Kan man laga/byta telefonledning själv?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ponera att någon köpt sig en motorsåg och att denne någon sedan gått loss totalt på en massa träd på tomten. Om då något av dessa träd av en ren tillfällighet skulle råka falla över telefonledningen som går från telefonstolpen och in i huset, går det att åtgärda själv?

Skulle då denne någon, rent hypotetiskt givetvis, kunna köpa ny telefonkabel och sätta upp den själv? Eller är det väldigt svårt och/eller förenat med stora faror så som starkström eller liknande?

OBS! Det är inte killen i tråden som har skrivit brevet....:tungan

Bara att byta själv :hej
Inga risker förutom att ramla ner från stolpen etc :D Du kan ju skarva ihop ledningen också med en kortare bit tråd om du kommer åt, skylift eller liknande. Kolla bara så att du får rätt kabel, tillsvidare nu innan du klättrar upp i stolpar etc så kan du skarva ihop kabeln provisoriskt så att du kan använda telefon/internet :krama

"Du" är ju givetvis din kompis eller liknande men det är lättare att skriva i "du-form" :yoparty

Ja det går utmärkt, passa på att gräva ned den när du endå har byxorna nere.

Jasså, när det begav sig på det glada 80talet och jag gjorde ett gästspel på Televerket så skarvades och lagades det friskt med sånnadär underverk även på luftledningar, det man skall se till är att dom är vaselinfyllda bara.

Låter kalas det där, vet "nån" som kommer att bli nöjd med det svaret :D Tips på vilken ledning som är lämplig och vart man kan köpa den? Helst typ Biltema, Clas Ohlson, Jula, K-rauta eller liknande.

Åh fn, det brukar ju vara hyggligt fet area på luftledningen jämfört med inomhus. De vaselinploppar jag har går inte på nåt kraftigt iallafall, iofs så har jag haft fel ofta (enligt min fru) :D
(det är ju skillnad på luft och luft förstås, jag tänker på tvåtrådsvarianten, grå, men det finns ju en mångtrådig också, men den har ett tjockt svart hölje, förmodligen samma som markkabeln (Mark kabel, är det skit från lewengod :va:va ))

Låter kalas det där, vet "nån" som kommer att bli nöjd med det svaret :D Tips på vilken ledning som är lämplig och vart man kan köpa den? Helst typ Biltema, Clas Ohlson, Jula, K-rauta eller liknande.

Hur ur många meter behöver du? Har en rulle DL1000 som jag kan rulla av ifrån och lägga i ett kuvert/paket mot porto.

Åh fn, det brukar ju vara hyggligt fet area på luftledningen jämfört med inomhus. De vaselinploppar jag har går inte på nåt kraftigt iallafall, iofs så har jag haft fel ofta (enligt min fru) :D
(det är ju skillnad på luft och luft förstås, jag tänker på tvåtrådsvarianten, grå, men det finns ju en mångtrådig också, men den har ett tjockt svart hölje, förmodligen samma som markkabeln (Mark kabel, är det skit från lewengod :va:va ))

Finns scotchlok till grövre kablar oxå, med den vanliga sorten funkar dåligt på luftledning.

pratar vi samma sak? Jag trodde vi pratade telekabel och inte starkström.
Jag tror aldrig jag sett en teleledare med mer än 0,5 mm2 Max 0,75.

pratar vi samma sak? Jag trodde vi pratade telekabel och inte starkström.
Jag tror aldrig jag sett en teleledare med mer än 0,5 mm2 Max 0,75.

Tjock EKUA tvåtrådig typ 1mm2 har jag nåt minne av, inkommande i äldre kåk, Televerket har nog haft det mesta beroende på leverantör. Det var förmodligen lättare att låta en grövre ledning hänga fritt en längre sträcka än att först sätta upp en vajer och sen fästa ledningen i den. Den var iallafall betydligt grövre än det som skarvades på på insidan. iofs så låter 0,75 rimligt men mitt ögonmått är inte så exakt. :hej

Som sagt, går utmärkt att skarva

Men som någon skrev, passa på att gräva ner skiten nu när den är av....

Ska du mecka upp en ny luftledning, tänk på att det ska vara bärtråd i den, alternativt att du sätter upp en bärlina och fäster den nya ledningen i. Men klättra inte i stolpen om du inte har utbildning på det, det är ganska riskabelt. Trillar du blir du hängandes uppåner i dina brutna fotleder med fötterna rättvända i stolpskorna, det är nog inte så behagligt. Använd hellre en skylift eller rentav en stege om du kan säkra den på ett bra sätt.

Är det bara du som har tråd i den stolpen, prata med nätägaren (skanova, eltel networks, eller vilka det nu kan vara) om hur du ska göra för att gräva ner den istället, så kan du inte fälla några mer träd på den sen.. ;)

Jag har haft med lallarna på Scanova att göra en gång. Det var tre gånger för mycket.. Själv är bäste dräng, vsv..

Bärlina är smart. Brutna ben i klättrarpjuck är obra.

Nu är det fixat! Klippte kabeln vid huset, skarvade ihop den biten med resten som fortfarande satt fast i stolpen och spände sedan upp kabeln igen. Va precis att kabeln räckte, fick flytta förankringen på vindskivan på huset för att det skulle gå. Så går den av igen lär jag byta kabel helt eller skarva på en ny bit..

Tack för hjälpen, ska vara försiktigare i fortsättningen :)

Nu är det fixat! Klippte kabeln vid huset, skarvade ihop den biten med resten som fortfarande satt fast i stolpen och spände sedan upp kabeln igen. Va precis att kabeln räckte, fick flytta förankringen på vindskivan på huset för att det skulle gå. Så går den av igen lär jag byta kabel helt eller skarva på en ny bit..

Tack för hjälpen, ska vara försiktigare i fortsättningen :)

Din kompis menar du...

Givetvis! Molgan är mycket tacksam för all hjälp :)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026