Kan man färga sitt kåpglas?

Nursen

Våga vägra kåpa!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
S3 -04
Tjaba,
Jag vill ha ett rökfärgat visir på min hoj. Jag vill dock inte köpa ett för 900 pix, tänkte att det borde man kunna tillverka själv. Det borde finnas något som man kan färga det befintliga med, men inte helt svart så klart - för det skulle jag klara utan att fråga ;) :va :confused:

Någon som har en idé som kan funka?

Det var bara en tanke....

på min gamla hoj "tonade" jag mitt kåpglas med en stylingspray för att tona bakljus....
det blev inte så bra..
svårt att få en jämn toning..
ser bra ut.. men svårt att se igenom..
lycka till.

MoosE skrev:
på min gamla hoj "tonade" jag mitt kåpglas med en stylingspray för att tona bakljus....
det blev inte så bra..
svårt att få en jämn toning..
ser bra ut.. men svårt att se igenom..
lycka till.

Ja det tror jag inte man ska rekommendera om man ska försöka sig på toning. Ytan blir helt fp! (Fucked up)

Jag såg min gamla hoj på Lelles och på den hade den nya ägaren färgat glaset med svart sprayfärg. Det såg fördjävligt ut på nära håll. Men på avstånd såg det väl ganska ok ut.
Så mitt råd är att inte färga glaset. Köp hellre begagnat.

Skulle nog lägga pengar på ett riktigt tonat glas....
Men det kanske kan funka med vanlig toningsfilm som man använder när man tonar bilrutor?

/M

Jag provade att tona mitt hjälmvisir med biltemas solfilm. Det blev faktiskt ganska bra men det var pilligt som fan. Det borde ju funka att tona även kåpglaset. Prova, det är ju inte så dyrt om man misslyckas...

Mr cap är ju ganska haja på att lägga solfilm. Undrar vad dom ska ha för att lägga film på insidan av mitt kåpglas och undrar hur bra det blir?

//jaG

Ägaren innan mig hade också fått för sig att tona sitt (numera mitt) kåpglas med biltemas toningsfärg :kocko

Det vart allt annat än bra, färgen hade flagat bort när jag köpte hojen så jag lackade hela blanksvart istället :)

Visst man ser absolut inte igenom, men kåpglaset sitter så lågt så man lär ner med huvudet igenom tanken för att kunna kika igenom i vanliga fall. :arsele

Tyvärr så kan man inte få solfilm ditmoterad snyggt på ett kåpglas,jag lämnade in mitt kåpglas från gixxern -03:a till en firma som är proffs på just solfilm och kollade med dom om dom kunde smäcka dit film...

Svaret vart tyvärr inte som väntat NEJ det går inte att lägga film på detta kåpglas för det är både konkavt och konvext och man måste värma filmen så otroligt mycket så hela kåpglaset kommer bli vitgrumligt och det blir inte snyggt,men vi gör det på ditt ansvar om du vill,så det vart ingen solfilm på kåpglaset utan beställde ett sprillans nytt istället...

Nu gäller detta säkert inte alla kåpglas men just på Gixxer 1000-03:a så var det så.

Zeb_Macahan skrev:
Mr cap är ju ganska haja på att lägga solfilm. Undrar vad dom ska ha för att lägga film på insidan av mitt kåpglas och undrar hur bra det blir?

//jaG

Fasen också... Jag som ville göra detta billigt. Var inne på att prova med toningsspray (sådan man mörkar blinkersglas med), men det låter ju inte längre som världens bästa idé...

Och appropå blinkersglas, får man besiktiga med tonade originalglas. Brukar funka va? Vore lite väl petigt annars...

har en kompis som jobbar på toningsfirma, var iväg idag och lämnade mitt kåpglas. han skulle försöka sätta på en spegeltoningsfilm så den matchar visiret. bling bling

har tonat flera gånger. bara blanda klarlack med den färgen man vill ha och spruta på. :tummenupp går även tona ljus och dyligt. jag brukar ha 2-komp bilfärg. har provat tona lila och även svarttonat med goda resultat. :D

Äsch, det beror la på hur känslig du är :)

Mitt är färgat på något konstigt sätt, av den förra ägaren ska tilläggas. Det ser väl sådär ut på nära håll. Man ser inte igenom det.

hållundan skrev:
Äsch, det beror la på hur känslig du är :)

Mitt är färgat på något konstigt sätt, av den förra ägaren ska tilläggas. Det ser väl sådär ut på nära håll. Man ser inte igenom det.

samma här.. ser ut som klåparen vart på den m ed svart sprayfärg

pakopak skrev:
har en kompis som jobbar på toningsfirma, var iväg idag och lämnade mitt kåpglas. han skulle försöka sätta på en spegeltoningsfilm så den matchar visiret. bling bling

Kan bara säga att han sliter sitt hår, var tydligen inte världens lättaste, men han har gett sig fan på att han ska klara det... hehe bara jag har den till april... :tummenupp

Jag råkar ha ett mörkt kåpglas till gixxer 750 -00a till salu om någon är intresserad...

Zeb_Macahan skrev:

//jaG

Tror inte dom är intresserade av att prova ens.

Last edited:
I och med att de flesta kåpglas är dubbelkrökta så veta fan om det går att få dit film snyggt - som sen också sitter kvar.

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Vilken otrolig comeback!

Spanjoren Marc Marquez full...

Indian slår rekord på Bonneville Salt Flats