Jag vet faktiskt inte om tricket fullgas och tippa av till trekvartsgas funkar på vacuum-gasare. Gör såhär: ta med dig ägaren av hojen och en tändstiftsnyckel och verktig att plocka av tanken (troligen 10ans nyckel). Tror iofs att ettans och fyrans stift går att komma åt utan att lyfta tanken. Leta upp en raksträcka, elda fullt på fyrans växel upp till rött eller däromkring, döda tändningen och stäng gasen helt samtidigt som du drar in kopplingen. Skruva ur ett stift, eller två för att vara på den säkra sidan och få ett hum om hur den är bestyckad. Du bör ha stannat innan du försöker skruva ur stiften, blir jobbigt i 200 annars...
Kika sedan på stiftens färg, runt foten. De ska vara bruna, ljust bruna så är den ganska optimal, mörkt bruna är bra det med. Är det svarta så går den fett, vilket är bättre än om de är vita för då går den snålt. Om cykeln känns nervös i gången så går den troligen snålt, lika så om den inte vill ner på tomgång utan håller lite varv innan den sakta går ner. Stå på tomgång och piska till med gasen, tvekar den att gå ner på normal tomgång så är det inte bra, doppar den under normalt tomgångsvarv för att sedan lägga sig normalt går den lite fett. Bara för att cykeln har gått lite snålt så betyder det inte att saker går sönder, men riskerna ökar. Dessutom är det ju en 88a, en topplocksrenovering behövs ändå, med slipning av ventiler och byte av tätningar och kanske styrningar.