Kan man vända hjul?

ZaraxZ

Medlem
Gick med
22 Jun 2006
Hoj
SXV 550 -06
Hej! Jag har funderat på en sak. KTM 660 har ju kedjan på höger sida om man kollar bakifrån och KTM 525 har den på vänster. Går det bara att vända på hjulen och köra om man skule byta?? Däcken ska man vända men hur blir det meh hjulen?

ZaraxZ skrev:
2689501 Hej! Jag har funderat på en sak. KTM 660 har ju kedjan på höger sida om man kollar bakifrån och KTM 525 har den på vänster. Går det bara att vända på hjulen och köra om man skule byta?? Däcken ska man vända men hur blir det meh hjulen?
Det ska inte vara några problem. Om hjulet har ryckutjämnare så så kan den i vissa fall dämpa mindre beroende på konstruktion ( olika storlekar på klackarna )

Ekringen skiljer ju inte, så hjulet tar upp krafter lika bra åt båda hållen. Och troligen
funkar det likadant m drev o bromsskiva.
Men om ett vänt hjul passar på den andra hojen är en helt annan fråga.
Som jag inte kan nåt svar på.
/u

Är bara bredd mellan drev och bromskiva någolunda konstant så går hjulet att vända, tillverka nya distanser lär du få göra men det är gjort på någon timme. Att köpa KTM EXC hjul och hänga på en LC4 är dock ingen hit utan håll dig till orginal LC4 hjul de är rätt billiga beg.

Boris JR skrev:
2689671 Är bara bredd mellan drev och bromskiva någolunda konstant så går hjulet att vända, tillverka nya distanser lär du få göra men det är gjort på någon timme. Att köpa KTM EXC hjul och hänga på en LC4 är dock ingen hit utan håll dig till orginal LC4 hjul de är rätt billiga beg.

går det att göra tvärt om då? LC4 SM hjul på en EXC?

tacksam för svar..

Kan inte någon snäll person med en KTM 660 (har KTM motarder samma hjul?) mäta sträckan mellan skiva och drev??

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2689763 Skulle bli väldigt orolig om så inte var fallet. :D
/u
:D :D :D :D :D
Borde kanske skrivit att det skulle vara konstant mellan hjulparen man tänkte skifta mellan för att kedjelinje och hjulspårning skall bli hygglig...

kieL skrev:
2689853 går det att göra tvärt om då? LC4 SM hjul på en EXC?

tacksam för svar..

Allt går om man vill men det riskerar att bli mycket jobb. Jag vill minnas att LC4 hjulen har bredare nav med ryckutjämnaren så det är knivigt att få det snyggt i EXC svingen. Har dock extrahjul till mopparna så jag har aldrig testat...:)

Last edited:
Boris_jr: Jag bara jävlas lite. :) Tror alla förstod vad du menade. :tummenupp

(För mig betyder (vanligen) 'konstant' att nåt inte varierar över tiden. I det här fallet platsade
nog det enkla ordet 'samma' rätt bra. Säger han som alltid väljer enklast möjliga
ord ur 'vår inhemska adekvata vokabulär' :D Fritt citat efter gamle finansministern
Gunnar Sträng, han m både livrem o hängslen, ni vet (som varit med ett tag))

Nä, åter till allvaret. :)
/u

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!