Kan jag mata Garmin 200 med elen via hojjen?

Gollum

Idrott luktar svett...sport luktar bensin!
Gick med
5 Jun 2007
Hoj
BMW K 1600 GT
Montera & ansluta Garmin 200 på hojjen, klart!

Tjena,

Jag har precis köpt en GPS-Garmin Nuvi 200, som normalt sett ska laddas via cigrattuttaget i en bil. Men jag vill nu mata GPS'n permanent med el från hojjens MC-batteri, då denna GPS ska monteras på min Suzuki SV1000S.

På GPS'ns ciggarettanslutning står följande:

Input: 10-30 VDC/max 1A
Output: 4,9-5,25 VDC / 1A
Fuse Type: 1,0A 250V(UL)

Min fråga är:

Kan jag ansluta elen från hojjen till GPS'n utan att förstöra vare sig GPS eller hojjens batteri?

:va

--------------------------------------------------------------------------

Okej, nu är jag klar med montaget av min GPS. Jag går igenom vad det kostade och hur jag gjort:

Fig 1:
Jag klippte bort batteriklämmorna på batteriadaptern jag behövde, och anslöt röd- och svart kabel till parkeringsljusets elkablage (som alltid tänds när tändningen är påslagen):

fig1.jpg

Fig 2:
Jag anslöt cigarettanslutningen som medföljde Garmin GPS'n, och slog på tändningen, och kollade av att jag hade spänningen via den röda lampan (se gröna pilen):

fig2.jpg

Fig 3:
Jag kopplade loss sugkoppen som var monterad vid fästplattan via en kul-led, och skruvade fast fästplattan direkt i hojjens instrumentpanels övre kant med ett par muttrar under för att få lagom distans för att trycka dit GPS'n så den kläms åt lagom mot vindkåpan.

Grön pil 1: Kardborretejp för att hålla fästplattan lodrätt

Grön pil 2: 2 st träskruvar med distanser under fästplattan (så att även strömmateningen inte kläms och trycker ut GPS'n ur fästplattan)

Grön pil 3: Dragning av strömkabeln (fanns en helt perfekt skåra i panelen redan, bara och trycka dit kabeln med hjälp av en mejsel)

fig3.jpg

Fig 4:
Allt är på plats och jag har just vridit om tändningsnyckeln samt tryckt fram kartan, it's funking:

fig4.jpg

Fig 5:
Så här ser installationen ut i sin helhet. Är det någon mer än jag som får lite "Jet-Fighter-Feeling" på denna bild?

fig5.jpg

Summering:

Garmin Nuvi 200 GPS'n köpte jag beggad på blocket för 900:- samt laddade in alla Statoil-mackar då jag har deras kort, Fika-ställen i hela Sverige samt Fartkamerapositioner som s.k Poi's (Point Of Intrests) i GPS'n, så nu kan jag tanka, fika bullar & köra "whelies" vid polisens porträttkamror. Batteriadaptern köpte jag från Clas Ohlson, art nr 25.575, kostnad 29:- så det hela kostade mig 929:- och tog 30 minuter att installera. Jag är kanonnöjd med hela jobbet, nu får vi hoppas att GPS'n inte blåser bort i 200+ kanske :näsblod

Bilderna är för dig WebGringo :tummenupp

Last edited:
ja, se nu till att du monterar det snyggt också, o lägg upp bilder.

Innan du monterar så kolla att du har jämn ström och spänning på uttaget vid olika varvtal annars kan det bli trist.
De är iof.sig framtagna för bilar men det får inte fluktuera altför mycket.
Jäkligt trevlig gps bdw, har en likadan.

Det ska gå utan några problem som helst. Det är bara att leta reda på bra punkter för att ansluta och koppla in ett cigguttag. 1A är inget problem för batteriet att klara. Det enda problem som jag kan tänka mig uppstår är att om du lämnar hojen en längre tid så kan laddaren dra ur batteriet. Dom drar iofs inte så mycket om man inte kopplat in något men lite tomgångsström drar dom. Så länge som du inte lämnar hojen mer än en vecka med laddaren i så ska det dock inte vara något problem.

Nu är jag klar med installationen, se första inlägget i denna tråd, tack för alla uppmuntrande ord :tummenupp

Tackar BäckFajer.

Riktigt imponerad av din pysslighet. Cleant o snyggt, ett bygge o vara stolt över. E tekniknörd, o att få se de bilderna gjorde kvällen för mig.

Nu e bara frågan hur jag ska lyckas montera min Nokia N95a med Garmins programvara så den går o läsa under färd. Testat o köra med den i innerfickan och gå efter röstinstruktioner, det fungerar ju, men långt ifrån optimalt. Förslag, lösningar och glada tillrop mottages tacksamt.

Nu e bara frågan hur jag ska lyckas montera min Nokia N95a med Garmins programvara så den går o läsa under färd.

Hm, släng upp några bilder på hojjens instrumentpanel samt GPS'n i verklig storlek, t.ex liggandes på tanken - så att mina ingenjörs-celler blir "improvisatoriska" och kan hjälpa dig med lite tips & trix :)

Hur har du löst fukten? Det lär bli väldigt blött där under om du kör i regn, GPSen är inte fuktsäker..

Japp, det är en relevant fråga faktiskt. GPS'n är inte vattentät alls, men då den sitter nästan längst in under vindkåpan, så kommer den inte att bli blöt p.g.a regn vare sig när jag kör eller står still. Däremot är just fukten desto allvarligare om det regnar en hel dag typ när man kör, då får jag helt enkelt knäppa loss GPS'n och stoppa den i innerfickan.

Den är nämligen löstagbar samt något mindre än en kortlek vilket var ett medvetet val med tanke just på fukten :tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra