Kan man blanda olika viskositeter på olja?

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jo, jag undrar vad som händer om man tex blandar viskositeten 15/50 och 10/40? Påverkas smörjningen negativt eller blir det lite svårare bara att veta vad för temperatur oljan klarar vid olika förhållanden?
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Du får en 12W-45. Sisådär...
I övrigt nemas problemas...
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Ja, man vill ju självklart ha den bästa tänkbara viskositeten för våra förhållanden. När jag lämnade in hojen på verkstaden första gången för att få ett utlåtande om den så fick jag höra att den varit bankörd och det hörde de på motorn, men att motorn i övrigt var i fint skick. Finns det då ngn rekommendation vad det gäller olja som man borde använda om den har utsats för lite hårdare körning? Fick rekommendationen att använda Motul 5100 Tecnosyntes 15/50 av verkstaden då de ansåg den vara den bästa för lite äldre hårt körda motorer.
Ville dubbelkolla med övriga här eller kan man fortsätta använda vilken helsyntetisk kvalitetsolja som helst? Motul 5100 Tecnosyntes är semisyntetisk.
 

Dark_Messenger

Guest
Jag brukar blanda friskt och det har funkat hittils iaf. :)

Jag vet att jag har hört nått om att vissa oljor inte ska blandas för de påverkar varandra negativt. Men det kanske bara gäller hel- halv och inte syntetolja. Så länge man blandar samma slags olja är det nog lugnt.
 

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Jag vet vad jag skulle ha använt - Biltemas MC-Olja.
Men nu snackar vi ju inte längre vetenskap utan fanatisk, talibansk religositet...
Välj därför det du tror på men försäkra dig om att API och JASO uppfyller tillverkarens krav!
 

Dark_Messenger

Guest
Jag vet vad jag skulle ha använt - Biltemas MC-Olja.
Men nu snackar vi ju inte längre vetenskap utan fanatisk, talibansk religositet...
Välj därför det du tror på men försäkra dig om att API och JASO uppfyller tillverkarens krav!

Tvärtom va? :D
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
Ja, man vill ju självklart ha den bästa tänkbara viskositeten för våra förhållanden. När jag lämnade in hojen på verkstaden första gången för att få ett utlåtande om den så fick jag höra att den varit bankörd och det hörde de på motorn, men att motorn i övrigt var i fint skick. Finns det då ngn rekommendation vad det gäller olja som man borde använda om den har utsats för lite hårdare körning? Fick rekommendationen att använda Motul 5100 Tecnosyntes 15/50 av verkstaden då de ansåg den vara den bästa för lite äldre hårt körda motorer.
Ville dubbelkolla med övriga här eller kan man fortsätta använda vilken helsyntetisk kvalitetsolja som helst? Motul 5100 Tecnosyntes är semisyntetisk.

Hörde dem på motorn att den hade vart bankörd:va :näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Ja, de sa att motorn ven lite dvs att det susade pga att den har körts hårt på höga varv, men att motorn ändå var fin och att hojen var värd att satsa på.
Jaha, ja då är det ju självklart att den är bankörd! Det går ju inte att varva över 70% av maxvarv på gata, eller ha mer än 45% gas, det sitter ju spärrar i hojarna för det!







:rolleyes: Jag skulle byta verkstad om jag var dig...
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jaha, ja då är det ju självklart att den är bankörd! Det går ju inte att varva över 70% av maxvarv på gata, eller ha mer än 45% gas, det sitter ju spärrar i hojarna för det!







:rolleyes: Jag skulle byta verkstad om jag var dig...


Tja, de servar alla typer av hojar på den verkstaden och lyssnar väl inte till rettor varje dag, men de servar mestadels sporthojar, både nya och äldre. Jag är novis i ämnet tyvärr. De är endast två st som jobbar där och jag är helnöjd med all service de har gjort. De har ett riktigt bra mottagande och jag kommer lämna in den där hädanefter också. De slarvar inte som Yamahacenter i Gbg. Där de både har ett dåligt bemötande och inte kan utföra ett korrekt arbete dvs tappar hojar i golvet så kåpor spricker och det blir bucklor i tanken samt inte skruvat fast bakre bromsok, vilket resulterar i ett bromsok som hänger och dinglar på vägen hem. Jag skojar inte! Detta hände mig där! De var inte särskilt villiga att kompensera mig heller utan enbart betalade reparationerna och 4000 mila servicen som de gjorde ville de inte dra ner priset på.
För övrigt så rekommenderade killen vid servicedisken just den verkstaden jag går till, då mekanikerna där är kända för att vara duktiga. Men men..
Hojen mår prima ivf och den går som ett skott!
Verkstaden jag går till heter R.N. MC-Service och Demontering och finns under "MC-firmor" här på SH, i Västra Götaland. Omdömet om den ligger ju väsentligt mkt högre än en sk märkesverkstad som Yamahacenter. Kan verkligen kalla den för Skramlahacenter.. Dit går jag INTE igen!
 

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
I MIN värld....

Att blanda två enkla oljor (t.ex. castrols mineral 15-40 el. liknande) ihop med t.ex. biltemas mc-olja är säkert inget problem, det jag är osäker på är när det är "bättre" oljor (omnämda motul, castrol GPS osv) pga de additiv som finns i oljorna. Jag har inte en susning om hur de fungerar ihop, och känner inte för att chansa heller.

Någon som vet något matnyttigt om additiv och hur de funkar ihop med andra?

Det här med att höra om motorn gått på bana eller inte låter lite skumt kanske, men mekanikerna kanske menade att hojjen gått lite hårt bara ?

//jens
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
........ När jag lämnade in hojen på verkstaden första gången för att få ett utlåtande om den så fick jag höra att den varit bankörd och det hörde de på motorn, men att motorn i övrigt var i fint skick.


Finns det då ngn rekommendation vad det gäller olja som man borde använda om den har utsats för lite hårdare körning? Fick rekommendationen att använda Motul 5100 Tecnosyntes 15/50 av verkstaden då de ansåg den vara den bästa för lite äldre hårt körda motorer...........


Ville dubbelkolla med övriga här eller kan man fortsätta använda vilken helsyntetisk kvalitetsolja som helst? Motul 5100 Tecnosyntes är semisyntetisk.


Med det "motorörat" borde den mekanikerna ha en lysande framtid som SAIDA's
efterträdare.....mycket ska man höra...men att man "hör" att den varit bankörd....?!?!

Var det samma mekaniker.......nu undrar jag om han också "hör" att just den
oljan ska man ha till "hårt bankörda" motorer. Eller var det den oljan som hade
hedersplats i butiken.....?

JAG föreslår att du kontrollerar vilken klassning som "Motul 5100 Tecnosyntes"
uppfyller.....och jämför med vad tillverkaren av din MC rekommenderar.


Läs OLJETRÅDEN 1..och 2....så får du ALL info som behövs för att hjälpa din
"hårt bankörda motor" till ett långt och hälsosamt liv.

KentW
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Min erfarenhet och liksom de knuttar jag umgås med har VÄLDIGT god erfarenhet av RN.

Angående påståendet så skulle jag ifrågasetta det. Kan ju vara så att det var klumpigt sagt eller att de hade en sommarjobbare där? ;)

Dessutom har jag också dåliga erfarenheter av skramlahace¤#%er från den tiden då jag hade Yama. Dessutom hade exet sin båge där efter att ha gjort en lättare vurpa. Vi hämtade inte ut hojen de 2 första gångerna vi var där då jobbet var så dåligt utfört att det inte var acceptabelt. Sista gången vi var där så skulle de ha skruvat fast kåpan där de hade glömt från föregående...
Inte skall man tro de använde orginaldelar? Fel skruv med fel mutter (dvs det skulle inte vara en mutter där egentligen) och en massa brickor. Så går det när man använder en dyr märkesverkstad... Vi tog bågen vart fall. vi orkade inte bråka mer och ville ju ha hojen. Vi såg vad de tog betalt för jobbet också mot försäkringsbolaget, jisses... Jag vet att delarna är dyra men det var en välsaltad räkning. (antar att de tog betalt för den tiden de var tvungen att göra om samma jobb ;) ) + att en del delar som var bytta hade inte varit med om någon skada... Antar att de hade legat på lagret för länge? OJOJ väldigt off topic sorri.

Nåväl jag vidhåller att RN gör bra jobb generellt även om detta låter knepigt ;)


Tja, de servar alla typer av hojar på den verkstaden och lyssnar väl inte till rettor varje dag, men de servar mestadels sporthojar, både nya och äldre. Jag är novis i ämnet tyvärr. De är endast två st som jobbar där och jag är helnöjd med all service de har gjort. De har ett riktigt bra mottagande och jag kommer lämna in den där hädanefter också. De slarvar inte som Yamahacenter i Gbg. Där de både har ett dåligt bemötande och inte kan utföra ett korrekt arbete dvs tappar hojar i golvet så kåpor spricker och det blir bucklor i tanken samt inte skruvat fast bakre bromsok, vilket resulterar i ett bromsok som hänger och dinglar på vägen hem. Jag skojar inte! Detta hände mig där! De var inte särskilt villiga att kompensera mig heller utan enbart betalade reparationerna och 4000 mila servicen som de gjorde ville de inte dra ner priset på.
För övrigt så rekommenderade killen vid servicedisken just den verkstaden jag går till, då mekanikerna där är kända för att vara duktiga. Men men..
Hojen mår prima ivf och den går som ett skott!
Verkstaden jag går till heter R.N. MC-Service och Demontering och finns under "MC-firmor" här på SH, i Västra Götaland. Omdömet om den ligger ju väsentligt mkt högre än en sk märkesverkstad som Yamahacenter. Kan verkligen kalla den för Skramlahacenter.. Dit går jag INTE igen!
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
I MIN värld....

Att blanda två enkla oljor (t.ex. castrols mineral 15-40 el. liknande) ihop med t.ex. biltemas mc-olja är säkert inget problem, det jag är osäker på är när det är "bättre" oljor (omnämda motul, castrol GPS osv) pga de additiv som finns i oljorna. Jag har inte en susning om hur de fungerar ihop, och känner inte för att chansa heller.

Någon som vet något matnyttigt om additiv och hur de funkar ihop med andra?

Det här med att höra om motorn gått på bana eller inte låter lite skumt kanske, men mekanikerna kanske menade att hojjen gått lite hårt bara ?

//jens

Jag tänkte mer på kvalitetsoljor som helsyntet ex Motul 300V och Biltema Racing med olika viskositet.

Jag vet inte riktigt vad de menade, men det var väl i huvudsak att den hade kanske blivit hårt körd som du säger och de antog att det har blivit på bana där man kör hårdare än på gata normalt. En gissning kanske.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Med det "motorörat" borde den mekanikerna ha en lysande framtid som SAIDA's
efterträdare.....mycket ska man höra...men att man "hör" att den varit bankörd....?!?!

Var det samma mekaniker.......nu undrar jag om han också "hör" att just den
oljan ska man ha till "hårt bankörda" motorer. Eller var det den oljan som hade
hedersplats i butiken.....?

JAG föreslår att du kontrollerar vilken klassning som "Motul 5100 Tecnosyntes"
uppfyller.....och jämför med vad tillverkaren av din MC rekommenderar.


Läs OLJETRÅDEN 1..och 2....så får du ALL info som behövs för att hjälpa din
"hårt bankörda motor" till ett långt och hälsosamt liv.

KentW

Ja, det kanske var klumpigt sagt, men som jag skrev tidigare så var det väl en gissning att den åkt på bana och inte tuffat runt enbart på gata. Om den nu bara hade tuffat på gata vill säga och inte körts hårt där.

Man kan bara spekulera en massa. Likaså när jag köpte den så följde det med lite kåpor där det stod "Nyköpings MC" på sitskåpan och "Ratbike" på toppkåpan. Låter inte som en gathoj då från början.

Gick in på www.boove.se och kollade klassningen på Motul 5100 igen eftersom jag har en sådan flaska i förrådet:

Märke Motul
Modell 5100 15w50 Ester
Beskrivning
Technosyntese motorolja till alla typer av 4-takts motorer. Ester baserad. Standards: API SL / SJ / SH / SG; JASO MA

Alltså borde den duga bra ändå.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Appropå det här med att blanda olika oljor. Ni som är så livrädda för det, har ni alltid samma olja i motorn, å har kollat upp så ni har samma olja som förra ägarn? Eller river ni isär motorn å torkar ur all olja vid ev oljemärkesbyte? Det blir ju mellan 7-12dl kvar i motorn vid varje byte.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag personligen struntar i vad det är för märke, bara oljan uppfyller rätt klassning. Det var viskositeten jag undrade över om det gick att blanda. Förstått nu att det inte är att rekommendera utan man bör eftersträva att ha rätt viskositet på all olja i hojen, men att det inte blir sämre smörjning för det, om nu temperaturen i luften inte pendlar ngt fruktansvärt och man inte vet hur oljan kommer att påverkas när det blir en blandning.
Man tänker ju inte heller på att det blir lite olja kvar i hojen vid byte, så det var bra att du sa det. Om man inte har koll innan så vore det ju katastrofalt om det skulle påverka motorn så otroligt mkt. Nu gör det ju inte det..:)
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top