Kan man ha 5/40 helsyntetisk olja i en Ktm 660?

Mr_pantzar

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
660
Tänkte kolla om det är någon som har kört sin motard på helsyntetisk olja 5/40 någon gång man ska ju köra dom på 10/40 va??
Hade en R1a nydligen och fick tag i en massa ojla till kannon pris och har man det ståendes i garaget så vill man ju använda det först och främst. :confused:

Mr_pantzar skrev:
2244416 Tänkte kolla om det är någon som har kört sin motard på helsyntetisk olja 5/40 någon gång man ska ju köra dom på 10/40 va??
Hade en R1a nydligen och fick tag i en massa ojla till kannon pris och har man det ståendes i garaget så vill man ju använda det först och främst. :confused:

Enligt Ktm, så rekomenderar de att man använder 5w40 vid temperaturer under 0grader, och 10w50 vid temperaturer över 0grader.

Själv så använder jag 15w50 Mobil fully syntetic

Motorex Power Synt 4T SAE 10W/50 :tummenupp

power1050f01.jpg

Enligt Ktm, så rekomenderar de att man använder 5w40 vid temperaturer under 0grader, och 10w50 vid temperaturer över 0grader.

Men låt oss säga om jag skulle köra skrället på 5/40 så vad skulle kunna hända igentligen?? Det funkar ju kanon på sporthojar som varvas en 12000 ofta och där funka det kanon en motor på en sån maskin ock en motard måste ju ha samma behov av att smörjas lika väl..
:huvet

Mr_pantzar skrev:
2245132 Enligt Ktm, så rekomenderar de att man använder 5w40 vid temperaturer under 0grader, och 10w50 vid temperaturer över 0grader.

Men låt oss säga om jag skulle köra skrället på 5/40 så vad skulle kunna hända igentligen?? Det funkar ju kanon på sporthojar som varvas en 12000 ofta och där funka det kanon en motor på en sån maskin ock en motard måste ju ha samma behov av att smörjas lika väl..
:huvet

en stånka mår bättre med lite tjockare olja och varvar ju inte som en rad4, och ju lägre viskositetsspann oljan har ju bättre är den, t.ex 15w40 är en bättre olja än 0w50
Men det är nog ingen fara att köra slut på den oljan.. jag kör på 15w40 på sommaren själv..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT