Kan man kolla om en hoj är ombestyckad? (GSXR 750)

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Ska i väg och kika på en GSXr 750 -88 om ett par dar. Den har helsystem och jag hörde att om man inte bestyckar om då finns det chans att ventilerna är brända (om den gått för tunt) m.m. Stämmer det? Vad mer kan ha fuckat sig om man inte bestyckar om? HUR ser man om hojen är ombestyckad?

Edit: Killen sa att hojen bluddrade/ryckte vid kraftig acceleration på ettan men inte på någon annan växel.
 
Last edited:
Kör den i bromsbänk och kolla air/fuel-kurvan. Då ser du om du måste ändra något.
 
Det är väl inte så kul att kosta på en bänkning på en 15 år gammal hoj som man inte ens äger.
 
500:- eller whatever för bänkning spöar ju en miljard för topprenovering anyday. Men Haggepussis borde försöka hitta en mer originalig hoj, kanske.
 
Det testet du kan göra är att du kör med hojen vid ca: 7 - 8 tusen rpm. Sen drar du på med max. gas. Om du sen känner att hojen accelererar snabbar när du släpper av till strax innan halvgas så går den för troligtvis för snålt. Dock är detta ingen garanti. Om du vill vara helt säker så gör du som Mattias säger.
 
Hojen bluddrar/rycker vid kraftig acceleration på ettan. Är det endast för att fuggarna är osynkade eller kan det vara för att den går för fett/tunt?
 
va spelar de för roll ? hojen e ju gammal.. den kan inte bete sig som ny..
köp den o justera som du vill ha den... :)
 
ambulans skrev:
va spelar de för roll ? hojen e ju gammal.. den kan inte bete sig som ny..
köp den o justera som du vill ha den... :)

En cykel som gått för tunt ett par tusen mil kanske inte är så frisk. Det kan ju vara bra att veta innan man köper.
 
Rigge skrev:
En cykel som gått för tunt ett par tusen mil kanske inte är så frisk. Det kan ju vara bra att veta innan man köper.


är väl aldrig dumt att kolla, men va är det att vänta ??
hojjen e 15 år gammal... klart att de finns skavanker.
 
Det är väl en viss skillnad mellan skavank och blivande topplocksras? Man vill ju ha en så frisk maskin man kan för pengarna.
 
Jag vet faktiskt inte om tricket fullgas och tippa av till trekvartsgas funkar på vacuum-gasare. Gör såhär: ta med dig ägaren av hojen och en tändstiftsnyckel och verktig att plocka av tanken (troligen 10ans nyckel). Tror iofs att ettans och fyrans stift går att komma åt utan att lyfta tanken. Leta upp en raksträcka, elda fullt på fyrans växel upp till rött eller däromkring, döda tändningen och stäng gasen helt samtidigt som du drar in kopplingen. Skruva ur ett stift, eller två för att vara på den säkra sidan och få ett hum om hur den är bestyckad. Du bör ha stannat innan du försöker skruva ur stiften, blir jobbigt i 200 annars... :rolleyes: :D Kika sedan på stiftens färg, runt foten. De ska vara bruna, ljust bruna så är den ganska optimal, mörkt bruna är bra det med. Är det svarta så går den fett, vilket är bättre än om de är vita för då går den snålt. Om cykeln känns nervös i gången så går den troligen snålt, lika så om den inte vill ner på tomgång utan håller lite varv innan den sakta går ner. Stå på tomgång och piska till med gasen, tvekar den att gå ner på normal tomgång så är det inte bra, doppar den under normalt tomgångsvarv för att sedan lägga sig normalt går den lite fett. Bara för att cykeln har gått lite snålt så betyder det inte att saker går sönder, men riskerna ökar. Dessutom är det ju en 88a, en topplocksrenovering behövs ändå, med slipning av ventiler och byte av tätningar och kanske styrningar.
 
OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag vet faktiskt inte om tricket fullgas och tippa av till trekvartsgas funkar på vacuum-gasare. Gör såhär: ta med dig ägaren av hojen och en tändstiftsnyckel och verktig att plocka av tanken (troligen 10ans nyckel). Tror iofs att ettans och fyrans stift går att komma åt utan att lyfta tanken. Leta upp en raksträcka, elda fullt på fyrans växel upp till rött eller däromkring, döda tändningen och stäng gasen helt samtidigt som du drar in kopplingen. Skruva ur ett stift, eller två för att vara på den säkra sidan och få ett hum om hur den är bestyckad. Du bör ha stannat innan du försöker skruva ur stiften, blir jobbigt i 200 annars... :rolleyes: :D Kika sedan på stiftens färg, runt foten. De ska vara bruna, ljust bruna så är den ganska optimal, mörkt bruna är bra det med. Är det svarta så går den fett, vilket är bättre än om de är vita för då går den snålt. Om cykeln känns nervös i gången så går den troligen snålt, lika så om den inte vill ner på tomgång utan håller lite varv innan den sakta går ner. Stå på tomgång och piska till med gasen, tvekar den att gå ner på normal tomgång så är det inte bra, doppar den under normalt tomgångsvarv för att sedan lägga sig normalt går den lite fett. Bara för att cykeln har gått lite snålt så betyder det inte att saker går sönder, men riskerna ökar. Dessutom är det ju en 88a, en topplocksrenovering behövs ändå, med slipning av ventiler och byte av tätningar och kanske styrningar.

Tackar och bockar för svaret! :tummenupp
 
Jag har ägt ett par gamla GSXR och jag måste säga att det är otroligt hållbara motorer trots att hojarna oftast haft många ägare med skiftande mek-kunskaper och ofta gått hårt.

Jag tror inte det är någon fara med att köpa hojen trots att den inte går riktigt rent. Delarna är billiga och konstruktionen enkel... :tummenupp
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top