Kan man gøra egna hål i skinnstället?

Johnsen

Rock`n`Roll!
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Honda xr650r sm -00, Husqvarna te 570 -01, Honda CRF450 HM -03
Jag har ett Arlen Ness 1832 delbart skinnställ som jag svettas ihjäl i varje gång jag använder det, speciellt på ryggen.
Skulle man inte kunna sätta i ventilation själv?
blixtlås eller nåt annat eller sabbar man allt och kan lika gärna åka i shorts och tshirt?
Någon som har erfarenhet?

mvh

Rulla runt i ett igelkottsbo en stund. Häng upp det & be en kompis skjuta med småhagel. Stansa i öljetter. Leta rätt på en fakir & "låna" hans specialsäng. Skjut på det med ett kraftigt luftgevär. Pierca dig på många ställen med extra vassa grejer & kör utan undertröja.

Chronic skrev:
Rulla runt i ett igelkottsbo en stund. Häng upp det & be en kompis skjuta med småhagel. Stansa i öljetter. Leta rätt på en fakir & "låna" hans specialsäng. Skjut på det med ett kraftigt luftgevär. Pierca dig på många ställen med extra vassa grejer & kör utan undertröja.

:3freak

Chronic skrev:

Härligt med givande svar, kreativt! :tummenupp

Jag har faktiskt haft samma funderingar som Johnsen, man borde ju kunna göra egna perforeringar. Mitt Alpinestars har inte överdrivet med hål så där tycker jag inte det borde spela någon större roll om man gör lite fler. Har jag fel? :va

vågen skrev:
Härligt med givande svar, kreativt! :tummenupp

Jag har faktiskt haft samma funderingar som Johnsen, man borde ju kunna göra egna perforeringar. Mitt Alpinestars har inte överdrivet med hål så där tycker jag inte det borde spela någon större roll om man gör lite fler. Har jag fel? :va

Fast när du ligger där på rygg och glider på asfalten så är det ju risk för att dina fina hål har försvagat matrialet så det säger ritsch å sen saknas det en bit skinn på ryggen.. både på dig å stället.

Jag skulle aldrig våga iallafall.

Chronic skrev:
Haha förbannat massa bra ideèr. Jag tycker du ska testa "fakiren". :D

ärligt talat så är det nog bättre att svetas lite.. man har igen det när man ramlar... eller köp ett annat ställ.... jag hade aldrig gjort hål..

Annat tips är att skaffa ett riktigt underställ.
Hjälper till att transportera bort svetten och iom det svalkar.

Bomull är det absolut sämsta man kan ha under stället när det är varmt. Det binder fukten istället.

Fördelen med bomull och siden är att de inte bränner fast i huden vid en tur på backen.

majtii skrev:

Bomull är det absolut sämsta man kan ha under stället när det är varmt. Det binder fukten istället.

majtii skrev:

Hmm understæll?
Blir det bættre alltså om jag har ett par långkallingar under skinnet æn att køra barbent?

Superbike Roger skrev:
Fördelen med bomull och siden är att de inte bränner fast i huden vid en tur på backen.

Då skulle Dainese Underconfort eller Alpinestars Thermal alltså inte funka enligt dej?
Även fodringen i ställen (poly-mesh, polyester) skulle alltså vara i farozonen?

Johnsen skrev:
Hmm understæll?
Blir det bættre alltså om jag har ett par långkallingar under skinnet æn att køra barbent?

Ja, faktiskt. Använder A-stars Thermal tröja nästan alltid. Funkar riktigt bra.

majtii skrev:

Vad finns det för bra underställ o vilket material är "bäst"?

Köp ett underställ från byggfirma.
Jag har ett "workforce" distribuerat av Ahlsell.

Samma material som t.ex. Halvarssons underställ. Håller en svalare på sommaren och varmare på vintern.

Men till skillnad från ställen hos MC-handlare så kostar det 150:- istället för 500:-.

Jag tror att man kan göra egna småhål i skinnstället, om man ser till att göra dom på rätt ställen, och inte alltför tätt då. Mitt Alpinestars TZ-1 är perforerat framför/nedanför axlarna och vid ljumskarna, och gissningsvis är det inte så troligt att skinnet där slits speciellt hårt vid en vurpa.

Känns lite konstigt att dra på sig långkallingar mitt i sommarn=)
Men jag ska prova.
Är trött på att stå upp på hojen hela tiden för att få luft i ljumskarna.
haha ser inge vidare ut.

Köp dig ett Helly Hansen underställ. Kanon, värmer när det är kallt och stöter bort fukt så man slipper svetten. Finns på Stadium. :tummenupp :tummenupp

Knyt fast ett rep i polaren bil o låt han släpa dig på rygg tills du e nöjd med ventillationen

Blondie skrev:
Knyt fast ett rep i polaren bil o låt han släpa dig på rygg tills du e nöjd med ventillationen
Jag har ingen polare som heter bil :gnissla

Kenya skrev:
Köp dig ett Helly Hansen underställ. Kanon, värmer när det är kallt och stöter bort fukt så man slipper svetten. Finns på Stadium. :tummenupp :tummenupp

Det gjorde jag med tills jag fick en liten resa på asfalten. Jag gled nog max 5 meter innan jag landade i lecakulorna, men när jag tittade på mitt underställ så hade det börjat smälta på ena armen. Man kan ju bara tänka vad som hade hänt om jag glidit längre på asfalten. Så efter det kör jag endast i bomull.

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla