kan man ha bara trafikförsäkring?

#Jone#

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
R1-99 och Wr426 Motard
Kan man ha bara trafikförsäkring? Tycker det känns som en större risk att man lägger sig nån gång än att nån snor min mc

ninja joppe skrev:
Kan man ha bara trafikförsäkring? Tycker det känns som en större risk att man lägger sig nån gång än att nån snor min mc

Menar du inte att du vill ha helföräkring men inte stöldförsäkring?
Trafikföräkringen får du inte en krona från om du lägger hojen.
Jag tror inte det går i dagsläget.
Förmodligen är det för att förenkla systemet lite genom att ha tre steg.
Trafik - halv - hel.

Nu finns det i och försig en massa tillägg så systemet är krångligt ändå.
Men det skulle vara smart om de ändrade så man kunde plocka ihop en försäkring efter eget behov.

Jag trodde inte heller att risken var stor att man kunde få hojen stulen.
Nu vet jag bättre :(

ninja joppe skrev:

Självklart kan du bara köra med trafikförsäkring men det är inte alla bolag som erbjuder detta. Plus att du får inte ett öre om du lägger dig om du är vållande och om den blir stulen.

Hm, själv skulle jag ALDRIG köra på enbart trafik om vi pratar "Ny fin hoj". Jag har blivit av med en av mina hojar jag ägt, och det var inte kul. Hade du då haft trafik hade du nog hatat dig själv. Inte ens med minfält, kätting, larm, startspärr och fastbunden Rotweiler i ramen, garanterar att du får behålla din hoj, är det då värt att snika på en trafikförsäkring med "billig" premie, när din hoj kan bli snodd och är värd 50,000-100,000kr ?

Jag hade inte vågat chansa på trafik om jag inte hade hojen på ett jäkligt säkert ställe...
Man skulle deppa rätt hårt om man fick skiten snodd av nån pundare... har ju blitt av med en hoj själv och man var inte glad... trots försäkring

Känns som det är värt att lägga 4-5 tusen mer det halvfärsäkringen kostar än att stå där utan hoj.

Förresten, kan någon förklara för mig varför det är större risk att någon snor min cykeln om jag är försäkringstagare, än om den skulle stå på min lillasyster. Skiljer knappt 1000 spänn på delkaskon ?

// Newbien på forumet

Casca skrev:
Känns som det är värt att lägga 4-5 tusen mer det halvfärsäkringen kostar än att stå där utan hoj.

Förresten, kan någon förklara för mig varför det är större risk att någon snor min cykeln om jag är försäkringstagare, än om den skulle stå på min lillasyster. Skiljer knappt 1000 spänn på delkaskon ?

// Newbien på forumet

är hon bosatt på annan adress?

när jag ägde bil höjdes min halvförsäkring c:a 35% när jag flyttade från Kumla till Örebro, c:a 2-2,5 mil. enligt f-bolaget berodde det på att störra stad innebar mer risker.

Nix, hon står skriven på samma adress som jag, även om vi sen oftast inte bor där är ju en annan femma.

MVH Jimmy

Casca skrev:

// Newbien på forumet
Försäkringsrisker handlar ju väldigt mycket om statistik. Och jag kan bara gissa att procentuellt sett så blir nog killar av med fler hojar än tjejer.
Inte helt otroligt att killar gör FB i större utsträckning än tjejer.

/Micke

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...