Kan man ha mera otur

goahead

Ny medlem
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
Japanare
Summering av min mc säsong.
Körde en vecka i Maj på svärfars mc, sen skar den motorn (den var från 75 typ) Fick igång min egen i slutet av Juli,efter ha haft isär motorn över vintern pga av strul med växellåda (han som hjälpte mig var lite seg). Tog en provtur, sen dog den bara, tömde förgasarna, var lite vatten i dom, i med k-sprit problemet löst. Körde en dag sedan fick jag strul med bensinkranen, kunde bara köra på reservläge. Tog loss kranen, såg inget fel, ihop med den igen, vips så var felet borta.

Kunde köra i ca 2 veckor, då slutade den att varva efter ca 5.000 varv. Åkte på semester, lämnade in den, visa sig att det var massa skit i förgasarna. Kunnat köra bra i ytterligare 2 veckor.
Var ute på lunchen idag och gjorde några ärenden påvägen tillbaka var det nån stekare i en Porsche boxter som pratade i mobilen och han kunde således inte växla samtidigt, beslöt mig för att köra om, drog på hyffsat, slog av, växlade drog på igen, sedan slutade gashandtaget att svara. Så jag antar att gasvajern är av. Kul kul fick gå tillbaka till jobbet i full mundering. Får antagligen hyra ett släp och köra hem den ikväll.:huvet

Jublar av lycka just nu. Vet inte vad jag ska göra med all ledig tid som man har när man jobbar heltid, studerar på halvfart, har en 6 månaders bebis samt köpt ett hus som ska totalrenoveras inuti. Så det var verkligen kul att mc:n gick sönder igen.

Last edited:
OK, det låter tufft med plugg, jobb, unge osv. men det är egentligen inte speciellt jobbiga fel du har haft på hojen. En växellåda behöver man iofs några dagar för att riva och det kan jag förstå att du behövde hjälp med men att göra rent förgasare eller byta en gaswire är varken dyrt eller jobbigt ens om man inte har meckat så mycket förut.

Att kolla om det är gaswiren som är av är ganska lätt gjort och du får hem en ny på ett par dagar fram Kawasaki. Den är inte speciellt jobbig att byta heller. Lycka till! :tummenupp

Sälj skiten och vänta tills du kommit till rätta med nya huset och allt, sen köper du en nyare maskin till våren.

PacMan --> är sant att gasvajern är ganska lätt at fixa, har jag tur så har den bara hoppat ur rullen på gashandtaget, får kolla detta sedan. Om inte någon har snott den, när jag kommer med verktyg till platsen där den nu står.

Är mest att det går massa tid hela tiden. Man "förstör" ju typ en kväll för varje fel som uppstår. Kan jag inte laga detta fel på plats, måste jag hyra släp för att få hem den till garaget.

Hoppas alla problem är ur världen sedan.
Tänkte köra denna 1 säsong eller 2 till innan jag köper en sprillans ny mc.

Eller så skruvar du upp tomgången lagom högt så du kan köra den för egen maskin?

ta lös tanken.. rengör den riktigt o rengör hela vägen ner. kran, slangar, filter o till sist gasarna.. då blir de :tummenupp

Nu är den hemma i garaget, gasvajern hade gått av vid "knippeln" uppe vid gashandtaget.
Då den stod i centrala göteborg med typ 100 rödljus innan jag skulle få ut den på motorväg/vettig väg så var inte tomgångskörning något alternativ, hyrde ett släp och körde hem den, blir till att beställa ny vajer idag, hoppas dom har en på lager så man slipper vänta en vecka eller två.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien