Kan man synas _för_ mycket egentligen?

Riskfria trottoarer? Vilken värld lever du i vännen.
Hur ser du på oss som bor ute på landet då. Vi har varken trottoarer eller gatubelysningen. Vi får ta promenader på landsvägen.

Är det nu så så ta på dig en varselväst. På trottoarer mitt i stan med god belysning krävs väl ändå ingen varselväst för att synas.

Om tråden handlade om jag vill ha ännu ett påbud och inte ska behöva använda huvet till att tänka själv så är svaret nej.

Riskfria trottoarer? Vilken värld lever du i vännen.
Hur ser du på oss som bor ute på landet då. Vi har varken trottoarer eller gatubelysningen. Vi får ta promenader på landsvägen.

Men för HELVETE..
Ska man behöva bli arg pga en jävla tråd på SH?

Ta inte åt dig åt sånt du inte ska ta åt dig av!
Precis som jag skrev så syftar jag på de som går med varselväst på riskfria trottoarer, inte de som bor ute på landet utan gatlysen osv, FATTA!

Det är klart man tar på sig en varselväst om man ska ut med hunden o gå längst en skogsväg eller dylikt, jag är inte helt dum i huvet!

Måste jag förklara ännu mer detaljerat exakt vilka varselvästsbärare jag syftar på eller fattar folk nu!!?

Om tråden handlade om jag vill ha ännu ett påbud och inte ska behöva använda huvet till att tänka själv så är svaret nej.

Nej nej, läs om läs rätt. Såvitt jag vet finns det inte ens på tapeten om någon lagstiftning. Jag är bara nyfiken på vad ni tycker, döma efter SMC skrivning om varselväst.

Bättre att ha väst och att några fler billister ser oss än inte alls.
Sen minskar man inte alla olyckor endast genom att använda en väst, där finns det mycket att jobba på!

Varselväst är ett krav och lag om man i yrket vistas intill en väg som vägverket har ansvar för. Det vill säga alla dom som städar vägen, Teliapersonal, elverkspersonal, dom som servar gatljusen,och alla andra som vistas inom vägområdet och det inkluderar även polisen. Så det är bara att vänja sig med personer med varselväst.

Hehe, att du tar det blodigt seriöst när du själv provocerar ibland. Andas nu.

Men för HELVETE..
Precis som jag skrev så syftar jag på de som går med varselväst på riskfria trottoarer, inte de som bor ute på landet utan gatlysen osv, FATTA!
Det är klart man tar på sig en varselväst om man ska ut med hunden o gå längst en skogsväg eller dylikt, jag är inte helt dum i huvet!
Måste jag förklara ännu mer detaljerat exakt vilka varselvästsbärare jag syftar på eller fattar folk nu!!?

Mja, det är väl kanske SMCs medlemmar som tagit upp det vad vet jag.
Vad jag finner intressant är att man inte verkar tycka att varselvästen är något att ha. Att det lika gärna kan kvitta, för motorcyklisterna syns ändå.

Ädit: Ändrade i mitt första inlägg så att det inte blir missförstånd att det är någon lagstiftning på gång kring detta, utan bara SMC svar på en allmän fråga.

Om du inte vet hur det kommit upp, hur vet du då att det är ett svar på en allmän fråga :confused:
Jag förstår inte hur du tolkar SMC:s text :va
Kopierar lite till:
"Syns man bättre som motorcyklist med varselväst?
I de allra flesta fall gör man det, i andra lägen är det tveksamt.
Motorcyklisternas största problem är att bilförare inte ser oss och inte aktivt tittar efter motorcyklar. Det är inte en självklarhet att en varselväst är lösningen på problemet."
Och vid sidan om texten finns biler av västarna med texten
"Varselväst är det SMC säljer mest av, även om det inte är ett lagkrav."

Om du inte vet hur det kommit upp, hur vet du då att det är ett svar på en allmän fråga :confused:
Jag förstår inte hur du tolkar SMC:s text :va
Kopierar lite till:
"Syns man bättre som motorcyklist med varselväst?
I de allra flesta fall gör man det, i andra lägen är det tveksamt.
Motorcyklisternas största problem är att bilförare inte ser oss och inte aktivt tittar efter motorcyklar. Det är inte en självklarhet att en varselväst är lösningen på problemet."
Och vid sidan om texten finns biler av västarna med texten
"Varselväst är det SMC säljer mest av, även om det inte är ett lagkrav."

Citat från texten:

Det är väl självklart att en motorcyklist syns bättre med en gul varselväst! Varför inte
lagstifta om varselväst för motorcyklister snarast?

Det är ett vanligt påstående. Därför kommer här SMCs syn på saken.
SMC menar att detta är fel: Motorcyklisterna syns, det är bilförarna som inte ser oss!"

Hehe, att du tar det blodigt seriöst när du själv provocerar ibland. Andas nu.

Jaru, jag har humör, va ska ja säga.
När de kommer snorungar utan egna tankar o tycker man är idiot för man tycker en sak så ja, de skiter jag iof i.
Men att man inte kan argumentera för att det är jävligt onödigt med varselväst i många lägen utan att folk ska säga si o så utan att läsa vad man egentligen skriver.

Men jag tror helt enkelt det blir som det jag skrev me blåljusen i början, ingen jävel bryr sig snart om varselvästar så den dagen nån auktoritet står där mitt i vägen o ska vinka in en bil för nykterhet o körkortskontroll så funderar inte ens bilföraren utan den bara kör rakt över vederbörande med en efterföljande tanke att "varför gick Agda mitt i vägen för, hon har alltid gått på sidan av vägen ju"
Eller så får polisen osv byta färg på sina varselvästar.

Jag tar mig själv som exempel nu, jag sitter som ENDA person på dethär stället just nu med varselväst, varför?
Jo för att JAG ska utmärka mig, folk ska se vem jag är så jag ska va lätt att hitta.
Om alla sprang omkring med varselväst här för o synas skulle de bli ett helvete o hitta mig.

blä..whatever... kall mat får ja äta nu me bara för de..

Jag tycker inte man ska lagstifta om var, hur och när man ska ha reflexväst ty isf mister man sållningseffekten i människoflockens olika genkombinationer.

OK då, flera citat från texten på informationsbladet, dina lösryckta stycken ger helt fel intryck

"Varselväst eller inte för motorcyklister?
Det är väl självklart att en motorcyklist syns bättre med en gul varselväst! Varför inte lagstifta om varselväst för motorcyklister snarast?
Det är ett vanligt påstående. Därför kommer här SMCs syn på saken.
SMC menar att detta är fel: Motorcyklisterna syns, det är bilförarna som inte ser oss!
Motorcyklisterna väljer själva
SMC har inget emot att motorcyklister väljer att köra med varselväst.
Regn, mörker och tät trafik
I regn och i mörker är det en fördel att använda ett regnställ med fluoriserande färger på skuldror och armar. Det är bra att kunna ha en gul väst med reflexer under sadeln om man får motorstopp på en livligt trafikerad väg eller när man kör i mörker. Motorcyklister som kör i tät stadstrafik anser att man syns bättre.
Kortege och gruppkörning
Om man kör i en kortege eller i grupp kan det vara en fördel om den som kör först och sist har varselväst. Det ökar synbarheten framförallt för motorcyklisterna som kör i gruppen.
Övningskörning
Vid privat övningskörning med motorcykel har motorcyklister tidigare fäst en bilskylt i ett bälte runt midjan. Numera finns möjlighet att köpa varselväst med texten ”Övningskör”. Det är ett bättre alternativ än bilskyltsbältet och ökar synbarheten för trafikanterna i elevens närhet och för handledaren som kör bakom.
Falsk trygghet
Ett obligatoriskt bruk av varselväst kan ge mc-förarna en falsk trygghet. Den som fick körkortet på köpet blir inte en bättre motorcyklist av att använda varselväst. Det finns en risk att man förlitar sig på varselvästen istället för att använda körstrategier som fungerar:
- ögonkontakt med bilföraren och titta om hjulen på bilen är i rörelse
- anpassa hastigheten, inta bromsberedskap och placera sig väl synligt i körfältet
- flytta motorcykeln åt sidorna när man ser att en kollision kan uppstå.
Inflation
Det finns en risk att det går inflation i signaleffekten om alla använder varselväst för att synas bättre; från ambulanspersonal och polis till motorcyklister, joggare och parkeringsvakter. Det finns till och med varselväst för hundar!"

Läs båda sidorna av informationsbladet innan ni går i taket :huvet informationsbladet

Är det nu så så ta på dig en varselväst. På trottoarer mitt i stan med god belysning krävs väl ändå ingen varselväst för att synas.

Men reflexer på alla fotgängare skulle sitta fint :pannkyss

Last edited:
OK, då röstar jag nej i alla fall. På kvällen har man lyse fram och bak och på dagen så är det silhuetten som syns (eller inte syns). Möjligt att man syns bättre mitt i city men där kör jag så lite som möjligt.

Däremot tycker jag att man ska ha en reflexväst i bilen om man t.ex. blir stående med punka på kvällen.

Nej nej, läs om läs rätt. Såvitt jag vet finns det inte ens på tapeten om någon lagstiftning. Jag är bara nyfiken på vad ni tycker, döma efter SMC skrivning om varselväst.

Bättre att ha väst och att några fler billister ser oss än inte alls.
Sen minskar man inte alla olyckor endast genom att använda en väst, där finns det mycket att jobba på!

Men för HELVETE..

Men om man går på en landsväg utan gatulysen då? Då skulle ju en reflexväst sitta bra, eller? Finns ju såna också vettu.

F'låt. Kunde inte låta bli att retas. :P Ta det som det skämt det var.

Jag vill inte ha på mig nån jä%&/ ful väst.:mad: Är så less på snusförnuftet och alla moralkärringar!
Jag fick en skitbra idé! Vi lagstiftar om utegångsförbud så fort mörkret lagt sig, då lär dödstalen minska rejält! Sen så förbjuder vi alkohol helt och hållet för att få bort rattfylleristerna! Till sist! Sänk bashastigheten till 40km/h, förbjud omkörningar och stryp alla fordon till max 30kw, mer behöver man inte om man skall ändå alltid skall hålla hastighetsbegränsningarna!! Heja Sverige!!:näsblod

Klart man syns bättre med varselväst, men ökar det trafiksäkerheten??? Finns det studier som visar detta? Upplever ni som kör med varselväst att ni blir bättre bemötta i trafiken?

Jag är tveksam till att ökad synbarheten ökar trafiksäkerheten.

Fäster du blicken på något så beordrar du också uppmärksamheten att följa den figur som du har blicken på, detta kan man läsa i vilken psykologisk grundkurs som helst. Det gör att du ser figuren sämre i förhållande till omgivningen - Det blir ju då svårare att hastighetsbedömma och avståndsbedömma. Min slutledning, som jag tycker mig se i trafiken varje dag. Jag jobbar själv alltid mycket aktivt med hastighet och placering och blir i princip aldrig missad, trots svart hoj och mörka kläder.

Huvudsaken kanske är att vi debatterar lite:tummenupp

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...