Kan man köra 850mil på en uppsättning däck

DANIJEL skrev:
2359468 Kollade på denna på blocket kan man verkligen köra 850mil med en uppsättning och ändå ha bra mönster kvar:confused: ?Mina håller då i 300-400 mil
MAX:mad: .Tror att dom måste varit bytta en gång innan:va
Det beror givetvis på vad det är för däck. Finns däck som man kan köra väl över 1000 mil på.

DANIJEL skrev:
2359468 Kollade på denna på blocket kan man verkligen köra 850mil med en uppsättning och ändå ha bra mönster kvar:confused: ?Mina håller då i 300-400 mil

Min SV 650 hadse gått 1200mil när jag köpte den och den hade orginaltäcken kvar.
Skiljer väl kanske lite i effekt men..

Min gamla CB125Twin från -82 hade sin andra uppsättning däck på när jag köpte den år 2000, 4000 mil hade den gått då (vaddå backelit?)... :hihi

En R1:a som gått 850mil och fortfarande har fina original-däck har;

A) Stått uppallad i ett garage på 8000 RPM i en vecka
B) Backelitdäck köpta i det forna DDR
C) Däck-fen har bytt däckena utan att ägaren har upptäckt det

Mina räcker MAX 600 mil och då är det ROADTEC, SPORTTEC håller ca 4-500mil (var samma med Michelin Pilot Sport)!

Lucius skrev:
2359991 En R1:a som gått 850mil och fortfarande har fina original-däck har;

A) Stått uppallad i ett garage på 8000 RPM i en vecka:tummenupp
B) Backelitdäck köpta i det forna DDR:yoparty
C) Däck-fen har bytt däckena utan att ägaren har upptäckt det:D

Mina räcker MAX 600 mil och då är det ROADTEC, SPORTTEC håller ca 4-500mil (var samma med Michelin Pilot Sport)!

Det är precis det jag menar:bow

DANIJEL skrev:

http://www.blocket.se/vi/8992485.htm?ca=15_s

Kör man lungt så kan det asolut vara mönster kvar efter 850 mil. Jag körde speed triple innan med metzeler-däck. Var ny med hoj och körde lungt, efter 700 mil (innan jag sålde) var däcken bara halvslitna.

Tja, eller så beror det på hur man kör? Jag vet folk som lyckas köra slut på sina Supercorsa på 500 mil, medan jag kör 1500 mil... :tummenupp

(Å andra sidan är dessutom Supercorsa det mest slitstarka jag varit med om, jag är grymt imponerad!!!)

mina däck brukar hålla ca 300 mil och då står jag inte och burnar och sånt så det verkar väldigt skumt

med min gsxr 750 alltså inte min ktm

Last edited:
DANIJEL skrev:

Däcken är lugna tror jag. Jag kör inte extremt men inte heller som en pensionär och mina sjunger nu på sista versen efter knappt 1100 mil, Dunlop 208. I detta är det ca 350 mil touring medräknat.

Det jag undrar över är "billig försäkring". 25 åring som försäkrar sin R1 för 16500 i Stockholm. Är det någon form av specialförsäkring man kan teckna om man köper hojen ny?
Vet att sånt förekommer på bilar, vilket sedan försvinner vid ägarbyte.
Kanske värt att kolla?

Lycka till, hojen är galen! :dreggel :villha

//Calle

Det är en R1:a, fatta?! :yoparty

A) Milen är fipplade med
b) Den har aldrig axxat 0-100 på under 8 sekunder
c) Däck-fen har bytt ostarna

Det är dock en sanslöst snygg hojj - men något stämmer inte med däcken kontra milen!

Jämför inte en retta med SV650/GSXBAJS400 eller annan moped - rettor ÄTER däck!

Ngt är lurt!

Böt precis, igen, efter ca 450 mil med Metzler Roadtec Z6 - corden tittade fram! Och jag kör fasen snällt!!

TrueBlue skrev:
2360137 Däcken är lugna tror jag. Jag kör inte extremt men inte heller som en pensionär och mina sjunger nu på sista versen efter knappt 1100 mil, Dunlop 208. I detta är det ca 350 mil touring medräknat.

Det jag undrar över är "billig försäkring". 25 åring som försäkrar sin R1 för 16500 i Stockholm. Är det någon form av specialförsäkring man kan teckna om man köper hojen ny?
Vet att sånt förekommer på bilar, vilket sedan försvinner vid ägarbyte.
Kanske värt att kolla?

Lycka till, hojen är galen! :dreggel :villha

//Calle

Den är halvförsäkrad!

Lucius skrev:
2360238 Det är en R1:a, fatta?! :yoparty

A) Milen är fipplade med

Det är dock en sanslöst snygg hojj - men något stämmer inte med däcken kontra milen!

Ngt är lurt!

Böt precis, igen, efter ca 450 mil med Metzler Roadtec Z6 - corden tittade fram! Och jag kör fasen snällt!!

Man kan köra lungt med en r1 05 med om man vill. Jag vet inte vad det sitter för däck på orginal men om man aldrig drar på mycket kör fort när det svänger mm så håller däcken jättelänge.

Sedan står det väll inte att dom är i bra skick utan att det fortfarande finns mönster kvar.

Last edited:
Lucius skrev:
2360238 Det är en R1:a, fatta?! :yoparty

A) Milen är fipplade med

Ngt är lurt!

Det sitter Pilot Power original på R1:orna och de håller bra. Jag körde 800 mil med Dunlop 209 och 800 mil med Pirelli Diablo med min ZX-10R och det inkluderade ett par hundra mil bankörning per uppsättning däck.

Om man väger mycket mer än fjädringen är inställd för, har fel lufttryck och ogynnsam körstil kan man sabba däcket snabbt men det finns ingen anledning att tro att något är skumt med hojen för det. Säkrast är väl att helt enkelt kolla på den och se vad han menar med "mönster kvar". 89' låter för övrigt löjligt billigt för en -05:a.

Syss skrev:
2360077 Tja, eller så beror det på hur man kör? Jag vet folk som lyckas köra slut på sina Supercorsa på 500 mil, medan jag kör 1500 mil... :tummenupp

(Å andra sidan är dessutom Supercorsa det mest slitstarka jag varit med om, jag är grymt imponerad!!!)
Efter 1500 mil på ett supercorsa är väl inte ens corden kvar.Eller finns dom i någon bakelitblandning också:va

DANIJEL skrev:

Inga problem, allt beror på hur man gasar! Killen skriver ju i annonsen att den är lugnt körd. Min R1 -05 bytte jag bakdäck på nyligen, då hade det rullat 750 mil & skulle nog säkert hålla iaf 50 mil till.

Vrider man på rullen ordentligt på en effektstark hoj så sliter det gummi fortare.

Då måste killen ha kört välldigt LUNGT.
850 mil o mönster kvar :va

E glad om jag kmr 400 mil innan corden e slut.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back