Kan man vrida en enkelkam?

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Om man vill flytta motorns register kan man ju vrida kammarna i förhållandet till vevaxeln. Men fungerar det på en enkelkam?

Jag kanske var lite otydlig med min fråga.

Om man vill flytta registret nedåt ska man vrida insugskammen bakåt och avgaskammen frammåt.
Min Mastiff har en kamaxel med nockar för både insug och avgas. Vrider men den bakåt för att sänka registret kommer ju det innebära att avgaskammen också vrids bakåt och därmed blir öppen längre efter TDC. Vad blir resultatet av det?

Bearing skrev:
2588464 Jag kanske var lite otydlig med min fråga.

Om man vill flytta registret nedåt ska man vrida insugskammen bakåt och avgaskammen frammåt.
Min Mastiff har en kamaxel med nockar för både insug och avgas. Vrider men den bakåt för att sänka registret kommer ju det innebära att avgaskammen också vrids bakåt och därmed blir öppen längre efter TDC. Vad blir resultatet av det?

Om du vrider kammen bakåt, dvs allt öppnar senare så flyttar du upp effekten i registret och motorn varvar mer.

Har bara testat det här med på gamla 8 ventils trimmade saabar, men skillnaden var tydlig.

ja det går men jag antar att ventilfrigången mot kolven på hojmotorer är inte så snällt tilltagna som på bilar (har byggt egna turbomonster i bilar) så passa dig att vrida för mkt, kolla även upp hur stor frigång du har, ju högre kolvhöjd, desto mindre gap i regel! tex. skillnaden på en gsx 750r och gsx 750 är ju nästan bara kammen så visst gör det skillnad att vrida på den

:rodnar :död
Oj vad fel man kan ha. Tvärtom och bakåfram.

Tillägg: Är det när insugsventilerna öppnar eller avgasventilerna ska stänga som frigången är ett problem?

Last edited:
Bearing skrev:
2588564 :rodnar :död
Oj vad fel man kan ha. Tvärtom och bakåfram.

Tillägg: Är det när insugsventilerna öppnar eller avgasventilerna ska stänga som frigången är ett problem?

Ja det beror ju på åt vilket håll du vrider kammen..

Färnbo skrev:
2588742 Ja det beror ju på åt vilket håll du vrider kammen..
Ajuste. Bakåtvriden kam borde alltså ge problem med avgasventilernas frigång, frammåtvriden insugsventilernas.

Bearing skrev:
2588753 Ajuste. Bakåtvriden kam borde alltså ge problem med avgasventilernas frigång, frammåtvriden insugsventilernas.

Hmm... Joo så blir det, bakåtvriden: avgas har inte hunnit stänga tillräckligt när kolven närmar sig ÖDP knackelibang.

Framåtvriden insug har öppnat för mycket när kolven närmar sig ÖDP.

Men ska du ändå öppna motorn så är det ju bara att kolla vilka toleranser som finns, du behöver ju inte vrida många grader innan du märker skillnad.

Innan du demonterar och gör justerbart drev kolla in hur std settingen är.

Förresten tror jag att du har ganska bra koll på vad du håller på med....

Enkelt komihåg, stängs insuget senare flyttas effekten uppåt i varvtalsområdet. Räkna med ca 50 varv per grad kamaxel.

Som tidigare sagts här ovan, när man blir varm i kamaxelvridandet så är det ventilerna som säger "nu är det nog och blir över".

andersbrink skrev:
2591160
Som tidigare sagts här ovan, när man blir varm i kamaxelvridandet så är det ventilerna som säger "nu är det nog och blir över".

Har du inte sagt till dina ventiler på skarpen att sluta fuldejta kolven?:tungan

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg