Kan man åka dit om man....

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Hade dom kört 1 m bakom mig hade jag stannat och bett om en förklaring, kan inte vara tillåtet för dom att köra så nära, måste du bromsa för nått så är du ju rökt sen.:mad:

Näää då..det är ALLTID bakomvarande som får ta skulden...även om det är en polis. :D
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Vi kan ju skatta oss lyckliga att polisen inte har samma utrustning om poliserna i Australien. Där har polisen hastighetskameror i vänster backspegel, så kommer du brännande i 200, polisbilen kör 100 åt andra hållet, kommer kameran att uppmäta 300 km/h. Sedan kommer den göra den avancerade räkneoperationen (uppmätt hastighet)-(egen hastighet)=(reell hastighet). Låt oss hoppas att ingen briljant person på inköpsavdelningen hos polisen får en idé att införskaffa en sådan
 

Dark_Messenger

Guest
Vi kan ju skatta oss lyckliga att polisen inte har samma utrustning om poliserna i Australien. Där har polisen hastighetskameror i vänster backspegel, så kommer du brännande i 200, polisbilen kör 100 åt andra hållet, kommer kameran att uppmäta 300 km/h. Sedan kommer den göra den avancerade räkneoperationen (uppmätt hastighet)-(egen hastighet)=(reell hastighet). Låt oss hoppas att ingen briljant person på inköpsavdelningen hos polisen får en idé att införskaffa en sådan

Nu har han det.
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Mötte polisen på en 90-väg i somras. Låg mellan 180-200, men när jag kollade i backspegeln så tände dom inte ens bromsljusen. Lugnade iofs ner mig och körde lagligt i nån kilometer efter det!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Jo, visst är de polisens fel... men va spelar de för roll när mc cyklisten är påkörd och död?

..o hade du läst just det inlägget mitt svar var svar på så hade du sett att det rörde sig om en bil....inte en hoj.

Inlägg 1:
Mötte en polisbil en kväll för nåt år sen när ja va påväg hem från jobbet (med bil). Höll sisådär 130-140 (på 70-sträcka). Polisen tvärnitade och vände och drog efter mej (utan blåljus). Såg dock att dom vände så jag bromsade ner till 90 (som det blivit strax efter jag mötte pliten) och slog på farthållaren. Dom låg ca en meter bakom mej i ett par kilometer, sen tröttnade dom och vände igen. Tror nog de handlar lite om humör, vill dom jävlas så gör dom det, men dom vet att om du nekar så kan dom inget göra. Vad dom däremot kan göra (en kompis råkade ut för det) är att dom utför en flygande besiktning och är nogrannare än dom nånsin vart förut. Mest för att jävlas (min personliga uppfattning)...
 
Last edited:

Runken

kör som om det vore sista gången
Gick med
27 May 2003
Ort
Nacka
Hoj
NV 250 -55
Till trådskaparen. Polisen kan ta dig på ett efterföljande, det innebär att dom åker bakom dig i konstant hastighet och att du måste köra snabbare än dom. Mätningen måste ske under minst 400 m (osäker på steckan kan vara längre) plus att de måste dra av xx Km/h från egen hasighet. Men det används inte så mycket och det brukar bara vara om folk erkänner. Gör man inte det så kan dom via åklagaren (om han känner att det finns en bra grund) kalla dig till rättegång.
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Vi kan ju skatta oss lyckliga att polisen inte har samma utrustning om poliserna i Australien. Där har polisen hastighetskameror i vänster backspegel, så kommer du brännande i 200, polisbilen kör 100 åt andra hållet, kommer kameran att uppmäta 300 km/h. Sedan kommer den göra den avancerade räkneoperationen (uppmätt hastighet)-(egen hastighet)=(reell hastighet). Låt oss hoppas att ingen briljant person på inköpsavdelningen hos polisen får en idé att införskaffa en sådan

Kör du i 200 så kommer du vara så långt borta innan polisen hunnit stanna, vända o gasa upp i 220-250 med deras bil så du behöver inte vara orolig.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Vi kan ju skatta oss lyckliga att polisen inte har samma utrustning om poliserna i Australien. Där har polisen hastighetskameror i vänster backspegel......
Är det inte risk att de mäter upp farten på ev cyklister i vägren då? (Vänstertrafik i Australien:D )



Appropå förföljande:
I det andra inslaget TV-stockholm hade i förra veckan (det finns en tråd med länkar) där bl,a "Galne Dansken" var med i egenskap av SMC-representant så frågade reportern en MC-polis vad de gör om de får "korn" på en snabbkörande supersport? Han svarade kallt: Det är ingen idé, då kör vi åt ett annat håll... :tummenupp
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Kör du i 200 så kommer du vara så långt borta innan polisen hunnit stanna, vända o gasa upp i 220-250 med deras bil så du behöver inte vara orolig.

Nja, jag kanske uttryckte mig otydligt, men det spelar mindre roll, polisen bryr sig inte ett skit om dig, de är på väg för att dricka kaffe. Men väl på station tankar de över bilden på din buskörning och skickar hem boten på posten.
 

MestHemlig

När kommer våren?
Gick med
9 Feb 2006
Ort
Linköping
Hoj
ingen
En polis måste ha "bevis" på att du körde för fort för att kunna fälla dig. Om du blåser förbi en stillastående farbror blå i 200 knyck så kör vidare några rastlpatser och stanna sedan till. Meka lite med hojen eller slå en drill tills farbror blå kommer och frågar vad fan du höll på med.
Då blånekar du bara så har dom INGENTING. Neka alltid om det inte är uppenbart. Tex att dom har dig på sin laserpicka i 200 knyck.. Då är det bättre att erkänna så kanske dom är snällare iaf.

Näää då..det är ALLTID bakomvarande som får ta skulden...även om det är en polis. :D

Han menar nog att man blir överkörd och DÖDAD!!!! eftersom man sitter som en plugskit i farbror blå's grill på hans V70 :mad:
 
Last edited:

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Kör förbi en stillastående polis (utan laser) i alldeles för hög hastighet, varpå han jagar efter, men innan han hinner ikapp så har man sänkt hastigheten till laglig hastighet. Alltså han har ingen aning om HUR fort man körde? Rent hypotetiskt... :confused:

har hänt mig en sisådär 20tal gånger första året jag hade B kortet (18år då)
de är jävligt förbannade å så men de har aldrig tagit lappen för mig fört det...

men de hotar, spottar å fräser värre än en huggorm..
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
En av de mer korkade saker jag gjort. Men det är preskriberat nu, detta skedde på 80-talet och när jag hade haft körkort i typ flera veckor... jag körde min bil rätt fort, kanske en 130 på 90-väg, och upptäckte plötsligt en polis-mc i backspegeln.

Så jag ställde mig på bromsen och fick mycket fort ner farten till en 70-80. Ingen mening ni påpekar hur jävla korkat detta var, det är jag pinsamt medveten om, men det var en ren panikreaktion. Han fick följaktligen göra en rejäl undanmanöver och blev (med all rätt) oerhört sne på mig, så givetvis stoppade han mig.

Han hade troligen inte legat bakom så länge att han hunnit uppfatta min hastighet. Men jag blånekade fullständigt till fortkörning, och fick följaktligen heller inga böter för just det.

Istället råkade jag ut för körkortskontroll och fordonspapperskontroll med verifikation över radio, nykterhetskontroll, flygande besiktning som hette duga (fick böter på ett kasst däck). Tog säkert 45 minuters vånda innan han ansåg sig färdig med mig... så nog kan de jävlas!

Men nu när jag kör hoj själv, så vet jag precis varför han blev så sne. :)
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
En av de mer korkade saker jag gjort. Men det är preskriberat nu, detta skedde på 80-talet och när jag hade haft körkort i typ flera veckor... jag körde min bil rätt fort, kanske en 130 på 90-väg, och upptäckte plötsligt en polis-mc i backspegeln.

Så jag ställde mig på bromsen och fick mycket fort ner farten till en 70-80. Ingen mening ni påpekar hur jävla korkat detta var, det är jag pinsamt medveten om, men det var en ren panikreaktion. Han fick följaktligen göra en rejäl undanmanöver och blev (med all rätt) oerhört sne på mig, så givetvis stoppade han mig.

Han hade troligen inte legat bakom så länge att han hunnit uppfatta min hastighet. Men jag blånekade fullständigt till fortkörning, och fick följaktligen heller inga böter för just det.

Istället råkade jag ut för körkortskontroll och fordonspapperskontroll med verifikation över radio, nykterhetskontroll, flygande besiktning som hette duga (fick böter på ett kasst däck). Tog säkert 45 minuters vånda innan han ansåg sig färdig med mig... så nog kan de jävlas!

Men nu när jag kör hoj själv, så vet jag precis varför han blev så sne. :)
Å andra sidan, låg han så nära dej att det blev problem för honom så kan han ju lika gärna vara förbannad på sej själv även om din manöver, som du påpekar, inte var så smart i just den situationen.

Sen måste det ju onekligen leda till vissa moraliska dilemman att vara lagens väktare då man både ska säga rätt och göra rätt själv alla gånger :)
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top