Kan man rädda skadade gängor i en topp?

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Hoj
...
Hellu, tänkte höra om det går att rädda min käre aluminiumtopp. Drog i en skruv till ena överfallet till kammen snett och har väl inte mkt kvar av gängorna, finns de nå sätt att rädda toppen.

Att gänga upp hålet från 6mm till 8mm tror ja inte funkar så bra då blir överfallen för tunna. Någon som vet om de går att varmlöda ihop hålet och sen göra nya gängor i det? Känns som att det inte skulle hålla men någon kanske har testat? Motorn varvar 14000 så blir ju lite påfrestningar.

Tips? =))

//MVH Niklas

Insatsgänga typ Heli coil funkar och det ska gå att sätta fler i rad.

Dom blir längre när du gängar i dom tro mig.

Fick själv sätta helicoil till ett överfall

Se till o ha en bra borrmaskin , gärna pelarborr så det blir rakt.

Lycka till!!!!

Skaffade nå liknande på svedol idag, men dom är ju bara en centimeter långa, någon som vet ifall man kan sätta flera efter varandra?

Borra upp hålet till kanske 10 mm och sedan tar du en plugg i aluminium och limmar den med ett Loctitelim som jag inte kommer på vad det heter men jag vet att det finns.

Min röst faller också på Helicoil, du behöver inte längre gänga än en spiral.

Tackar för svaren, precis köpt nå insatsgänga på svedol får hoppas de blir bra, får väl försöka sätta två efter varandra så det blir lite längd på dom, 9mm längd är väl inte mkt att hurra över =))

edit: öppnade lådan nu fan de e ju nå fjäderjävel, undra hur de här ska sluta ;)

Tackar för svaren, precis köpt nå insatsgänga på svedol får hoppas de blir bra, får väl försöka sätta två efter varandra så det blir lite längd på dom, 9mm längd är väl inte mkt att hurra över =))

edit: öppnade lådan nu fan de e ju nå fjäderjävel, undra hur de här ska sluta ;)

tro mig, en räcker..

Den nya gängan är avsevärt mycket starkare än den tidigare alu gängan, 9mm räcker.

Montera INTE 2st efter varandra, stor chans att du inte kommer kunna skruva en skruv genom båda utan att få skador på skruven.

Om den längd du köpt är för kort, byt till en LÄNGRE så det blir rätt direkt.

Säger som jag brukar, timecert.

Förstår inte riktigt varför folk alltid envisas och föreslår helicoil när någon dragit en gängflong. Timecert är ju minst 34 gånger bättre!

/Fredde

Jag fixade en gänga med Biltemas insatsgänga idag. 799:- pix för M5 - M12 25 insatser av varje borrar, gängtappar, monteringsverktyg.

Det var i rostfritt så jag var lite orolig för kvallen på borr och tapp men det gick plätt-lätt

sådär då var det klart då. Var rätt smidigt gjort, men har bara en liten fundering. Ska det vara så tajt i gängorna att det inte går att skruva i skruven för hand? Använde väl inte övervåld när jag drog ner den men kändes ändå som tillräckligt med kraft för att de ska va tajt, gämförde gängtappen med skruven som det stod i bruksanvisningen (la gängorna i varandra) och det var samma.

Kan tänka mig att det går relativt trögt att dra i skruven men hur blir det med momentet sen när det ska dras? Kommer ju få öka på momentet med 3x minst iaf som de känns nu :)

sådär då var det klart då. Var rätt smidigt gjort, men har bara en liten fundering. Ska det vara så tajt i gängorna att det inte går att skruva i skruven för hand? Använde väl inte övervåld när jag drog ner den men kändes ändå som tillräckligt med kraft för att de ska va tajt, gämförde gängtappen med skruven som det stod i bruksanvisningen (la gängorna i varandra) och det var samma.

Kan tänka mig att det går relativt trögt att dra i skruven men hur blir det med momentet sen när det ska dras? Kommer ju få öka på momentet med 3x minst iaf som de känns nu :)

Har du smort?

Är det en ny skruv eller den gamla som satt i felgängan, vet att det känns fel att fråga om en så "löjlig" sak men även de bästa har ju sämre dagar.

Vad köpte du för gängräddningskit?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back