Kan man laga en momentnyckel?

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
ZX10R
Den är som jag, fungerar bara ibland. Konstigt nog så fungerar den alltid åt "fel" håll, jag får alltså dra åt på känsla och sen försöka lossa, snäpper den till så är ju rätt moment uppnått och förmodligen lite till. Så kan man ju inte ha det. Skulle en kalibrering räcka eller ska man förpassa den till soptunnan?

Den är några år gammal men väldigt lite använd. Nästa momentnyckel kommer inte att köpas på Biltema :gnissla

Inte värt att laga om det är en biltema.

Beställ en Facom eller dylikt från Naziland. Investering för livet.

Jag köpte två stycken för att täcka in 5nm till 300nm för typ 2500:- inkl frakt. Det var vad den ENA kostade i Svedala.

:tummenupp

MOMENT 22.jpg

Jag har för mig att den är på 20 eller 40 till 210 NM.

Bifogat

• Momentnyckel.jpg
    Momentnyckel.jpg
    3.5 KB · Visningar: 158
Last edited:
View attachment 383775

Jag har för mig att den är på 20 eller 40 till 200 NM.
Det där är en rätt fin nyckel. Exakt samma som Kamasa. Den har en enkelverkande klickmekanism plus skiftbar spärrmekanism plus push through-tapp (varigenom den även klarar vänstergänga).

Men, man får inte använda använda en momentnyckel som har enkelriktad utlösningsmekanism åt fel håll. Då kan man skada mekanismen. Jag har tidigare varnat för möjligheten att ställa dessa nycklar åt fel håll i en tråd här i teknikforumet men hamnade då i gräl med Skäggot. Se om du kan hitta den tråden.

Jag misstänker att du inte har förstått hur din nyckel fungerar. Titta till att börja med efter pilen på skaftet, den anger dragriktningen för vilken utlösningsmekanismen fungerar. Ställ sedan spärrmekanism och push-through-tappen efter det, beroende på om det är vänster- eller högergänga du ska dra. Förhoppningsvis har du inte förstört nyckeln.

Last edited:
Okej Jörgen, tack för suvären info, du har nog rätt, jag har nog inte förstått fullt ut hur den fungerar (man kanske skulle läsa bruksanvisningen :rolleyes:

Har den gått sönder så är det nog Skäggots fel :D

Ser ut som den jag hade, den gav också upp. Knappt använd och aldrig slarvat med att skruva ut den efter användande.

Jag hade sparat kvittot så det vart bara o lämna in den :tummenupp

Edit. Då vart säkert min nyckel hel o fin lika så =)

Last edited:
En sådan nyckel från Biltema har jag haft i 8 år nu. Den har fungerat klockrent och blev nyligen kalibrerad med väldigt små avvikelser :hej

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort