Kan man göra vinterklipp på bågar?

Klart man kan tjäna pengar. Det beror på hur duktig snackare du är och hur dum/fattig köpare du kommer i kontakt med;)

Men det är inget jag skulle ge mig in på..
 
Skulle nog tro att det sällan bär sig att köpa MC på hösten och sedan ligga ute med pengarna och försäkringen till våren för att eventuellt då lyckas sälja den till ett så pass mycket högre pris att det är värt besväret, räntekostnader, försäkring och förvaring. Sedan kan man göra så pass bra affär om man hittar rätt MC på hösten och det är oftast mycket lugnare att göra affärer då eftersom det sällan är kö till att få köpa hoj då. Kontentan är att man då kan hitta och hinna med att se samt prova den hoj man verkligen vill ha och att det samtidigt går att pruta lite på priset, svårigheten är då att uppskatta nästa års marknadsvärde samt väga in andra kostnader.

Själv har jag vid flera tillfällen köpt vid "fel" årstider och finessen med det har då varit att jag haft tid på mig att kolla upp och vårda hojen/skotern så den är i toppskick lagom till säsongsstarten

De som gör mest pengar köper nog en hoj som behöver lite reparationer och att de är av sådan art att de kan fixa dem själva, görs detta köp då på hösten så finns det ännu färre spekulanter som uppfyller båda kriterierna att de är beredda att köpa på hösten samt fixa själv.
 
Skulle nog tro att det sällan bär sig att köpa MC på hösten och sedan ligga ute med pengarna och försäkringen till våren för att eventuellt då lyckas sälja den till ett så pass mycket högre pris att det är värt besväret, räntekostnader, försäkring och förvaring. Sedan kan man göra så pass bra affär om man hittar rätt MC på hösten och det är oftast mycket lugnare att göra affärer då eftersom det sällan är kö till att få köpa hoj då. Kontentan är att man då kan hitta och hinna med att se samt prova den hoj man verkligen vill ha och att det samtidigt går att pruta lite på priset, svårigheten är då att uppskatta nästa års marknadsvärde samt väga in andra kostnader.

Själv har jag vid flera tillfällen köpt vid "fel" årstider och finessen med det har då varit att jag haft tid på mig att kolla upp och vårda hojen/skotern så den är i toppskick lagom till säsongsstarten

De som gör mest pengar köper nog en hoj som behöver lite reparationer och att de är av sådan art att de kan fixa dem själva, görs detta köp då på hösten så finns det ännu färre spekulanter som uppfyller båda kriterierna att de är beredda att köpa på hösten samt fixa själv.

Om du med "bär sig" avser att man sätter det i system så kan du ha en poäng. Vad gäller enstaka affärer...visst bär det sig.

Jag har (med ett mindre lyckat undantag) aldrig gjort en förlustaffär på en hoj. Jag har heller aldrig haft som primärt syfte att köpa på ren spekulation men om rätt tillfälle, person och pengar dyker upp är det mesta till salu i mitt garage :D

Och tills jag blir överbevisad tror jag fortfarande på logiken i att köpa i lågsäsong och sälja när solen börjar värma och asfalten är torr. Visst finns det undantag men då tror jag det handlar om hur pass duktig man är som förhandlare i förhållande till sin motpart.
 
gör ett klipp, köp min zxr750 -95
 
Jag har väl sammanlagt prutat ner mina två mc ca 10lök och båda köpte jag på hösten/vintern och jag är helt säker att de varit dyrare på våren! Du märker om en säljare vill bli av med bågen för att köpa ny eller för att han inte har tid/plats dvs. nummer ett kommer inte gå ner i pris men två går gärna ner någon tusenlapp!

Dock så är det absolut bästa sättet är att på plats (förutsatt att du har pengarna klara)pruta vilket även fungerar hos handlare!
 
Jag höjde prist på min förra till våren och fick den såld.
Racehojar är mycket billigare på hösten och vintern. Dom stiger med nästan 10.000 till april när träningarna drar igång.
Problemet med att köpa på vintern är ju att det kan vara svårt att provköra då. Jag minns hur jag provkörde zx9an mellan snövallar kallt men det var kärlek direkt ändå.
 
schyssta svar allihopa, det finns många teorier och vinklar av ämnet.

Men jag tror på att köpa nu, pruta ned det som går och sedan gå ut med 10 000 kr i mera pris än vad man gav för den när solen börjar värma och cabbarna kommer fram.

Ngn sade att det inte var värt det med försäkring, ränta och förvaringskostnad. Allt sånt skit går jag runt.
Har hittat motorcykeln jag tänkt köpa, prutat ned den lite(den var nedsatt med 10 000 redan) och ska göra ett försöka att gå plus när jag säljer den på vårkanten.
Om ngn vill får den gärna skriva mer i saken men jag känner mig säker på min sak om det här. Tack för svaren.

//Mathias
 
Ngn sade att det inte var värt det med försäkring, ränta och förvaringskostnad. Allt sånt skit går jag runt.
Försäkring och förvaring kan man förstås komma undan med rätt förutsättningar, men räntekostnad har du ju alltid, oavsett om du behöver ta lån eller inte (förutsatt att du betalar för den när du köper den förstås).
 
Ringde igår och bjöd 90 utan inbyte på en Speed Triple -07 (750 mil) för 99900.
Blankt och tjurigt nej. Är det så jävla orimligt??
Tycker/trodde inte jag.
Tomten kommer ju för faan snart...
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top