Suomalainen
Gudomlig sporthojare
HanneZ skrev:Du verkar aldrig direkt läsa vad folk skriver, det eller dålig syn eller svårt med språket. Du hoppade på mig för ett tag sen också!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
HanneZ skrev:Du verkar aldrig direkt läsa vad folk skriver, det eller dålig syn eller svårt med språket. Du hoppade på mig för ett tag sen också!
nä, o vart skrev ja att det va i denna tråd? läste du illa nu igen? eller är det språket?Suomalainen skrev:sen när är du och robban samma person??? :kocko har inte skrivit ett dyft till dig i denna tråd lilla vän...
HanneZ skrev:nä, o vart skrev ja att det va i denna tråd? läste du illa nu igen? eller är det språket?
Robban_C skrev:Kan det kanske vara så att HanneZ reagerade eftersom ditt föregånde inlägg var mer eller mindre en uppmaning att köra olagligt?
Men, ok, han skrev ju heller inte det.
Såså pojkar, inte börja strida nu! Lägg ner yxorna, det är helg och jag går hem nu! Sen till garaget!
HanneZ skrev:Du måste ha en försäkring som täcker skador på andra i trafiken, sen vad du kallar den spelar ingen som helst roll. Om ditt försäkringsbolag är villig att pröjsa när din hoj bara är garageförsäkrad om du krockar på vägen till besiktningen så är det ju upp till dom. Men då har du åtminstonde en tillfällig försäkring av den som vanligtvis kallas trafikförsäkring!
bmwjohan skrev:Suomalainen... du gav mig en alldeles lysande idé. i närheten av där jag bor har dom en dropp-in-besiktning som har öppet nästan hela dagarna. då kan ju jag vara ute och löda hela dagarna och bara säga att jag är på väg till besiktning om det händer något(olycka eller snut). lysande![]()
(obs.. lite ironisk)
Robban_C skrev:Men hallå! En garageförsäkring är INTE en trafikförsäkring och ger därmed inte det skydd mot skador på tredje man som en trafikförsäkring ger.
Suomalainen:
Är det inte bättre kollar med rätt instans? SBP besiktigar fordon, de handhar inte försäkringsregler etc.
När man rekommenderar något som är gränsfall så lär man väl ändå se till att ha på fötterna!
Robban_C skrev:Suomalainen:
"Men snälla söta rara" För den hade jag sänkt dig om du hade varit här. Du förstår säkert själv vart du kan fara efter en sån kommentar!
Till er andra:
Ni får själva avgöra vilket som gäller:
A) Garageförsäkring vars uppgift är att täcka ÄGARENS ekonomiska skada i händelse av inbrott (dvs stulen ur vinterförvaringen), eldsvåda etc. Den motsvarar alltså i försäkringsskydd en halvförsäkring UTAN trafikdelen.
B) Trafikförsäkringen vars uppgift är att skydda ägaren från skadeståndsanspråk från den som skadas då det aktuella fordonet är vållande samt att tillse att den skadelidande (tredje man som det brukar kallas) får ersättning utan att belasta den vållande (dvs du/ditt fordon) utöver ev självrisk.
Ni bör ju alltså själva avgöra vilken av ovanstående försäkringar som gäller vid färd på väg, vare sig det är till eller från SBP. Borde inte vara så svårt att greppa.
Ett litet tillägg:
De flesta garageförsäkringar övergår automatiskt till samma försäkringsskydd som man hade innan man ställde av (halv- eller hel-) när man ställer på fordonet men det innebär inte att de gäller vid färd till eller från SBP med ett _avställt_ fordon. Vissa (alla?) bolag gör likadant med trafikförsäkringen, dvs har du haft hojen minst trafikförsäkrad på hösten så "vaknar" försäkringen automatiskt när man ställer på hojen på våren.
Utan försäkring ingen påställning som ni säkert vet.
Robban_C skrev:1. Japp.
2. Åh fan. Och eftersom det inte går att ställa på en hoj utan att den har en giltig trafikförsäkring så menar du alltså att en hoj som en gång har ställts av aldrig mer kan ställas på alltså. Faan, då måste jag alltså skrota alla mina hojar. Samma sak gäller en majoritet av alla hojar i Sverige.
HanneZ skrev:o tillbmwjohan, är miniblinkersen e-märkta så är det ok! Annars KAN du åka dit på de!
Du klarar dig utan o byta olja, lite fulknep brukar räcka!
/ Hannes
HanneZ skrev:Jag hoppas verkligen att vissas spydigheter inte skrämmer bort folk som Robban_C från SH då han tillsammans med några till få har mest vettigt att skriva på forumet.
/ Hannes
Nja ja vet inte inte hur det ser ut på din, men om anslutningarna till oljekylet sitter långt upp så be nån hålla för hålen medans du mekar bort rören o på med orginal?bmwjohan skrev:ska jag leta efter bokstaven E någonstans på blinkersarna alltså?
jag hade inte tänkt byta olja utan jag hade tänkt tappar ur oljan och sen hälla i samma olja igen. det är ju bra fult att göra så tycker jag.
men nu måste du berätta vad för fulknep du syftar på![]()
![]() |
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm
Lördag den 17 maj bjuds det... |
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |