Kan man registrera en enudro till Offroad?

Kurben

Öhh vadå?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Trophy TR5 1957. KTM 690 SMC 2009
Ja topicen säger allt.. Är helt nybörjare inom ämnet Supermotard..

Kan man registrera en redan befintlig äldre enduro till Offroad/Supermotard för att kunna köra på gata med och inte bara till och från träning?
Vilka regler gäller för en enduro? Får man köra hur mycket på gatan som helst?

Har funderingar på en Husaberg FE 400 -98 Och bygga en Motard av den skulle det vara en bra modell att börja med?

Last edited:
Regga som offroad är samma sak som att regga för landsväg. Antingen e det alltså LV reggat eller E reggat.

Med Enduro får du väl bara köra till/från tävling och träning. Dessutom kan du inte åka på så många allmänåkningar och sådant.

- Johan

Det kan man säkert, men kan tänka mig att det kan bli jobbigt... Vet dock ej helt säkert..

Svar ja.
regbesikta endurohojen till landsvägshoj går bra, men det krävs lite pul (om du nu inte tänker åka husqvarna där det följer med alla grejer vid nyköp?) :fyllisar ;)
Men annars är det gällande bes.regler typ blinkers, tuta,stänklapp,ljudvolym o annat trams.

SM 570 RR skrev:
Svar ja.
regbesikta endurohojen till landsvägshoj går bra, men det krävs lite pul.

Hmm, det verkar intressant.
Har du gjort det? hur gjorde du det och vad kostade det, (räkna bort allt material du behövde sätta dit).

Kurben skrev:
Hmm, det verkar intressant.
Har du gjort det? hur gjorde du det och vad kostade det, (räkna bort allt material du behövde sätta dit).

Nu var det nåt år sedan , säkrast är att ringa bilprovningen.( Typ 800 spänn elller nåt)

Har reggat några qvarnor som gått som enduro.
Med dom hojarna är det inga problem för det följer med lv-kit när du köper en,(blinkers, tuta, hastighetsmätare, mm.mm) ,
så det är bara att plugga i i köra. All ström är redan framdragen.

SM 570 RR skrev:
Nu var det nåt år sedan , säkrast är att ringa bilprovningen.( Typ 800 spänn elller nåt)

Har reggat några qvarnor som gått som enduro.
Med dom hojarna är det inga problem för det följer med lv-kit när du köper en,(blinkers, tuta, hastighetsmätare, mm.mm) ,
så det är bara att plugga i i köra. All ström är redan framdragen.

Jasså är det så enkelt! Trodde att man skulle vara tvungen att registrera om den som ett nytt fordon. Vad bra!
Mätte dom ljudet på hojjen när du LV-reggade den? Annars kan man kanske skruva dit någon orginaldämpare från någon offroad (typ yamma TT) under besiktningen.?

En annan fråga för er som kört motard, kan man sätta dit 17 tums fälgbanor på orginal naven och på det sättet komma undan lite billigare med fälgarna?
Jo jag vet att frambromsen är lite för klen orginal för det, men det gör att jag kan åtminstonde börja billigt och sedan uppgradera när jag behöver.

Kurben skrev:
Jasså är det så enkelt! Trodde att man skulle vara tvungen att registrera om den som ett nytt fordon. Vad bra!
Mätte dom ljudet på hojjen när du LV-reggade den? Annars kan man kanske skruva dit någon orginaldämpare från någon offroad (typ yamma TT) under besiktningen.?

En annan fråga för er som kört motard, kan man sätta dit 17 tums fälgbanor på orginal naven och på det sättet komma undan lite billigare med fälgarna?
Jo jag vet att frambromsen är lite för klen orginal för det, men det gör att jag kan åtminstonde börja billigt och sedan uppgradera när jag behöver.

Självklart går det att köpa lösa fälgbanor, det ska jag göra.

Det här med besiktning, ta och ring bilprovningen och hör om en Husaberg 400 -98 verkligen går att Lv-regga i och med att Husaberg inte hade några Lv-reggade hojar då så finns det ju inga buller intyg mm från Husaberg. Jag Lv-regga min 650 men den hade redan varit Lv-reggad när den lämna butiken sen E-regga den förra ägaren den för han körde enduro med hojen så alla buller uppgifter mm fanns i bilprovningens register.

Kolla detta så du inte står där med en hoj som inte går att Lv-regga hos bilprovningen.

[edit]Zana han före med frågan om naven.

Instämmer med föregående skrivare.
Bullerprovet lär kosta 3000:-/gång. Och är svårt att klara.

e-reggning tar man bara om man måste. Licensen kostar ca 1000:-/år och man får inte köra fritt med den.
/u

ulf_lundin skrev:
Instämmer med föregående skrivare.
Bullerprovet lär kosta 3000:-/gång. Och är svårt att klara.

/u

Jag har nu kollat runt lite mer och tror att jag ska satsa på något mindre extremt. Just nu så är jag inne på en Honda XR600 R -96 istället. Dessa vet jag ju har funnits och finns LV-reggade men just det här exemplaret är enduro reggat. Om det redan finns typgodkända XR600 måste jag verkligen göra ett ljudprov då om jag har orginaldämparen??

Någon här som har en XR600 R??

Ljudet är minsta problemet .

Alla förreggade fordon går att reg.besikta.

hur är det med en XR400R 2004, om jag vill ha den försäkrad så måste jag antingen ha e-reggad eller lv-reggad,
skall köpa en ny en förhoppningsvis innan helgen eller efter helgen

DwD skrev:
hur är det med en XR400R 2004, om jag vill ha den försäkrad så måste jag antingen ha e-reggad eller lv-reggad,
skall köpa en ny en förhoppningsvis innan helgen eller efter helgen

Om du ska ha den LV-reggad så kommer det bli lite krångligt då honda inte lämnar ut nå buller intyg på denna hoj då den aldrig har varit LV-reggad då honda tog in den modellen. Du får göra ett bullerprov helt enkelt. Har följt en kille på WWW.SOE.SE som håller på att LV-regga sin. Han hade en -98 så han klarade sig undan den större summa på bullerprov (3000-3500:-) tror han skulle få betala 735:- pga den var tillverkad före -99!

motardnisse skrev:
Om du ska ha den LV-reggad så kommer det bli lite krångligt då honda inte lämnar ut nå buller intyg på denna hoj då den aldrig har varit LV-reggad då honda tog in den modellen. Du får göra ett bullerprov helt enkelt. Har följt en kille på WWW.SOE.SE som håller på att LV-regga sin. Han hade en -98 så han klarade sig undan den större summa på bullerprov (3000-3500:-) tror han skulle få betala 735:- pga den var tillverkad före -99!
jag har åxå sett det, men det konstiga är ju att det finns så många lv reggade xr400r, och alla kan ju inte vara importerade,
jag blev kontaktad av en kille som ville sälja sin xr400r 00-a som var lv reggad,
jag håller koll på den tråden åxå på www.soe.se

men hur är det med endurolicens?, vad kostar det att få en sådan,
jag vill igentligen bara ha stöldförsäkring på min, och eventuell annan försäkring, men stöld är viktigast

HMMM kan man inte få ett intyg från honda tyskland? där verkar den ju vara lv-reggad

DwD skrev:
jag har åxå sett det, men det konstiga är ju att det finns så många lv reggade xr400r, och alla kan ju inte vara importerade,
jag blev kontaktad av en kille som ville sälja sin xr400r 00-a som var lv reggad,
jag håller koll på den tråden åxå på www.soe.se

men hur är det med endurolicens?, vad kostar det att få en sådan,
jag vill igentligen bara ha stöldförsäkring på min, och eventuell annan försäkring, men stöld är viktigast

HMMM kan man inte få ett intyg från honda tyskland? där verkar den ju vara lv-reggad

När jag körde lite enduro så kostade licensen ca 1100:- säkert dyrare nu. Vet ej om man kan göra så genom att be dem i tyskland skriva ut ett intyg. Kanske SBP vill se ett annat papper ev om hojen är köpt i tyskland också ( blir ju lite fel om hojen är svensksåld och tyskt intyg!)om du nu kommer med ett sånt intyg?

motardnisse skrev:
När jag körde lite enduro så kostade licensen ca 1100:- säkert dyrare nu. Vet ej om man kan göra så genom att be dem i tyskland skriva ut ett intyg. Kanske SBP vill se ett annat papper ev om hojen är köpt i tyskland också ( blir ju lite fel om hojen är svensksåld och tyskt intyg!)om du nu kommer med ett sånt intyg?
men om jag skall ha en endurolicens, måste jag gå med i någon klubb och göra en massa körningar etc?,
eller räcker det med att gå med i en klubb å fixa endurolicensen?,
som jag fattade det så kan man inte ens försäkra en hoj om den inte har e-reg eller lv-reg, :dummer ,fan vill ju bara ha stöldförsäkring :(

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo