Kan man mäta om kedjan är dålig?

polsk_dockfilm

Missis tjej som kör SM
Gick med
14 Apr 2007
Hoj
KTM 450cc
Hejsan, jag har köpt nya drev till min motorcykel:) Det vart fint, men på butiken i Sthlm där jag köpte det kostade kedjan 1000:-, så jag tackade då nej till det då jag inte hade det med mig, är det inte väldigt dyrt för en kedja? Kan man på något sätt se om min gamla kedja är dålig eller dylikt?

Biltema är ju lite tabu, men är det superdåligt?

1000 spänn för en kedja av bra kvalitet är inte dyrt, snarare tvärtom. Du kan känna ordentligt på kedjan du har, så att inga länkar är glappa eller kärvar så duger den ett tag till. Normalt så brukar dock kedja och framdrev behöva bytas samtidigt genom att båda desa slits mer än bakdrevet.

Jag skulle nog våga prova en BT-kedja på en 450cc som varken är jätestark eller går speciellt fort.

Feltemas kedjor funkar bra, livsländen är väl inte super men det duger gott och väl.
annars kostar "bra" kedjor ca: 1000 spänn och uppåt..

Ja du kan mäta kedjan.
Det brukar stå i manualen hur mycket får ha längt sig. Man mäter 10 st länkar som regel.

hur man kollar kedjan

Ta och dra i kedjan längst bak vid bakdrevet och om den släper mer än typ 5 mm bör det nog byttas ut...har absolut ingen aning om kvaliteten på biltemas kedjor men kan tänka mig att där ska man nog inte snåla...
:tummenupp

Bra att du inte köpte för 1000 spänn. Biltema har 520 O-ring från 499. Annars brukar väl komplett drivpaket (o-rings kedja och drev fram och bak till en cross eller motard) gå på drygt 1000:-

Antar att det är till en 450 motard och då funkar vilken 520 kedja som helst. Tävlingskör 450 motard och det har fungerat lika bra med Biltema, RK eller DID. Biltema kedjan sträckte sig lite i början men det beror nog på att jag byter drev för jämnan. Efter det så har den hållt samma längd som RK och DID.

För en ny 525 kedja så är måttet mellan pinne 1-16 238mm, och den är slut vid 243mm.
I KTM handboken finns spec för 520 kedja. Här ska kedjan dras uppåt ovanför svingen med 15kg kraft och mätas under mellan pinne 1-18 och ska då hamna under 272mm, överstiger måttet det är den förbrukad.

450 motard saknar ju en hel del effekt jämfört med gathojjarna men vi stöter ju på en del andra problem såsom lera, grus och hopp. Återigen så kommer det komma folk som säger att biltema är skit eller att man måste ha en 530 kedja från kvalitetsmärke. Ge mig bevis på en kedja som knäckts av valfri gathoj utan att ha varit grovt misskött...

Last edited:
Som regel brukar kedjan ta slut före dreven och efter kedjan blivit för lång slits dreven ut direkt eftersom den bara belastar några få tänder på drevet.
Undantaget är om du har aludrev så går det väl ungefär två drev på en kedja.

Har Biltemas orings-kedja på min cross och den har hållt bättre än förväntat.

brukar köpa helt komplett drivpaket från cross endurokompaniet, kostar runt en tusing för allt, bra skit :tummenupp

edit: såg att du bor i sveriges baksida så kanske är ett dåligt tips ;), en ny biltema-kedja är iaf garanterat bättre än din gamla sletna, den kommer slita ut de nya dreven fort.

Last edited:
Det är väll nån på forat som kör turbobusa på b-tema kedjan så den duger nog till din moppe ska du se. :P

Som regel brukar kedjan ta slut före dreven och efter kedjan blivit för lång slits dreven ut direkt eftersom den bara belastar några få tänder på drevet.

Drar man bakåt i kedjan lämgst bak på drevet så ska man knappt kunna rubba kedjan. Följer den ut mer än ca 3mm från drevet så är nog kedjan slut.
Med "bakåt" menar jag bakåt i hojens riktning.

Har du belägg för att det slits olika mellan aluminium och stål. Jag har hört olika. Gå tex in på närmaste crossbutik så kommer du få höra olika av alla som jobbar där inne. Det finns billiga drev av bondstål, alu drev, alu drev med ytterkant av stål etc. De alu drev jag kört med har hållt lika bra som stål.

"Följer den ut mer än ca 3mm från drevet så är nog kedjan slut" - nog ? tidigare inlägg säger 5mm... Jag kan ta nytt drev och kedja och dra ut 3mm.

Så för att hålla sig till fakta: Kolla så att kuggarna ser bra ut (sök på nätet hur en dålig kugge ser ut). Mät så kedjan är mindre än 272mm över 18 länk.
Kör och se glad ut :banana

Har du belägg för att det slits olika mellan aluminium och stål. Jag har hört olika. Gå tex in på närmaste crossbutik så kommer du få höra olika av alla som jobbar där inne. Det finns billiga drev av bondstål, alu drev, alu drev med ytterkant av stål etc. De alu drev jag kört med har hållt lika bra som stål.

"Följer den ut mer än ca 3mm från drevet så är nog kedjan slut" - nog ? tidigare inlägg säger 5mm... Jag kan ta nytt drev och kedja och dra ut 3mm.

Så för att hålla sig till fakta: Kolla så att kuggarna ser bra ut (sök på nätet hur en dålig kugge ser ut). Mät så kedjan är mindre än 272mm över 18 länk.
Kör och se glad ut :banana

Enligt min erfarenhet håller ett självrensande alu-bakdrev ungefär lika långt som ett stålframdrev, aludrev som inte är självrensande håller skit, ståldrev bak håller bra, men å andra sidan kostar ståldrev en spottstyver så varför snåla in på ett billigt ståldrev när man byter resten ;)

detta vid körning på crossbana och inget annat

Mina belägg baserar jag bara på erfarenhet. Har alltid kört två aludrev per kedja och jag har aldrig fått ett ståldrev att ta slut före kedjan. Men min statistiska underlag är väl inte mer än totalt ca 20 kedjebyten. Och dessutom naturligtvis inte nåt reproducerbart labtest.

Ett aludrev med tänder i stål räknar jag naturligtvis som ett ståldrev.

Ang alu-drev bak så är det samma på min HD-gathoj: 2 st bakdrev på 1 st kedja/framdrev.

Det är en otrolig skillnad i slitstyrka på aludrev och aludrev, även om vi pratar om drev som enligt tillverkarna ska vara gjorda i 7075T6 alu. Finns sådana aludrev som är ungefär lika hårda som mesmör.

Ett BRA 7075T6 aludrev håller bättre än ett 'standard' ståldrev, men inte lika bra som ett högkvalitativt härdat ståldrev.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back