Kan man förstöra slicks utan att köra slut på dem?

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag har Michelins Supermoto-slicks på motarden och har haft kalasgrepp ett rätt bra tag. Efter att ha kört i tokregn ett par gånger så har jag märkt att däcket kränger lite i kurvorna, lite som när man kör med för dåligt tryck i. Hojen ålar sig liksom. Svårt att förklara. Den är lite överstyrd helt enkelt och inte så att den är det hela tiden utan helt plötsligt bara så kränger det till och man har tagit ett snålare spår än vad tanken var. När jag släpper bromsen ibland så kränger bakdäcket till ibland och går lite i sidled. Allt verkar som att jag har dåligt grepp i mitten av däcken och däcket börjar ta slut även om det borde vara ett tag kvar på det.

Då undrar ju jag, kan man köra "sönder" greppet i slicksen så att man eldar upp dem eller nåt liknande som med regndäck eller är det bara så att den sista biten gummi är skitdålig helt enkelt? :va

Slicks / racedäck är endast gjorda för att värmas upp ett visst antal gånger.
Sedan så börjar gummit bli hårt och tappar sin funktion.

Enligt Michelin själva är slicks inte lämpade för gata då man aldrig kommer upp i samma höga temperatur som man gör på en bana. Kontentan blir att slicks ger sämre grepp på gata än vad ett par gatanpassade däck gör :tummenupp

Då kan det vara det som har hänt helt enkelt. Bra grepp på sidorna, mycket bra tillochmed men inte i mitten och det kan ju vara resultatet av gatkörning då.

Enligt Michelin själva är slicks inte lämpade för gata då man aldrig kommer upp i samma höga temperatur som man gör på en bana. Kontentan blir att slicks ger sämre grepp på gata än vad ett par gatanpassade däck gör :tummenupp

Detta gäller roadracingslicks, absolut, men inget gatdäck för supermotard kan konkurrera med greppet i dessa däck och ordentlig värme får man i däcken får man när man behöver det, när det inte behövs har man mycket gott om grepp ändå.

Slicks är dessutom gjorda för torr å fin asfalt, inte regn, då blir dom snorhala, även nya.

Jag hoppas du talar av erfarenhet nu... ;)

Det är fortfarande bättre grepp i regn än med vanliga gatdäck - precis som jag har skrivit i en annan tråd - och så länge det inte står vatten på vägen skulle jag köra med supermotoslicks framför gatdäck vilken dag som helst.

Det är skillnad med roadracingslicks, som sagt.

Last edited:

Men gäller det även om du har begagnade racedäck (t.ex racetec/rennsport osv) på gata? Där värms dom ju upp åtskilliga gånger, mycket mer än på bana.
Klart att man inte kommer upp i samma temp på gata, men man kan nog komma upp i ganska hög temp ändå om man gasar på.

Jag kör mina michelin SM-slicks till korden tittar fram. Antal uppvärminingar påverkar inte greppet märkbart. Dock slites däcken olika & det skapas kanter osv. i däcken som gör grepper sämre. Har du kört gata med däcken så kan dom ju blivit platt-slita & då kan hojen bete sig precis som du beskriver. Annars kan det ju vara fjädrings relaterat.
I regn har du skit grepp med däcken oavsett vad du gör & hojen kan åla sig bara pga små släpp hela tiden. Jag hade inte kört en meter i regn med sumo-slicks på gata. Inte med vanliga däck heller om dom inte håller i bättre :)

Jag kör mina michelin SM-slicks till korden tittar fram. Antal uppvärminingar påverkar inte greppet märkbart. Dock slites däcken olika & det skapas kanter osv. i däcken som gör grepper sämre. Har du kört gata med däcken så kan dom ju blivit platt-slita & då kan hojen bete sig precis som du beskriver. Annars kan det ju vara fjädrings relaterat.
I regn har du skit grepp med däcken oavsett vad du gör & hojen kan åla sig bara pga små släpp hela tiden. Jag hade inte kört en meter i regn med sumo-slicks på gata. Inte med vanliga däck heller om dom inte håller i bättre :)

Joo lite plattslitna är de ju men eftersom jag varvat med rätt mycket bankörning så är det rätt jämn slitning på däcket. Fjädringen lekte jag lite med när jag var på Åland i våras och har inte gjort nåt sen dess, vad är det som skulle kunna göra att den kränger som den gör? För lite returdämpning?

Michelinslicksen är faktiskt grymt bra i regn för gatkörning, det släpper inte om jag inte vill det men det släpper ju betydlig mer när man vill men framhjulslås eller okontrollerade sladdar är inget jag har märkt. Nu laddar jag inte fullt på gatan heller men att wheelies, stoppies eller lite motardsladd är inga problem i regn heller, det är inte okontrollerat nånstans.

Joo lite plattslitna är de ju men eftersom jag varvat med rätt mycket bankörning så är det rätt jämn slitning på däcket. Fjädringen lekte jag lite med när jag var på Åland i våras och har inte gjort nåt sen dess, vad är det som skulle kunna göra att den kränger som den gör? För lite returdämpning?

Michelinslicksen är faktiskt grymt bra i regn för gatkörning, det släpper inte om jag inte vill det men det släpper ju betydlig mer när man vill men framhjulslås eller okontrollerade sladdar är inget jag har märkt. Nu laddar jag inte fullt på gatan heller men att wheelies, stoppies eller lite motardsladd är inga problem i regn heller, det är inte okontrollerat nånstans.

Jämnt plattslitet? :tungan Nä men efter som man (jag iaf) i princip inte sliter ngt alls på däcken mer än på sidorna sliter man säkert inte "ner" kanten som blivit av gatåka. En gissning, men kolla profilen på bakdäcket.
Men annars kan det mkt riktigt vara returdämpningen som är knas. Kan vara bara dpligt justerad eller fel på dämpare.

Vi har helt enkelt helt åtskilda uppfattningar om va som kan betraktas som "bra" & "kontrollerat". Jag anser däcken vara snorhala när dom inte kommer upp i temp dessutom på på blöt asfalt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg