kan man köra bana med 4-1 system?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är fruktansvärt sugen på att köra lite bana i år med min gammelgixxer. på den sitter det ett 4-1 system. finns det en chans överhuvudtaget att man kan få ett sånt godkänt för bankörning.
har för mig att jag läst att man får låta 95 db på en flyby. känns som att jag skulle pressa minst 115 db på en flyby.

jag tycker att det skulle va lite jobbigt att behöva byta system bara för att köra lite bana. sen går den inte alls lika bra med orginalsystem tycker jag. jag tror att det är rätt rejäl skillnad på motståndet i mina olika system och förgasarna är väl inställda för typ inget motstånd alls.

jag skulle verkligen vilja ha 4-1 på också vid bankörning för att få njuta av ljudet. med orginal känns det som att man tourar fastän att man smiskar fullt.
 
bmwjohan skrev:
jag är fruktansvärt sugen på att köra lite bana i år med min gammelgixxer. på den sitter det ett 4-1 system. finns det en chans överhuvudtaget att man kan få ett sånt godkänt för bankörning.
har för mig att jag läst att man får låta 95 db på en flyby. känns som att jag skulle pressa minst 115 db på en flyby.

jag tycker att det skulle va lite jobbigt att behöva byta system bara för att köra lite bana. sen går den inte alls lika bra med orginalsystem tycker jag. jag tror att det är rätt rejäl skillnad på motståndet i mina olika system och förgasarna är väl inställda för typ inget motstånd alls.

jag skulle verkligen vilja ha 4-1 på också vid bankörning för att få njuta av ljudet. med orginal känns det som att man tourar fastän att man smiskar fullt.

Inga problem. Bara säg till funktionärerna att du vill "njuta av ljudet" så är saken biff. :D
 
bmwjohan skrev:
jag är fruktansvärt sugen på att köra lite bana i år med min gammelgixxer. på den sitter det ett 4-1 system. finns det en chans överhuvudtaget att man kan få ett sånt godkänt för bankörning.
har för mig att jag läst att man får låta 95 db på en flyby. känns som att jag skulle pressa minst 115 db på en flyby.

jag tycker att det skulle va lite jobbigt att behöva byta system bara för att köra lite bana. sen går den inte alls lika bra med orginalsystem tycker jag. jag tror att det är rätt rejäl skillnad på motståndet i mina olika system och förgasarna är väl inställda för typ inget motstånd alls.

jag skulle verkligen vilja ha 4-1 på också vid bankörning för att få njuta av ljudet. med orginal känns det som att man tourar fastän att man smiskar fullt.

Nej, det finns ingen chans att får det godkänt.
 
Chris Ash skrev:
Nej, det finns ingen chans att får det godkänt.
Mitt BOS helsystem på kawwan låter 92 decibel, uppmätt & godkänt på BE.

Men det är iof ovanligt tyst, mitt V&H är nog ett gränsfall, men med lite kryss och nypackad så kanske...
 
Stämmer det att man har dispens på vissa tävlingar och kan överskrida 95db, typ Veidec?
Hur tuffa kommer man att vara? På Gelleråsen har det aldrig hittills varit ngn koll på allmänhetens åkning tex, är det slut med det nu?
Hur har det varit på tävlingarna på dom olika banorna?
Är det ngn som vet hur mkt ett RaceAcra/hel/titan låter?
 
Gixxer 1000 skrev:
Stämmer det att man har dispens på vissa tävlingar och kan överskrida 95db, typ Veidec?
Hur tuffa kommer man att vara? På Gelleråsen har det aldrig hittills varit ngn koll på allmänhetens åkning tex, är det slut med det nu?
Hur har det varit på tävlingarna på dom olika banorna?
Är det ngn som vet hur mkt ett RaceAcra/hel/titan låter?

Det varierar mellan banorna och vilken arrangör det är. Bike Events kommer enbart godkänna orginalburkar enligt dera hemsida. Det ligger i allas intresse att hålla ner ljudnivån även om det kanske är tråkigt så är det roligare än att inte få köra på bana öht.
 
Gixxer 1000 skrev:
Stämmer det att man har dispens på vissa tävlingar och kan överskrida 95db, typ Veidec?
Ja, det stämmer. Banorna har dispens från bullerkraven ett visst antal dagar per år. Det är dessa dagar som utnyttjas till tävlingar.

Alla andra dagar är det originalburk som gäller.
 
Gixxer 1000 skrev:
Hur gör ni som tävlar när ni tränar då? Byter ni avgassystem??

Orginalljuddämpare som man sätter på helsystemet om man har sådant. Dessutom är det så att många bandagsarrangörer har hårda regler eftersom det är enklare att hålla efter en "orginalljuddämparregel" än att hålla på och mäta. Då vet alla redan innan vad som gäller.
 
Gixxer 1000 skrev:
Hur gör ni som tävlar när ni tränar då? Byter ni avgassystem??

Ja, eller så stannar vi hemma.

Det finns inget självklart svar. Allt beror på bana och arrangör .

OCH det varierar.

Så enkelt är det.
 
Gixxer 1000 skrev:
Hur gör ni som tävlar när ni tränar då? Byter ni avgassystem??
Fel av mig. Det finns fler bullerdagar än tävlingsdagarna.
 
Är det ngn förändring i år som gjort att kraven blivit tuffare eller är det så att dessa bullerdagar blivit färre än tidigare??
Jag har fått en släng av "altzheimer light" och minns inte riktigt.
 
Gixxer 1000 skrev:
Är det ngn förändring i år som gjort att kraven blivit tuffare eller är det så att dessa bullerdagar blivit färre än tidigare??
Jag har fått en släng av "altzheimer light" och minns inte riktigt.

Vissa banor har slarvat med reglerna förr och får nu skärpa sig, andra inte och ibland inte alls.

Att som gatåkare åka iväg på banåkning med slipon monterat är korkat.
Att som tävlingsförare åka på träning utan att ha kollat upp bullret för den aktuella dagen och garderat sig mot evventuella problem är korkat.

Du kan fråga hur mycket du vill - du kan inte få ett svar som gäller hela sommaren. Det måste kollas inför varje enskild körning om du inte nöjer dig med orginalburk.
 
Gixxer 1000 skrev:

Hann läsa ditt svar :hihi

Det är så rörigt. Det går inte att bringa klarhet. Du behöver med licens i handen ha möjlighet att gardera dig mot högre bullerkrav på vissa banor.

Vissa banor kan gå bra ändå men det går inte att säga vilken. Kanske....möjligtvis.

Vi vet inte nu vilka som har högre krav på sig i sommar, det märker man.
 
Last edited:
Chrille skrev:
Vissa banor har slarvat med reglerna förr och får nu skärpa sig, andra inte och ibland inte alls.

"ANDRA INTE OCH IBLAND INTE ALLS" ?????

Att som gatåkare åka iväg på banåkning med slipon monterat är korkat.
Att som tävlingsförare åka på träning utan att ha kollat upp bullret för den aktuella dagen och garderat sig mot evventuella problem är korkat.

GATÅKARE-OK TÄVLINGSFÖRARE- I STORT SETT ALLA KÖR ej ORIGINAL?
OM DU MENAR KOLLAT UPP DVS RINGA SÅ BLIR VÄL SVARET 95db FÖRMODAR JAG, FÖR ATT GARDERA SIG?

Du kan fråga hur mycket du vill - du kan inte få ett svar som gäller hela sommaren. Det måste kollas inför varje enskild körning om du inte nöjer dig med orginalburk.

URSÄKTA MIN ENVISA NYFIKENHET JAG FÖRSÖKER BARA ATT BRINGA KLARHET I OM DET BLIVIT NÅGRA FÖRÄNDRINGAR TILL I ÅR, OCH MED EN LICENS SNART SÅ ÄR FÖRUTSÄTTNINGARNA NGT FÖRÄNDRADE FÖR MIG I ÅR.

PS. Jag skriker inte för att det är stora bokstäver, utan försöker bara göra det lättläst eftersom jag inte fick färgerna att funka. ds
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top