Kan man banka till växelpedalen..?

Rookien

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Hoj
Letar
Hej, jag har tummen mitt i handen. Dessutom ännu inte något körkort, och det är i samband med det som min fråga aktualiseras.

Övar på dessa förbannade manöverprov. Hade man fått hålla emot med fotbromsen och gasa så kan man ju numera blundandes ta svängen i 1m/min. Tyvärr har jag hört att detta av någon anledning är otillåtet. Man måste tydligen lära sig något som känns oerhört mycket mer okontrollerat.

Nåvål, i samband med detta visade det sig att min cykel, som för övrigt är för "lätt" för provet men för tung för behörigheten jag skulle få om jag klarade provet med den (bara det..... :tomten ), var satans så mycket tyngre än den på körskolan.

Jag får erkänna att jag uppenbarligen inte kört tillräckligt med rygglyft för jag lyckades inte hålla emot den utan fick låta den sjunka ner till backen.

När jag sedan efter att ha lyft upp den skulle åka iväg så var växelspaken helt intryckt.

Frågan jag försökt komma till är således, kan man lossa den och bara försöka banka till den lite. Ser ut som den bara sitter med en mutter och det känns inte som något avancerat.

Tar jag mig vatten över huvudet?

Tacksam för svar.

Dessutom, vet någon om det någonstans i Göteborg finns uppritat manöverproven så man kan träna på dom där? Känns lite jobbigt att betala körskola för att tuffa omkring på en radie av 50 m.

En suzuki dr650 rse.

Blir man kickad från siten nu också? Cross stod att det inte var okay, men offroad?
Jag lovar att jag skall köpa en sporthoj på sikt annars, detta är bara i början :bow

Nja du får nog vara kvar :hihi

Det brukar vara alu i dom där pedalerna vilket gör att det oftast är lätt att böja tillbaka dom,dock har ju alu den nackdelen att det gärna spricker när det en gång blivit böjt.

Det går att värma lite,men man bör tänka på att smältpunkten på alu ligger alldeles ovanför där det går att böja den utan att det spricker.

Mitt tips är prova att räta ut den,det funkar ibland annars finns det säkert någon universal-pirat-pedal som kan passa om orginalpedalen skulle vara svindyr.

Men kolla i motard/offroad forumet.

Det fanns/finns uppmålade övningsbanor ute vid Åby,men man får tydligen inte köra där som privatperson.

Last edited:
Ingen fara, alla är nybörjare från början.

Precis som du skriver så sitter växelspaken/pinnen fast med en skruv och splines. Skruva bort skruven helt, så ska du kunna skjuta ut växelpinnen (jucka om den sitter fast). Böj tillbaka den försiktigt. Ett skruvstäd kan vara bra att använda.

Lycka till.

Mvh Ola

Rookien skrev:
2084412
Frågan jag försökt komma till är således, kan man lossa den och bara försöka banka till den lite. Ser ut som den bara sitter med en mutter och det känns inte som något avancerat.

Tacksam för svar.

Den sitter säkert med en bult eller mutter ja, brukar vara nån typ av klämfäste som klämmer pedalen i växelaxeln. Lossa pedalarmen och testa att kröka till, risken är att den spricker men om det inte är en alltför skarp knäck den har fått så borde det gå. Om du vill vara extra försiktig och har möjlighet, så värm den gärna litegrann där du ska böja den så borde det funka.

Edit: Faan vad alla var snabba på att svara då :tungan

Ok, jag skrev för söligt...

Långa farbrorn: Är du säker på att det är aluminium på en offroad?

fotpinne

den sitter säkert med en sruv vet inte riktigt hur det ser ut. du tar bort skruven helt annars får du inte bort fotpinnen och sen är det bara att rikta men kolla så den inte ha sprukigt

Skeebum skrev:
2084425 Ok, jag skrev för söligt...

Långa farbrorn: Är du säker på att det är aluminium på en offroad?

På en offroadare borde det vara ännu mer befogat med alu. Det känns som det är bättre att kröka pedalarmen om du klappar i en sten/träd/smurf än att skada hela växelaxeln vilket du nog riskerar med en stål-pedalarm.

Hej?
Värst vilken hjälp? Fantastiskt bra!

Tack alla. Verkar som jag inte var helt ute och seglade. Verkar som man får utöka sin budget vad verktyg beträffar också. Jag som kände mig så manlig för att jag numera har en stabil hylsnyckelsats. Då är det bara ..en smedja som saknas också... :tomten

Du som pratade om det där stället i Åby, läste inte om du skrev exakt var där, gjorde du det?

(staketet kanske inte går runt exakt hela stället...) (Jag h a r erkännt att jag har en offroad....)

Hur som helst, tackar och bockar allihop.

Rookien skrev:
2084440 Hej?
Värst vilken hjälp? Fantastiskt bra!

Tack alla. Verkar som jag inte var helt ute och seglade. Verkar som man får utöka sin budget vad verktyg beträffar också. Jag som kände mig så manlig för att jag numera har en stabil hylsnyckelsats. Då är det bara ..en smedja som saknas också... :tomten

Du som pratade om det där stället i Åby, läste inte om du skrev exakt var där, gjorde du det?

(staketet kanske inte går runt exakt hela stället...) (Jag h a r erkännt att jag har en offroad....)

Hur som helst, tackar och bockar allihop.

Vet inte om ens finns ett staket,men securitas brukar visst vara där och jaga har jag hört.

Har aldrig kört där själv,då jag redan har körkort sedan några år tillbaka.

min dr800 har stål..min xr oså har jag för mig :va

Jag riktade min växelpinne på förra hojen (en rsexa) i ett skruvstäd. Den var rejält böjd men det gick bra serru! Aluminium eller alijumjum som det heter egentligen.. Lycka till! :tummenupp

Under götaälvbron på hisingsidan så finns det en stor yta där någon sprayat ut punkterna efter manöverproven.

Som många sagt,skruva ut skruven som håller växelpedalen.Dra sen ut den och om det inte går så försök vicka ut den för dom kan sitta ganska bra ibland.Sen sätter du den i ett skruvstäd och ta en rörtång/polygrip och bryt till den,kolla efter sprickor.

Under göta älvbron på hisingssidan, STRÅLANDE! Får se till att snabbt köpa färg och skynda mej att fylla i innan det försvinner.

Skruvstäd, nåt att värma upp med och lite tänger.

Tack allihop för de bra tipsen, får se hur detta går.

Mvh,
Carl

Rookien skrev:
2084412 Hej, jag har tummen mitt i handen. Dessutom ännu inte något körkort, och det är i samband med det som min fråga aktualiseras.

Övar på dessa förbannade manöverprov. Hade man fått hålla emot med fotbromsen och gasa så kan man ju numera blundandes ta svängen i 1m/min. Tyvärr har jag hört att detta av någon anledning är otillåtet. Man måste tydligen lära sig något som känns oerhört mycket mer okontrollerat.

Nåvål, i samband med detta visade det sig att min cykel, som för övrigt är för "lätt" för provet men för tung för behörigheten jag skulle få om jag klarade provet med den (bara det..... :tomten ), var satans så mycket tyngre än den på körskolan.

Jag får erkänna att jag uppenbarligen inte kört tillräckligt med rygglyft för jag lyckades inte hålla emot den utan fick låta den sjunka ner till backen.

När jag sedan efter att ha lyft upp den skulle åka iväg så var växelspaken helt intryckt.

Tacksam för svar.

Dessutom, vet någon om det någonstans i Göteborg finns uppritat manöverproven så man kan träna på dom där? Känns lite jobbigt att betala körskola för att tuffa omkring på en radie av 50 m.

En suzuki dr650 rse.

Blir man kickad från siten nu också? Cross stod att det inte var okay, men offroad?
Jag lovar att jag skall köpa en sporthoj på sikt annars, detta är bara i början :bow

Tja.
Tog själv kort förra året och körde på en bana
nära Åby.Mittemot McDonalds vid söderleden
var det uppritat markeringar i marken.
Inga staket eller förbudsskyltar.
Vet ej om det finns kvar nu.

MVH Peter

Hände samma sak med min, var bara att böja tillbaka med handen.
Funkar fortfarande utmärkt, fast jag köpte en till som reserv, gick på 300:-, det är enkelt att byta, räcker med en 10 fast nyckel.

Banorna finns i teoriboken och diverse andra häften. med mått och allt.
riktigt smidigt. sätter man dessutom ut dem lite tajtare än den ska vara så klarar man det garanterat på provet sen.

Tack för all hjälp. Det var bara att banka till den lite försiktigt. Föregående ägare har redan varit där och bankat en gång. Får köpa en ny men det funkar tills vidare.

Kanon om man hittar det där stället där det är uppritat, annars får man väl rita upp det själv. Var äntligen ute och körde idag privat och fick bra tips om lågfartsmanövreringen. Han sade dock att man skulle stå upp? Har inte hört det innan, men med hjälp av hans tips att luta hojjen inåt och när jag flyttar tyngdpunkten får jag riktigt bra koll. Den gamla garagevändningen är inga problem nu, det ser lite trixigt ut på bilderna om de nya proven (vändningen efter serpentinbanan) Lade upp två märken med fyra meter emellan och det var inga större problem att köra en åtta däremellan och vändningen på provet kan ju inte vara så mycket mindre än ...maxutslag. Blir bra när man har det uppritat så man ser hur man ligger till.

Hur som helst, växelspaken tillbankad och på plats igen, tack så jättemycket för all hjälp till en rookie!

http://www20.vv.se/vvfs/htm/2004nr109.htm
Där finns hela föreskriften för förarprov A.

Rookien skrev:
2087462Var äntligen ute och körde idag privat och fick bra tips om lågfartsmanövreringen. Han sade dock att man skulle stå upp? Har inte hört det innan, men med hjälp av hans tips att luta hojjen inåt och när jag flyttar tyngdpunkten får jag riktigt bra koll.
Du behöver inte ställa dig heller. Det räcker med att så att säga trycka med benen så mycket att du nästan inte har kontakt mellan baken och hojen. När du svänger så trycker du hårdare med det ben som är i ytterkant av svängen (högersväng = tryck på vänster fotpinne). Tänk även på att det kan vara bra att flytta ut axlarna utanför hojen centrumlinje för att få ytterligare tryck på den yttre fotpinnen.

Att stå upp kan vara lite bökigt för en del nybörjare eftersom man då har ganska liten kontakt med hojen och långt till backen om man skulle tippa. Dessutom fungerar det nästan bara på hojar med upprätt körställning och neutral benvinkel med ett högt placerat styre. Som t.ex. en offroad.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT