Ässet76
Ny medlem
Jo, jag undrar vad som händer om man tex blandar viskositeten 15/50 och 10/40? Påverkas smörjningen negativt eller blir det lite svårare bara att veta vad för temperatur oljan klarar vid olika förhållanden?
Jag vet vad jag skulle ha använt - Biltemas MC-Olja.
Men nu snackar vi ju inte längre vetenskap utan fanatisk, talibansk religositet...
Välj därför det du tror på men försäkra dig om att API och JASO uppfyller tillverkarens krav!
Tvärtom va?
Ja, man vill ju självklart ha den bästa tänkbara viskositeten för våra förhållanden. När jag lämnade in hojen på verkstaden första gången för att få ett utlåtande om den så fick jag höra att den varit bankörd och det hörde de på motorn, men att motorn i övrigt var i fint skick. Finns det då ngn rekommendation vad det gäller olja som man borde använda om den har utsats för lite hårdare körning? Fick rekommendationen att använda Motul 5100 Tecnosyntes 15/50 av verkstaden då de ansåg den vara den bästa för lite äldre hårt körda motorer.
Ville dubbelkolla med övriga här eller kan man fortsätta använda vilken helsyntetisk kvalitetsolja som helst? Motul 5100 Tecnosyntes är semisyntetisk.
Hörde dem på motorn att den hade vart bankörd
Jaha, ja då är det ju självklart att den är bankörd! Det går ju inte att varva över 70% av maxvarv på gata, eller ha mer än 45% gas, det sitter ju spärrar i hojarna för det!Ja, de sa att motorn ven lite dvs att det susade pga att den har körts hårt på höga varv, men att motorn ändå var fin och att hojen var värd att satsa på.
Ja, de sa att motorn ven lite dvs att det susade pga att den har körts hårt på höga varv, men att motorn ändå var fin och att hojen var värd att satsa på.
Jaha, ja då är det ju självklart att den är bankörd! Det går ju inte att varva över 70% av maxvarv på gata, eller ha mer än 45% gas, det sitter ju spärrar i hojarna för det!
Jag skulle byta verkstad om jag var dig...
........ När jag lämnade in hojen på verkstaden första gången för att få ett utlåtande om den så fick jag höra att den varit bankörd och det hörde de på motorn, men att motorn i övrigt var i fint skick.
Finns det då ngn rekommendation vad det gäller olja som man borde använda om den har utsats för lite hårdare körning? Fick rekommendationen att använda Motul 5100 Tecnosyntes 15/50 av verkstaden då de ansåg den vara den bästa för lite äldre hårt körda motorer...........
Ville dubbelkolla med övriga här eller kan man fortsätta använda vilken helsyntetisk kvalitetsolja som helst? Motul 5100 Tecnosyntes är semisyntetisk.
Tja, de servar alla typer av hojar på den verkstaden och lyssnar väl inte till rettor varje dag, men de servar mestadels sporthojar, både nya och äldre. Jag är novis i ämnet tyvärr. De är endast två st som jobbar där och jag är helnöjd med all service de har gjort. De har ett riktigt bra mottagande och jag kommer lämna in den där hädanefter också. De slarvar inte som Yamahacenter i Gbg. Där de både har ett dåligt bemötande och inte kan utföra ett korrekt arbete dvs tappar hojar i golvet så kåpor spricker och det blir bucklor i tanken samt inte skruvat fast bakre bromsok, vilket resulterar i ett bromsok som hänger och dinglar på vägen hem. Jag skojar inte! Detta hände mig där! De var inte särskilt villiga att kompensera mig heller utan enbart betalade reparationerna och 4000 mila servicen som de gjorde ville de inte dra ner priset på.
För övrigt så rekommenderade killen vid servicedisken just den verkstaden jag går till, då mekanikerna där är kända för att vara duktiga. Men men..
Hojen mår prima ivf och den går som ett skott!
Verkstaden jag går till heter R.N. MC-Service och Demontering och finns under "MC-firmor" här på SH, i Västra Götaland. Omdömet om den ligger ju väsentligt mkt högre än en sk märkesverkstad som Yamahacenter. Kan verkligen kalla den för Skramlahacenter.. Dit går jag INTE igen!
I MIN värld....
Att blanda två enkla oljor (t.ex. castrols mineral 15-40 el. liknande) ihop med t.ex. biltemas mc-olja är säkert inget problem, det jag är osäker på är när det är "bättre" oljor (omnämda motul, castrol GPS osv) pga de additiv som finns i oljorna. Jag har inte en susning om hur de fungerar ihop, och känner inte för att chansa heller.
Någon som vet något matnyttigt om additiv och hur de funkar ihop med andra?
Det här med att höra om motorn gått på bana eller inte låter lite skumt kanske, men mekanikerna kanske menade att hojjen gått lite hårt bara ?
//jens
Med det "motorörat" borde den mekanikerna ha en lysande framtid som SAIDA's
efterträdare.....mycket ska man höra...men att man "hör" att den varit bankörd....?!?!
Var det samma mekaniker.......nu undrar jag om han också "hör" att just den
oljan ska man ha till "hårt bankörda" motorer. Eller var det den oljan som hade
hedersplats i butiken.....?
JAG föreslår att du kontrollerar vilken klassning som "Motul 5100 Tecnosyntes"
uppfyller.....och jämför med vad tillverkaren av din MC rekommenderar.
Läs OLJETRÅDEN 1..och 2....så får du ALL info som behövs för att hjälpa din
"hårt bankörda motor" till ett långt och hälsosamt liv.
KentW
Resultatlista – Custom Bike Show
Custom Bike Show är tveklös... |
|
Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”
Ducati Diavel V4 har utsett... |
|
Nu gäller prövotid för AM-körkortet
En ändring i körkortslagen ... |
|
Custom Bike Show imorgon!
Portarna till campingen är ... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Prövotid på AM-körkortet införs
En ändring i körkortslagen ... |
|
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna
Husqvarna Motorcycles har p... |
|
BMW visar upp konceptmodellen R20
BMW har visat upp på en hel... |
|
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!
Carlbarks motor arrangerar ... |
|
”Vårservice”!
Ibland hinner man inte rikt... |