drar db-killern.

Låter det rimligt tycker ni?

Motorn ska väl ändå inte kunna dö bara för att man drar ut db-killern?

Eller har det med att det slip-on:et typ är "originaldel" till den hojen?

Jag kanske ska tillägga att jag inte bryr mig om att dra ut db-killern men jag vill bara försäkra mig om att det inte är något fel på hojen.

Tacksam för svar!
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Den skall inte dö med db killern demonterad, du kan ta bort hela jävla dämparen och hojen dör inte. Något är galet med soppa och lufttillförseln eller så är tomgången inte inställd korrekt, svårt att säga på rak arm.
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Ja det låter ju inte allt för bra tyvärr..

Kanske ska tillägga att den här hojen i princip är helt ny. Den är ett par år gammal men har enbart gått 30 mil.

Det bör ju inte vara något fel på den..
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Om det du säger verkligen stämmer, dvs att motorn dör om man drar ut db-killern så tycker jag inte ens att du ska slösa din tid på att åka och kolla på den, har aldrig i hela mitt liv hört eller sett att en originalhoj dör när man tar ut db-killern. Ring ägaren och säg åt honom att han borde "fixa" hojen innan han säljer den.
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Ja jag får ju ta och ringa honom imorgon.

Han sa att han kontaktat akrapovic och att de då "rekommenderat honom att alltid använda db-killern" så han gjorde helt enkelt det.

Låter som ni säger lite väl skumt alltså..
 

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Ja jag får ju ta och ringa honom imorgon.

Han sa att han kontaktat akrapovic och att de då "rekommenderat honom att alltid använda db

Skit i hojen, finns fler du kommer att ångra dig, men jag vet hur det är man är sugen och snöar in sig på hojen. Du ska väll inte behöva lämna in den på verkstaden det första du gör, eller hur. Oavsett vad han säger så är det något galet och det där med att Han sa att han kontaktat akrapovic och att de då "rekommenderat honom att alltid använda db-killern" går bort direkt han ljuger som ett damp skadat gotlands russ.
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Ja jag får ju ta och ringa honom imorgon.

Han sa att han kontaktat akrapovic och att de då "rekommenderat honom att alltid använda db

Skit i hojen, finns fler du kommer att ångra dig, men jag vet hur det är man är sugen och snöar in sig på hojen. Du ska väll inte behöva lämna in den på verkstaden det första du gör, eller hur. Oavsett vad han säger så är det något galet och det där med att Han sa att han kontaktat akrapovic och att de då "rekommenderat honom att alltid använda db-killern" går bort direkt han ljuger som ett damp skadat gotlands russ.

Hahaha skön liknelse.

Ja jag är ju sjukt sugen på den, den hade ju knappt gått något och verkar vara i absolut nyskick, förstår inte vad som skulle kunna vara fel på den isf.

Den verkar ju fungera som den ska med db-killern i. Oavsett vad så hade man ju testat den.

Det är dock extra segt då hojen finns nästan 13 mil bort.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Men suck hur svårt kan det vara att ställa in tomgången eller se till att få hojen korrekt mappad...
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Men suck hur svårt kan det vara att ställa in tomgången eller se till att få hojen korrekt mappad...

Jag vet inte om du syftar på att det är något som jag då eventuellt ska göra om jag köper hojen?

Hela poängen är ju att jag inte ska behöva fixa något på den så fort jag köper den, dessutom så bör ju inte en hoj som i princip knappt har rullat något ha det här problemet, speciellt inte med ett slip-on som säljs av kawasaki just för den modellen.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Min ktm 690 enduro dog på tomgång när jag inte hade dbkiller i leovince sliponet. En 2013 med 100 mil på mätaren så det var inget annat fel på den. På dessa hojar rekommenderar alla slipon tillverkare (akra, wings, leovince etc) att ha i db killern då så länge man inte mappar hojen. Så hans kommentar behöver inte vara påhittad. Det är väl bara att googla lite på hojmodellen så märker du snabbt om det är ett välkänt problem
 
Last edited:

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
https://www.blocket.se/kalmar/Kawasaki_Z_750_R_Abs_66457293.htm?ca=15&w=3&last=1

Antar att det är denna det handlar om? En mappning löser ju med största sannolikhet problemet, kostar ju inga stora pengar. Om säljaren faktiskt vill få sålt den för rimliga pengar så ligger det såklart i hans eget intresse att det görs.

Det är precis den hojen!! Ja precis, frågan är ju dock om det beror enbart på mappning?

En mappning brukar man ju mest göra för att effektivisera bränslemängden samt luften för att få hojen att gå så rent som möjligt. Det gör väl inte så stor skillnad att hojen går från att dö på tomgång till att fungera klockrent?
Min ktm 690 enduro dog på tomgång när jag inte hade dbkiller i leovince sliponet. En 2013 med 100 mil på mätaren så det var inget annat fel på den.
Åh fan, då verkar det alltså kunna hända.

Mappade du hojen då eller gjorde du något åt det? Hur gick hojen med db-killern i?
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är precis den hojen!! Ja precis, frågan är ju dock om det beror enbart på mappning?

En mappning brukar man ju mest göra för att effektivisera bränslemängden samt luften för att få hojen att gå så rent som möjligt. Det gör väl inte så stor skillnad att hojen går från att dö på tomgång till att fungera klockrent?

Åh fan, då verkar det alltså kunna hända.

Mappade du hojen då eller gjorde du något åt det? Hur gick hojen med db-killern i?


Näfan...tyckte den lät för mycket med db killern ute iallfall så jag ville inte ta bort den. Skönt att kunna spara pengar för en gångs skull =P. Med db-killern ute dog den med jämna mellanrum på tomgång plus att plötsligt nedgång i varv till tomgång, tex bromsning vid rödljus gjorde att den dog. Med dbkillen går den som original..bara låter lite mer. Man tjänar inget märkbart i effekt om man inte mappar om med öppet luftfilter oxå. Om det var effekten du undrade om
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Näfan...tyckte den lät för mycket med db killern ute iallfall så jag ville inte ta bort den. Skönt att kunna spara pengar för en gångs skull =P. Med db-killern ute dog den med jämna mellanrum på tomgång plus att plötsligt nedgång i varv till tomgång, tex bromsning vid rödljus gjorde att den dog. Med dbkillen går den som original..bara låter lite mer. Man tjänar inget märkbart i effekt om man inte mappar om med öppet luftfilter oxå. Om det var effekten du undrade om

Jaha ok, då verkar den alltså ha fungerat bra med killern i.

Nej jag kommer nog inte ens att plocka ut db-killern och någon effektökning bryr jag mig inte alls om. Jag vill egentligen bara försäkra mig om att det inte är något fel på hojen.

Jag kommer ju såklart provköra hojen innan jag köper den och då lär man ju se hur den går, det är dock segt då det är 13 mil bort.
 

RookieM

Alltid samma hypemode, tillbaka i din iphone
Gick med
1 Jun 2014
Ort
Stenungsund
Hoj
Nippon Power baby!
Underligt, min Z750 med Akra slip-on gick fint på tomtgång både med och utan dB-killer. Dock kom det ganska duktiga avgasknallar ibland. Men vet ju dessvärre inte om den var mappad före jag köpte den, så är nog inte till någon större hjälp..:lol
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jaha ok, då verkar den alltså ha fungerat bra med killern i.

Nej jag kommer nog inte ens att plocka ut db-killern och någon effektökning bryr jag mig inte alls om. Jag vill egentligen bara försäkra mig om att det inte är något fel på hojen.

Jag kommer ju såklart provköra hojen innan jag köper den och då lär man ju se hur den går, det är dock segt då det är 13 mil bort.

Jaja..problem kommer bara med dB killern ute på de flesta hojarna. Tex att de går lite snålt (speciellt när många drar i ett öppnare sportluftfilter o skiter i att mappa), med avgassmällar som resultat. Eller som på min, självdör. Men googla lite på engelska. Är det ett vanligt fenomen kommer du dyka på trådar på en gång
 
Last edited:

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Underligt, min Z750 med Akra slip-on gick fint på tomtgång både med och utan dB-killer. Dock kom det ganska duktiga avgasknallar ibland. Men vet ju dessvärre inte om den var mappad före jag köpte den, så är nog inte till någon större hjälp..:lol

Haha ja men tack ändå :)

Jaja..problem kommer bara med dB killern ute på de flesta hojarna. Tex att de går lite snålt (speciellt när många drar i ett öppnare sportluftfilter o skiter i att mappa), med avgassmällar som resultat. Eller som på min, självdör. Men googla lite på engelska. Är det ett vanligt fenomen kommer du dyka på trådar på en gång

Yes har googlat lite men hittade inget vettigt.

Men jag får se, kan ju lika gärna åka dit och testa, då får man se hur den går nu. Ska ringa ägaren imorgon också.
 

owaysis

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2016
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z750R -12
Åkt dit o testa med o utan dbkiller.
30mil låter väldigt lite, har han bara kört hojen 2-3 gånger? verkar inte alls rimligt

Ja det verkar som att han hade köpt hojen och sedan mest kört cross och knappt haft tid att köra med hojen pga jobb osv.

Men jag håller med 30 mil är ju sjukt lite.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den borde väl vara besiktigad 2015 ? Eller är jag fel påt ?
Bara körd 30 mil. Har han gjort 100 mila servicen ?
Det kanske låter konstigt men när gick garantin ut ? Om han inte gjort 100 mila servicen.
På 100 mila servicen så ska utom olje och oljefilterbyte också diverse punkter kollas upp enligt tillverkarens anvisningar.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top