Kan man lita på sin GPS?

Maggelito

Green mean machine drinking gasoline!
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Kawazuki ZX9R
Jag har en GPS av denna sorten http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41481?opendocument

Kan man lita mer på hastigheten som den anger än sin bil eller hoj?

Jag har en SAAB 95 och den visar 4-5 km/h mer än min GPS.
Men värst är min ZX9R som visar 7-8 km/h mer än GPSen.
I bägge fallen ovan så har jag legat i en hastighet av ca 110 km/h.

Lurar (eller kanske hjälper oss att behålla lappen) fordonstillverkarna oss så mycket?

Last edited:
Maggelito skrev:
2607326 Jag har en GPS av denna sorten http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41481?opendocument

Men värst är min SX9R som visar 7-8 km/h mer än GPSen.

Lurar (eller kanske hjälper oss att behålla lappen) fordonstillverkarna oss så mycket?

Japp, du kan lita mer på GPS:en.

Bil och Mc mätarna visar som regel lite mer...

Maggelito skrev:
2607326 Jag har en GPS av denna sorten http://www.onoff.com/online/se/inet.nsf/vProd/41481?opendocument

ZX9r (Gissar att du skrev fel SX9R) är en de hojar som har den grövsta glädjemätaren tillsammans med gamla r1an.. De vissar runt 20km/h + mer än min mille i hög hastighet.

Jag har tomtom5 och jag har testat med radar och när jag körde 100 på GPS så sa skylten 100. Jag testade detta i Finland för i Finland finns det en del ställe som visar hur mycket man kör fiffigt...
Bil testade jag och när jag kör 110 (Bilens hastighetsmätare) så var det 102 men med MC så var det precis så MC visar rätt men bil kan visa ca 10 % fel

Maggelito skrev:

Last edited:
Maggelito skrev:

Du kan lita på att det värde som GPS:en normalt (oftast) visar som avvikelse till bil/Mc stämmer. I vissa lägen kan GPS:en ha dålig noggranhet p g a ogynsamma vinklar till GPS sateliter, men om du får samma resultat vid olika tillfällen vet du snart exakt vilken missvisning fordonens mätare har. 7-8 km/h på Kawan är inget onormalt. Toppfarten blir kanske svår att testa i år :)

Maggelito skrev:

Som alla tekniska hjälpmedel, och mätmetoder så är de den starkes stöd, och den svages bibel...
Hastighet med GPS får dock anses som bombsäkert om man jämför med fordonets egen mätare.
Dock skall ALLTID en GPS-positionsangivelse tas med en liten nypa salt.
Att ge sig ut i skärgården och navigera under hög hastighet, och bara kolla det elektroniska sjökortet har t.ex blivit många skeppares fall...

Eller som de sa i det militära: När kartan och verkligheten inte stämmer överens... så gäller kartan! :D

Lita du på din GPS! Den har ett antal referenspunkter är mycket exaktare på att mäta din fart. Min BlackBird -02:a visar ca 10% för mycket. Passerade en radarskylt i Danmark. Mätaren på 50, skylten visade 45. De du kan göra, till en låg kostnad, är att köra den på t.ex. Motormännens rullande landsväg. Notera differanserna. Eller stoppa din GPS i jackan när du skall toppa hojen :D

Denna är nätt o behändig.
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=253121 :tummenupp

Last edited:
Fordonstillverkarna lär plussa på lite med flit på mätaren, för att få lite marginal år rätt håll!

Dr.Bike skrev:
2607397Dock skall ALLTID en GPS-positionsangivelse tas med en liten nypa salt.
Om man inte har differentiell GPS, men det är tämligen få som har det till sin vanliga GPS... :rolleyes:

Visserligen är SA-störningen avstängd, men det är mängder med andra faktorer som ger fel. Bla stör atmosfären själv en hel del, sedan tillkommer att signalerna studsar, hur sateliterna står osv.

Jag har testat bilen, min hoj, fruns hoj och dotterns moped. Mopeden har just nu ingen fungerande hastighetsmätare men den kom upp i 62 i kraftig nedförsbacke. Den gör mellan 45-48 på plan mark. Då brukar mätaren visa ca 60...
Frun har övningkört i sommar. Nu har hon körkort själv. Jag har jagat på henne för att hennes hoj har visat mer än 10 km/h fortare än min hoj.
Med GPS facit i handen vet vi nu att min hoj visar 5 km/h för lite, utom i 110 då felet minskat till endast 3 km/h för långsamt. Fruns hoj visar mellan 5-8 km/h för mycket hela tiden, utom i 110 km/h då den visar 120 på mätaren.
Inte konstigt att vi har olika åsikter om vilken mätare som visat rätt. Ingen vann...
Bilen är närmast sanningen. Den visar 116 när GPS'en visar 110. Den visar % lika mycket fel hela tiden.
Lagen säger ungefär att 10% för mycket är ok och 2 eller 3 % för lite är ok.
Bilen är laglig! *ler stolt*

Hoztic skrev:
2607474 Om man inte har differentiell GPS, men det är tämligen få som har det till sin vanliga GPS... :rolleyes:

Visserligen är SA-störningen avstängd, men det är mängder med andra faktorer som ger fel. Bla stör atmosfären själv en hel del, sedan tillkommer att signalerna studsar, hur sateliterna står osv.

Jotack, jag har både navat med och utan GPS, och jobbar numera med GPS-installationer för både nav och även andra applikationer.
Felkällor finns, medveten störning eller ej.
Sp DGPS, GPS, Astronav eller vad ni vill: Lita inte FÖR mycket på tekniken.

Sjökort och andra grafiska metoder kommer alltid vara huvudmetod, och det man utbildar emot. Det är nämligen svårt att störa ut ett sjökort... ;)

Att sen elektroniska sjökort idag är tillåten huvudmetod är en annan historia som det heter...

Toleransen på gps som hast.mätare är liten, någon/några 10-dels km/t vill jag minnas.
Så det räcker gott f vanligt bruk. Men under ax resp m dålig mottagning kan man inte
lita på den i varje ögonblick. Men som kalibrering av hast.mätare duger den gott.

Mina nuvarande fordon visar konstant 3-4 km/t för mycket, äldre hoj o bil visade betydligt
mer fel.
/u

Man kan vara säker på att bil/hojmätaren visar för mycket.
Med original däckdimensioner.

Gammal Corolla: visar +10%
GSX-R 600 -01: visar +15%

en vän till fam. har en cheva, när mätarn visar 100Kmh så visar GPSen 85kmh.

Att bilens/mc:ns hastighetsmätare visar för mycket skapar en intressant frågeställning.
Säg att jag har 10.000 mils garanti och bilen går sönder efter 10.002 mil.
Kan jag då hävda att bilen inte alls gått 10.002 mil eftersom hastighetsmätaren visar fel?

sandstream skrev:
2608171 Att bilens/mc:ns hastighetsmätare visar för mycket skapar en intressant frågeställning.
Kan jag då hävda att bilen inte alls gått 10.002 mil eftersom hastighetsmätaren visar fel?
Hastighetsmätaren visar fel men det är ju inte säkert att tripmätaren visar fel för det.

Maggelito skrev:
2608178 Hastighetsmätaren visar fel men det är ju inte säkert att tripmätaren visar fel för det.
Men den borde väl utgå från samma källa, eller?

Ang hastigheter

Såvida GPS'en har kontakt med sateliterna stämmer hastigheten. Enligt min erfarenhet stämmer den 100%.

Jag jämförde hastighetsmätaren på instrumentpanelen med hastigheten i bilens färddator (volvo s70).
Jag satte farthållaren på 100 km/h (enligt instrumentpanelen) och nollade sedan färddatorn.
Medelhastigheten på färddatorn visade efter några km 93km/h :)

Felmarginalen visade sig sedan också stämma med polisens klockningsapparat :S

sandstream skrev:
2608171 Att bilens/mc:ns hastighetsmätare visar för mycket skapar en intressant frågeställning.

:lol
DU kan säkert det! haha
Den roligaste frågeställningen på länge här!!
Fy fasen vad skoj det vore att höra dig i Södra Roslagens Tingsrätt ståendes och orera, bevisa samt VINNA den kampen!! :rofl

Edit: Vore skoj att hala fram en GPS ur innerfickan efter en taxiresa.... :tummenupp

sandstream skrev:
2608205 Men den borde väl utgå från samma källa, eller?

Jo de har samma källa.

Last edited:
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back