Kan Koenigsegg driva Saab?

Hur ser framtiden ut för Saab nu?

• Antal röstningar
    0
  • Undersökning stängd .

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
OBS! Flervalspoll

Man vill ju glädjas åt att att Saab återigen blir svensk men sedan inser man ju att Saab egentligen blir norskt.
Mitt intryck av Koenigsegg är en lekfarbror född med rika föräldrar som lyckas starta upp det alla småpojkar drömmer om nämligen att bygga sin egen sportbil. Sedan fortsätter ha lura pengar av riskkapitalister och har nu den perfekta finasiären. En galen men skitrik norrman som köpt andelar i bolaget och fått betalt för sitt eget arbete i form av aktier men vet inte ens hur stor andel av bolaget han fått.
Kunde Cristian ha hittat en bättre kompis att lugga på pengar?

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2009\06\11\341220&sectionid=Ettan
http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2006\04\25\184383&sectionid=Privatekonomi

Nu har dom en bil som satt världsrekord som förvisso inte är godkänt av FIA men dock av Guinness. Tyvärr är bilen så svårkörd att dom flesta snurrar med den. Till och med proffesionella förare som "The Stig".

Hur ser framtiden ut för Saab nu?
1.) Cristian fortsätter leka med Saab tills normannens pengar är slut?
2.) Saab kommer blomstra ekonomiskt när Cristian tillför bilen mer personlighet och Cristian dessutom har förstånd och vågar ta betalt för bilarna?
3.) Saab kommer bli till salu igen när norrmannens pengar är slut?
4.) Saab kommer få ännu sämre kvalitet?
5.) Saab kommer få bättre kvalitet?
6.) Saab kommer återigen börja bygga mer orginella bilar.
7.) Saabs bilar kommer inte utvecklas i takt med övriga fordonsindustrin eftersom eftersom resurserna är för små och dessutom går till att utveckla Supersportbilen Koenigsegg?

Last edited:
Jag tror tyvärr inte att det kommer att funka, det bästa som kan hända är att han tillverkar modellerna som är färdiga för produktion, får upp siffrorna något (tror jag inte på) och sedan säljer av till någon annan

Vem har Christan lurat?
Tycker du är rätt hård i dina omdömmen om Koeniggseg.
Jag är iallafall impad att han lyckats.
Det behövs mer än rika föräldrar för att lyckas med det han gjort.
Han har levt med den här tanken i stort sett i hela sitt liv och jag tror inte hans avsikt är att skinna ngn.
Jantelagen???

Vem har Christan lurat?
Tycker du är rätt hård i dina omdömmen om Koeniggseg.
Jag är iallafall impad att han lyckats.
Det behövs mer än rika föräldrar för att lyckas med det han gjort.
Han har levt med den här tanken i stort sett i hela sitt liv och jag tror inte hans avsikt är att skinna ngn.
Jantelagen???

Ja, dom första riskkapitalisterna är nog inte så glada idag.

Eller Volvo som hyrde ut sin vindtunnel och fick betalt i Koenigsegg-aktier som nu har ett värde närmare noll än vad den verkliga provtiden skulle ha kostat.

Eller han som skulle ha fått köpa den första bilen för 1.6Mkr men sedan krävdes på 4Mkr samtidigt som bilen fortfarande inte kunde levereras?

Nej, jag tror inte heller att han hade för avsikt att skinna någon. Men han har tagit sig vatten över huvudet med andras pengar enligt min mening.

Ja, jag borde lag till en sista punkt
8.) Du är bara avundsjuk för att ingen rik norman låter dig leka upp hans pengar.

Last edited:
Trodde faktiskt inte min öron när jag fick höra detta.
Ett litet bolag med sitt säte i Ängelholm med 50 anställda och som endast producerar 20(!) bilar om året.
Deras uberlyxbilar är riktade till en mycket liten målgrupp och bilarna är som bekant snordyra dessutom...

Ska verkligen samma företag kunna lyckas att axla och få ett så stort bolag som SAAB på fötter igen? :va
SAAB är ju till skillnad från Koenigsegg ett stort etablerat "folkligt" bilmärke med tusentals anställda och helt annan målgrupp och bilmodeller...
Jag är lite skeptisk faktiskt... :glömdet

Men hoppas också att jag har fel.

Ja, dom första riskkapitalisterna är nog inte så glada idag.
Bah, water under the bridge. Med tanke på vilken idiotisk idé det är att börja bygga bilar är jag förvånad att det inte hänt mer konstigheter än det gjort. Visst är han knapadel med bristande verklighetsförankring men entreprenörer bör hyllas inte hånas. :)

Om detta är räddningen för SAAB? Jag är våldsamt skeptisk. :D

Jag hoppas på Saab, men jag vet ärligt talat inte hur de skall klara sig. 9-3 som kom 2002 var rätt prissatt, säg rätt ut och verkade vara en bra bil, likväl står det ingen 9-3 på min gårdsplan ikväll heller...

Jag kan inte förstå hur någon annan kommer köpa dessa bilar när jag, som är knalltorsk på Saabar, inte ens vill ta i en med tång.

Hörde det på radion lite i bakgrunde och trodde det va ett skämt.. Men visst möjligtvis kommer det ge saab mer status som märke :tummenupp

Jag tror det kan funka,
Bygg elbilar som vanligt folk har råd att köpa. Där är ett vinnade koncept.

Om norrmännen gått in i det här har de nog en plan.

Jag tror att Saab kommer att köpas för Saabs egna pengar.

Hur skulle annars Koenigsegg + riskkapitalist lyckas få ihop summan som kommer att krävas för ett köp ?

De har fått lån av någon eftersom låntagaren vet att Saab kommer att få statliga lån på 4,6 miljarder eller vad det nu var när köpet är avklarat. Och det är med dessa pengar som man kommer att betala tillbaka de pengar man fick låna för att köpa Saab.

Det är vad jag tror i varje fall.

Jag tror att Saab kommer att köpas för Saabs egna pengar.

Hur skulle annars Koenigsegg + riskkapitalist lyckas få ihop summan som kommer att krävas för ett köp ?

De har fått lån av någon eftersom låntagaren vet att Saab kommer att få statliga lån på 4,6 miljarder eller vad det nu var när köpet är avklarat. Och det är med dessa pengar som man kommer att betala tillbaka de pengar man fick låna för att köpa Saab.

Det är vad jag tror i varje fall.

Possener försökte och misslyckades med Trustor som var betydligt längre bort från journalisternas strålkastarljus.
Så det vore ganska magstarkt om dom ens försöker.

Jag tror inte Koenigsegg har pengar så det räcker för att först få saab på fötter och sen utveckla nya modeller osv. Det är ju enorma summor pengar Saab slukar för tillfället. Men om dem nu lyckas så kommer nog Saab bli en bättre bil än vad den är idag!:)

Något får mig att tro att om inte Christian Koenigsegg hade lagt fram en vettig idé för norrbaggarna så hade de inte nappat!

Det kan luta åt att SAAB blir något i stil med som Alfa Romeo blivit åt Ferrari...
Ett substitut vanligt folk har råd med helt enkelt. SAAB är ju av tradition en innovativ tillverkare med flygplansanor och jag tippar att Koenigsegg kommer att spela mycket av det på sin nya lyra.
Ett första steg kan t ex vara att återerövra den gamla loggan för att associera till annat och fornstora dar kombinerat?

Varför inte?

Men att SAAB hädanefter skulle vara en biltillverkare i mängden finner jag väldigt svårt att tro. Närmare verkligheten bör vara att de satsar på små serier av exklusiva bilar riktade till en speciell köpgrupp! Vem vet? Om redan 5 år kanske många drömmer om en Svensk SAAB?

Kan vara ett reklam jippo från koenigsegg sida där de lockat tidningar med deras saabintresse för att få deras namn nämt.

Sedan att mister koenigsegg bara skulle vara en rik unge som endast därför lyckats är skit...han har både driv och affärssinne annars skulle han aldrig kommit så här långt. Jag är imponerad.

Ja va fasen, vi har ju bra med ingenjörer, innovation och teknik.
Varför inte satsa hårt på el och hybrid-teknik och blanda det med skandinavisk/svensk design, tror det helt klart kan bli en intressant bil/bil-serie för människor över hela världen (och inte i gigantisk skala men i stil med Alfa-Romeo som påpekats).

Sen klurar jag på lite om inte Sverige är för litet för två (tre) bilmärken... kanske slå ihop det med Volvo också (och fortsätta samarbetet med Vattenfall)

Han slår mig som ett bra alternativ gentemot en köpare som inte kan ett dyft om bilar utan är en renodlad "ekonom"!!! Det bara måste till folk i ledningarna som både vill och kan bygga bilar till kunderna och inte som det är i de flesta bilbolag bara ekonomer som ser till sina aktieägares behov!

Problemet är att inte en käft utanför sverige associerar SAAB med flygplan...

Nja där känns det lite som att du bott i en grotta utan att vara otrevlig!

I framförallt den köpstarka generationen runt 40-50 bast+ så känner de flesta till SAAB och framförallt deras Rally och flygframgångar.

En rysk general lär ha sagt en gång att:

-Utan SAAB hade vi aldrig fått byggt världens bästa flygplan...MIG 21, (som var en direkt avart på SAAB J29 Tunnan vilket i sin tur var en direkt avart på Focke Wulf TA183 Design III)

http://www.luft46.com/fw/ta183-ii.html

Sverige hade sitt plan flygande innan Ryssland börjde rita 21an!

(Historiskt intresserad!)

Jag tror inte på något av alternativen i pollen. Jag tror att tanken är att producera bilar som sticker ut ur mängden med någon form av spjutspetsteknik, som de har gjort de senaste 40 åren. Dock tror jag inte att de kommer producera i samma utsträckning som tidigare.
Kul om det blir så här, han har ju alla egenskaper en sann entreprenör ska ha och har visat att han är att räkna med. Han lär ju inte kunna sköta det sämre än svenska staten eller GM har lyckats med...

Som svar till VBK vars inlägg jag tyvärr hann läsa...

Nu var det ju knappast en politisk diskussion det här gällde?!!
Dock förstår jag att dina associationer är påkallade av dina drifter härrörande till ett exicstensiellt beroende av ett traditonellt tänkande om jag ska prata ett språk som du tror dig förstå...

Dock är sanningen mer enkel än så. Att en person är intresserad av att finna ut sanningen kring innovationens härstamning beror enbart på att personen ifråga söker en sanning som oftast berättas av två sidor. I detta fallet SAABs förutvarande ledning som profiterade i SAABs och för den delen Sveriges innovativa förmåga samt de som drar nytta av att bilföretaget de facto har en modern historia att vara stolta över oavsett var de vidare utvecklat idéerna ifrån. Men att vara stolt som Svensk är ju negativt?!!

Samtiden är ju tyvärr sådan att de mest innovativa idéerna som kom till korta redan på 1920-talet genom t ex Nicolai Tesla inte kommer i dagsljuset förrän i dags dato pga att innovatörer med en solidiraritet riktad åt en viss målgrupp inte kan tjäna sitt syfte förrän målgruppen tros ha fallit i glömska?

Jag har läst på sedan innan, har du?

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...