Kan man renovera tändstift?

Jokenr1

Medlem
Gick med
2 Oct 2008
Hoj
KTM 1090 Adventure R 2017, Yamaha XT 600z Ténéré 1988
Jag tog loss mina tändstift på hojen idag och dem var väldigt sotiga men själva elektroden var i fint skick. Jag tog en mejsel och filade bort allt sot och avlagringar som var på stiften. Jag har haft problem att få igång hojen och det borde väl påverka gnistan om det ligger massa sot på? Jag har inte monterat dit mina renoverade stift ännu eftersom är osäker på om de kommer bli någon skillnad. Jag har precis köpt hojen och har ingen aning om när de är bytta sist men som sagt så blev dem väldigt fina efter min lilla renovering. Vad tror ni?:va

Före och efterbilder...

Bifogat

• tändstiften 001.jpg
    tändstiften 001.jpg
    29.9 KB · Visningar: 724
  • tändstiften 002.jpg
    tändstiften 002.jpg
    38.1 KB · Visningar: 531
du borde söka efter problemet i stället. så sotiga stift är inget bra. soten leder ström vilket gör att gnistan hamnar där man inte vill ha den.

har ibland kopplat upp tändstift mot en 10kV trafo, ganska bra sätt att rengöra :), ser man också att gnistan e fin och ligger där den ska

du borde söka efter problemet i stället. så sotiga stift är inget bra. soten leder ström vilket gör att gnistan hamnar där man inte vill ha den.

Jo, det har du rätt i och det är precis vad jag håller på med. Såg att Lågfartsskruvarna (luftskruvarna) var utskruvade 4 (!) varv från bottenläget och enligt manualen så ska de vara 2½ halvt varv. Hojen har gått sjukt fett kan man ju säga och de va därför han sålde den för en billig peng! Nu kommer den snart gå fint igen! :yoparty

har ibland kopplat upp tändstift mot en 10kV trafo, ganska bra sätt att rengöra :), ser man också att gnistan e fin och ligger där den ska

Nu hänger jag inte med.. 10kv trafo? que? :rolleyes:

Last edited:
Man sätter tändstiften i den speciella tändstiftsblästern och blästrar dom, sedan testar man gnistan i den speciella gnisttestaren...

No kidding, vi hade en sån på våran skola, en Bosch...

en transformator som ger 10 000 Volt.
Låter som en ganska spännande lösning att rengöra stift på...

Spolen på hojen ger väl minst 20000V så hur det skulle rengöra vete tusan?

Last edited:
Man sätter tändstiften i den speciella tändstiftsblästern och blästrar dom, sedan testar man gnistan i den speciella gnisttestaren...

Spolen på hojen ger väl minst 20000V så hur det skulle rengöra vete tusan?

Värmetalet ("hårdheten") anger ju vid vilken temperatur stiftet är självrengörande.
Att låta det gnistra med 10000 volt i tomma luften kanske räcker för att bränna rent.
Hänger ju lite på amperen med.

Värmetalet ("hårdheten") anger ju vid vilken temperatur stiftet är självrengörande.
Att låta det gnistra med 10000 volt i tomma luften kanske räcker för att bränna rent.
Hänger ju lite på amperen med.

Helt klart är Amperen avgörande, och det som bränner rent.
Tittar man på dragracingmotorer, ffa i TF, så ger ju deras spolar hela Ampere ut mot stiften! Elektroderna bränns helt slut på en repa.
En bil/mc-spole kan bara förmedla x antal milliampere.

Jep - även min halvfarfar, som hade en Koppartransmack, hade en sån!
*nostalgi*
Nu står det en ammrekannsk historia på motorrenoveringsfirman där jag renoverar toppar.

Last edited:
Här finns ju information och lite tips:

http://www.ngk.se/templates/ngkPage.aspx?id=102

Sen finns ju alla andra sorters husmorstips. :)

där fanns ju lita matnyttig information, mina ledde ju helt klart av för högt ställda lågfartskruvar vilket bidrog i den feta blandningen men nu ska de vara åtgärdat! Någon annan som behöver en tändstiftshylsa på 18mm för att få ut stiften?

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back