Kan man besiktiga en avstäld hoj??

Sensonic

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Gixxer 600
Har besiktning nu i veckan men jag vill inte ställa på föräns om 2 - 3 veckor.
Ska byta Förs-bolag o desutom har ja tenta om två veck så hinner inte köra ngt förens efter det.

Det ska inte spela ngn roll va?

Sensonic skrev:
2092508 Har besiktning nu i veckan men jag vill inte ställa på föräns om 2 - 3 veckor.
Ska byta Förs-bolag o desutom har ja tenta om två veck så hinner inte köra ngt förens efter det.

Spelade ingen roll för mig i torsdags när jag besiktigade bågen!
//Jerry

Du kan besiktiga hojen om du vill men det behövs inte då den är avställd. Hade den vart påställd så hade du fått körförbud 1 månad efter utebliven besiktning. Du skulle kunna sjuta upp besiktningen 2 veckor tills då du ska ställa på om du så skulle vilja, hojen behöver inte vara påställd för att besiktigas. :tummenupp Men då får du inte köra hojen dit, rätt logiskt va? ;)

philsson skrev:
2092521Men då får du inte köra hojen dit, rätt logiskt va? ;)

Du får köra en hoj / bil med körförbud till och från verkstad och besiktning! :fakta

Cervantes skrev:
2092729 Du får köra en hoj / bil med körförbud till och från verkstad och besiktning! :fakta
Visst får du det, men den måste vara trafikförsäkrad dvs, påställd.

Ni som svarat att försäkringen inte gäller har ni kollat upp saken närmare innan ni yttrat er så självsäkert?

Jag har i alla fall fått följande svar efter samtal med både Besiktningen och mitt försäkringsbolag här om veckan: Det går bra att köra till och från Besiktningen med en avställd motorcykel så länge man kör raka vägen dit och hem. Mitt försäkringsbolag försäkrade mig om att helförsäkringen gäller trots att motorcykeln är avställd i detta fall.

Med tanke på de olika svaren skulle jag kolla upp saken på egen hand om inte annat för att stilla mitt sinne. Skulle aldrig ta ett svar för givet som skrivits här på SH, inte ens mitt eget.

Harmon Rabb skrev:
2092946 Ni som svarat att försäkringen inte gäller har ni kollat upp saken närmare innan ni yttrat er så självsäkert?

Jag har i alla fall fått följande svar efter samtal med både Besiktningen och mitt försäkringsbolag här om veckan: Det går bra att köra till och från Besiktningen med en avställd motorcykel så länge man kör raka vägen dit och hem. Mitt försäkringsbolag försäkrade mig om att helförsäkringen gäller trots att motorcykeln är avställd i detta fall.

Med tanke på de olika svaren skulle jag kolla upp saken på egen hand om inte annat för att stilla mitt sinne. Skulle aldrig ta ett svar för givet som skrivits här på SH, inte ens mitt eget.

:klappar :Bugar

Harmon Rabb skrev:
2092946 Ni som svarat att försäkringen inte gäller har ni kollat upp saken närmare innan ni yttrat er så självsäkert?

Jag har kollat upp detta med bilprovningen. Försäkringen må gälla men det du gör är olagligt. Dvs att man inte får göra det, i varje fall var det de svaret jag fick ifrån bilprovningen. Trafikförsäkring gäller för övrigt alltid.

Okej, med andra ord så bråkar inte besiktningsgubbarna med mig om jag kommer dit med hojen avstäld!
Och eftersom jag har egen släpkärra med ställ för hojen så är inte de ngt problem o rulla upp den på kärran för o åka dit! Tack för svaren

Du kan besiktiga den avställd, men får inte köra dit den utan trafikförsäkring. Ring ditt försäkringsbolag och se till att få en sådan vid just det tillfället. Det ska gå bra. Been there, done that.

Jag besiktade min hoj idag 08:20 och den är avställd det var inga problem! :tummenupp
Ringde mitt försäkringsbolag innan och eftersom jag har en garageförsäkring
dvs vilande helförsäkring så tog dom på sig om något skulle hända fast enbart kortaste väg till och från besiktningen.

Sensonic skrev:
2092508 Har besiktning nu i veckan men jag vill inte ställa på föräns om 2 - 3 veckor.

man får köra till och från svensk bilprovning med avställningsförsäkring

Harmon Rabb skrev:

Exactomundo precis det svar jag också fått när jag frågat dem (pga begköp som är avställt och oförsäkrat). :tummenupp

När det gäller hojtips, råd, diskussioner etc så är SH kanon. MEN när det gäller lagar och förordningar, då är det ju faen så mycket bättre att fråga respektive myndighet/verk direkt så slipper man alla möjliga spekulationer här.

Sensonic skrev:
2093250 Okej, med andra ord så bråkar inte besiktningsgubbarna med mig om jag kommer dit med hojen avstäld!
Och eftersom jag har egen släpkärra med ställ för hojen så är inte de ngt problem o rulla upp den på kärran för o åka dit! Tack för svaren

Hehehehe... Bilprovningen är inte poliser så de struntar i om ditt fordon är kört dit eller ej. Det är själva besiktningen de är ansvariga för, inte hur du gör med fordonet utanför deras område. Det är iaf det svar jag fått när jag frågat :hihi

Kravet är att man måste ha en gällande trafikförsäkring men att den tydligen kan vara avställd i (undantags-)fallet med besök hos bilprovningen.

Källa vägverket: www.vv.se

"Som regel får du inte köra ett avställt fordon. Det finns dock ett undantag, vilket är när du ska köra närmast lämpliga väg till och från en besiktning. Fordonet måste vara trafikförsäkrat och det får inte finnas några obetalda fordonsskatter.
Observera att ett avställt fordon inte heller får bogseras."

Källa trafikförsäkringsföreningen:
http://www.tff.se/templates/Page.aspx?id=171

"Om fordonet har körförbud?
Ägaren måste ha fordonet trafikförsäkrat även om det har körförbud."

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...