Kan man byta vevstakslager Husa 650 -02???

Hornet_Nicke

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husa 650
Är det inte möjligt att bara byta vevstakslagret på en husa 650 -02?
Jag skulle beställa lagret men fick veta att man måste köpa hela vevstaken á 4000:-.

Lagret ska ju bytas var 100:e timme så det känns ju hutlöst att det ska kosta så mycket.
 
pontan666 skrev:
2377490 Naturligtvis går det att köpa bara lagret...
Passa på att byta ramlagrerna samtidigt...

Enligt Karlströms så gick det inte längre att köpa. Kan man få tag på lagret nån annanstans tro?

Jag byter så gott som alla lager i motorn när jag liks plockar upp den.
 
Hornet_Nicke skrev:
2377519 Enligt Karlströms så gick det inte längre att köpa. Kan man få tag på lagret nån annanstans tro?

Jag byter så gott som alla lager i motorn när jag liks plockar upp den.
kolla med marin&fritid i laxå prata med micke eller joel tel 0584 12221 eller 12222
 
En vevstakssats kostar 2600 och man bör byta även vevstake och tapp. Det är inte så himla mycket pengar om man jämför med jobbet och merkostnaden att få riva en gång till och köpa en hel sats. Det brukar vara ythärdningen i vevstaken som ger sig först. Så byta lager i det fallet är ju isåf meningslöst. Det hörs och känns när det börjar ge sig, om man känner sin motor väl och har ett bra öra.

Om man inte byter direkt så har man snart en trasig kolv och ett sönderrepat foder att ta med i kostnaden. Fråga gärna Supermoto. Surt, men så är det.
 
RaceMe skrev:
2378878 En vevstakssats kostar 2600 och man bör byta även vevstake och tapp. Det är inte så himla mycket pengar om man jämför med jobbet och merkostnaden att få riva en gång till och köpa en hel sats. Det brukar vara ythärdningen i vevstaken som ger sig först. Så byta lager i det fallet är ju isåf meningslöst. Det hörs och känns när det börjar ge sig, om man känner sin motor väl och har ett bra öra.

Om man inte byter direkt så har man snart en trasig kolv och ett sönderrepat foder att ta med i kostnaden. Fråga gärna Supermoto. Surt, men så är det.
Surt :D
 
Undrar varför man gör en sådan dålig konstruktion så att man behöver byta stake och tapp för 2600:- när man normalt bara skulle behöva byta lager för 300:-?
Men humlor kan ju flyga så...
 
Jag heter Lasse skrev:
2380666 Undrar varför man gör en sådan dålig konstruktion så att man behöver byta stake och tapp för 2600:- när man normalt bara skulle behöva byta lager för 300:-?
Men humlor kan ju flyga så...
Det är rullager precis som på dom flesta andra encylindriga crosshojjar.
 
Jag har nu fått lagret men det visade sig att det inte finns någon här i Övik som kan klyva och balansera ett vevparti.

Är det någon som har nåt tips på vart man kan skicka vevpartiet för att få det gjort? Vad kan det tänkas kosta ungefär?
 
Blir inte vevtappen repig när man pressar i sär vevhalvorna?
det blev den när jag var med och kollade när meken bytte vevstake på enduron jag hadde. (iof 2t men det är väll samma konstruktion?)
 
Hornet_Nicke skrev:
2383913 Jag har nu fått lagret men det visade sig att det inte finns någon här i Övik som kan klyva och balansera ett vevparti.

Är det någon som har nåt tips på vart man kan skicka vevpartiet för att få det gjort? Vad kan det tänkas kosta ungefär?

Skicka det till motormecano här i Skellefteå,dom är duktiga och kan sina saker.
0910-12822
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top