Kan man ladda ett "bly" MC/bil batteri med en laddare för litium batterier?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Funkar det att ladda ett traditionell/bly/original MC eller bil batteri med sådana laddare som är avsedda främst för litium/Lifepo4 batterier?

Och om man kan är detta bättre/sämre eller lika effektivt som vanliga batteriladdare?

Hittade svaret själv, Om laddarens spec säger att den kan ladda PB-batterier som är "Lead Acid" batteri så är det inga problem :)

Hade din laddare program för blybatteri också då?

Snackar vi 12 volts MC-batteri?

Du ställer alltså in din lipo laddare på 3 cells och den kommer sluta ladda vid 12,6 volt. dvs ditt MC-batteri blir laddat men inte fulladdat.

Sen sker ju laddningsproceduren lite olika ut för ett lipo och ett bly-batteri men om det skadar ditt MC-batteri vet jag inte. Ställer man in låg laddningsström så lär ju risken för skadade batteri vara försumbart liten i alla fall.

EDIT: Detta gäller med en LIPO-laddare och inte LiFePo4

Last edited:
åandrasidan kostar en "vanlig" laddare för 12v bly inte många spänn ....

Hade din laddare program för blybatteri också då?

Snackar vi 12 volts MC-batteri?

Du ställer alltså in din lipo laddare på 3 cells och den kommer sluta ladda vid 12,6 volt. dvs ditt MC-batteri blir laddat men inte fulladdat.

Sen sker ju laddningsproceduren lite olika ut för ett lipo och ett bly-batteri men om det skadar ditt MC-batteri vet jag inte. Ställer man in låg laddningsström så lär ju risken för skadade batteri vara försumbart liten i alla fall.

Life 4cell skrev bully längre ner i texten..
Farligt nära pb...
Tillräckligt nära orkar jag inte ta reda på.

Life 4cell skrev bully längre ner i texten..
Farligt nära pb...
Tillräckligt nära orkar jag inte ta reda på.

Skrev han?
litium/Lifepo4 batterier

Jag ser förvisso en inklämd fyra men inte vet jag om den kan tolkas som 4 cells? Vad det nu har med saken att göra? Lipo/life-laddare brukar vad jag vet alltid ha olika program för antalet celler.

Dessutom frågade jag inte om antalet celler hos laddaren utan jag frågade om MC-batteriet.

Last edited:
Skrev han?

Jag ser förvisso en inklämd fyra men inte vet jag om den kan tolkas som 4 cells? Vad det nu har med saken att göra? Lipo/life-laddare brukar vad jag vet alltid ha olika program för antalet celler.
Dessutom är fyra celler 16,8 volt fulladdat vilket jag inte kallar farligt när pb, jag skulle föredra att ladda som 3 celler.

Dessutom frågade jag inte om antalet celler hos laddaren utan jag frågade om MC-batteriet.

nej han skrev inte 4cell. det har du rätt i. MEN:

Kolla du vad spänningen per cell är på LIFE en gång till.
13,2 / 4

Zippy Flightmax LiFePo4 flat Pack batteries deliver full capacity & discharge as well as being the best value batteries in the hobby market today!

Spec:
Capacity: 4200mAh
Voltage: 4S2P / 13.2v
Discharge: 30C Constant / 40C Burst
Max Charge Rate: 2C

Last edited:
Läs på lite bättre. Det intressanta i ekvationen är att lifepo-laddaren laddar till 4,2 volt per cell.

Ingen av mina 3 laddare gör det i standardmode. och 3,65V är max för lång livslängd på en del celler vilket funkar mot pb också. Men visst. Jag laddar upp till 4v när jag vill kräma ur lite extra. Säker att du inte blandar ihop life med lipo?

4,2 är absolut max för en del life celler jag använder men inte alla. SÅ om standard laddare verkligen laddar upp till 4,2 v så kommer en del celler gå åt fanders. Framförallt i packar om man inte balanserar.

Läste på informationen på laddare och det stod att den klarar av PB-batterier (Lead Acid).
Jag ställde in min laddare på PB, fick då välja Charge eller Discharge, Valde Charge och fick då välja hur många ah det skulle laddas på, laddaren klarade av max 5.0ah. Läste på batteriet och de rekommenderade att man laddar det max på 10% av batteriets kapasitet, då detta var ett bilbatteri låg den på 42ah, Ställde in 4.2ah och valde 12v.

Laddade upp bilbatteriet fint och bilen startade kanon.

Naturligtvis balanserar man. Visste inte ens att det fanns lifepo-laddare utan balansering.

3.65 volt innebär ett i princip bara halvfullt batteri vilket ofta innebär kanske en tredjedel eller fjärdedel av möjlig drifttid eftersom de flesta apparater stänger av i god tid innan batteriet är tomt.

3.65 Är specen på vissa life. Liksom jag kan sätta slutvolt när jag laddar på 2 utav 3 av mina laddare.
Dock så finns det ett defaultvärde.
Självklart finns det obalanserat och i de flesta fall ligger lLIFE rätt stabilt, inte som den gamla generationen lipo. Därmed är det ingen som säger att man inte behöver balansera någonsin.

Testa dra och kör utan balansering några cykler så får du se vad som händer.

Jag kör ju själv tex med life4s i motorcykeln. Laddas av generatorn ostabiliserat utan förändringar.

Laddar man LiFe till 4,2V så har man ett par kortlivade batterier.

Lipo laddas till 4,2V
Li-ion till 4,1-4,2V
LiFe(PO4) till 3,65V

Underskattar man detta och drar i några 0,1V till mår inte batterierna så bra. +/- 0,01V brukar vara ok.

Last edited:
Laddar man LiFe till 4,2V så har man ett par kortlivade batterier.

Lipo laddas till 4,2V
Li-ion till 4,1-4,2V
LiFe(PO4) till 3,65V

Underskattar man detta och drar i några 0,1V till mår inte batterierna så bra. +/- 0,01V brukar vara ok.

ups, jag blandade visst ihop batterierna här. Ska genast editera mina tidigare inlägg så ingen blir lurad till nåt annat.

Dessutom är hela diskussionen baserad på det felaktiga antagandet att laddaren använder ett LiFePO4-program för att ladda bly. Han skrev att laddaren främst är till för litium, och skrev senare att den även kan ladda bly. På min (BM6-kopia) väljer man först kemi (Olika litium / Nickel / Bly), sedan kapacitet, spänning, och till sist ström. Gissar att TS laddare har ungefär samma mjukvara.

är detta bättre/sämre eller lika effektivt som vanliga batteriladdare?

Från min manual:
Pb voltage level:2.0V/cell
(Lead-acid) max.charge voltage:2.46V/cell
allowable fast charge current:0.4C or less
discharge voltage cut off level:1.50V/cell or higher

Det står ingenting om rekonditionering / desulfatering och liknande.

Jag tror att en sån här laddare är sämre än "intelligenta" bly-laddare, men bättre än billiga laddare som ser ut att bara innehålla en 50Hz transformator med likriktare.

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...