Kan man förvänta sig något slipskydd i denna jacka?

Glen

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2008
Hoj
Suzuki gsx 750F
Funderar på att köpa en jacka, är dock osäker på slipskyddet i den. Är rätt oklart vilket material den är gjord i men detta går att läsa om den:

"Produktbeskrivning
Motorcykel jacka med ett tävlingsinriktad design. Kan även användas som vanlig jacka. Med en modern look samt perfekt passform.

Tillverkad av specialforskad textilmaterial innehållande Cordura Polyester som gör det möjligt för aktiv textilandning. Släpper iväg lukten efter användning samt tvättvänlig.
Borttagbar foder för sommaranvändning.
Innehåller skydd för rygg, axlar och armbåge.
Godkänd för MC användning enligt lag ECE standard.
"

Så, var tror ni? Det där med att den är godkänd enligt ECE, har det någon som helst betydelse?

Har förövrigt skrivit och frågat men inte fått något svar vilket ju är lite märkligt. Har dock tidigare handlat där och varit nöjd med prylarna. Kan givetvis länka dit men är osäker om detta är tillåtet så jag låter bli det för stunden

/Glen

Slipsskydd???

Att skydden är ECE-godkända säger inte nödvändigtvis något om motståndskraft mot nötning, det är troligtvis bara slagtest.
Det finns inte tillräckligt med info på hemsidan för att kunna göra sig en bra uppfattning om huruvida den jackan är bra eller inte och det gör iaf mig misstänksam.

Efter en hel del research när jag själv skulle handla jacka kom jag fram till att den här jackan verkar ha bra pris kontra säkerhet. Är helnöjd med den hittils även om jag inte testat nötningsstyrkan än.

-Med en modern look samt perfekt passform.
-Universal modell både för herrar samt damer.
:rolleyes:
Alltså, hur kan man skriva att jackan har perfekt passform? En unisex-modell är ju alltid en kompromiss.
Sist jag tittade efter hade jag inga bröst. Inga stora i alla fall... :tungan

Mig veterligen så är endast skydden certifierade enligt en standard om stötupptagningsförmåga. Då ska det stå CE-märkta.

Men angående nötning så blir det svårare...
Det är väl endast Jofama som har ett ställ som skyddar enligt EN 13595?

Eftersom så få konsumenter frågar efter certifiering så saknar både läder/tyg/kevlar varianterna av beklädnad certifiering.

Att man köper läder är ingen garanti för högt skydd mot nötning om man går i backen. Alla borde börja efterfråga EN 13595 märkning.

Jag tycker att det luktar begravda hundar när man blandar ihop ord som racing med fladdrig tygjacka och lägre pris än ett par billiga handskar.

Som T509 skrev, många har haft problem med den firman, och du kan ganska lätt hitta både mycket bättre och mycket prisvärdare jackor på andra ställen!

Ok det får vara då, har snöat in på lite kortare modeller så jag får leta vidare. Känns som en rätt bra grej att ha ett vettigt nötningsskydd... Är rätt lurigt det där att det inte krävs någon miniminivå för det utan bara för stötupptagning.

tackar för feedbacken iaf!

Ok det får vara då, har snöat in på lite kortare modeller så jag får leta vidare. Känns som en rätt bra grej att ha ett vettigt nötningsskydd... Är rätt lurigt det där att det inte krävs någon miniminivå för det utan bara för stötupptagning.

tackar för feedbacken iaf!

Är det vettigt med en kort jacka om du sätter säkerhet i första rummet? Jag menar, om den saknar dragkedja (att fästa i byxan) så är oddsen stora att du har jackan strax under armhålan när du glider på asfalten...

Är det vettigt med en kort jacka om du sätter säkerhet i första rummet? Jag menar, om den saknar dragkedja (att fästa i byxan) så är oddsen stora att du har jackan strax under armhålan när du glider på asfalten...

Sant. Letar efter en med dragkedja, inbillar mig att det är det är rätt vanligt?

Bara språkanvändningen i "produktbeskrivningen" får mig att tveka.

Har ingen aning ang jackan , men har själv köpt en hel del prylar därifrån. Går tyvärr emot strömmen o säger att inte en enda gång har jag haft problem med dom ? Ni som säger motsatsen , snackar ni bara eller VET ni ?

Har köpt crosskläder o skydd till grabben där. Handskar o goretex-ställ till mig... Stället är grymt skönt på höstar o vårar. Används även vintertid o är definitivt varmt , vattentätt , fortfarande som nytt efter drygt 1 år.
Handskarna var jag så nöjd med att jag köpte ett extra par nu under rean.. : http://www.x3mseller.com/cgi-bin/ib...&artnr=564r&visa=1-200&Sort=Beskr&Visn=Lista2 även om de gamla fortfarande är fina efter 2 års användning och ca 2,400 mil.
Verkar vara helt ok skinn i handskarna. Känns gedigna o sitter perfekt. Minst lika bra som de Berik Racing jag hade innan för 1300-1400 kr !
Hur säkert goretexstället är tänker jag inte uttala mig om. Komplett med skydd o skyddar säkert som ett normalt goretexställ gör ?? Använder alltid separat ryggskydd i alla fall.... Även i Arlen Ness-skinnet.

Glöm inte... Billiga produkter är skit ! Dyra produkter är ALLTID bättre , inga diskussioner !:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...